Belgisch initiatief ‘Hello Europe!’ neemt sterke start

Nieuws

Belgisch initiatief ‘Hello Europe!’ neemt sterke start

Daniëlle Raeijmaekers

21 maart 2013

Op 6 maart 2013 lanceerden drie ambitieuze Belgische jongeren het idee om via gigantische schermen de Europese burgers virtueel te verbinden. Ondertussen zorgde het promofilmpje van ‘Hello Europe!’ al voor meer dan 10.000 likes en zijn er gesprekken gepland met EU-mandatarissen.

De initiatiefnemers Senne Dehandschutter, Majd Khalifeh en Mathias Brouns staan zelf versteld van het succes en het draagvlak dat er voor het idee lijkt te zijn. Binnen anderhalf jaar hopen ze de eerste schermen te kunnen plaatsen en gebruiken.

En plein public

Het project vertrekt vanuit de veronderstelling dat Europa zeer divers en boeiend is, maar dat de inwoners elkaar niet kennen. “Voor veel mensen beperkt de wereld zich tot wat er in hun eigen straat gebeurt. Dingen als Facebook helpen dit te overkomen, maar ook dan blijft men binnen de privésfeer van de huiskamer”, zegt Dehandschutter.

Met ‘Hello Europe!’ willen de drie organisatoren via levensgrote schermen mensen virtueel verbinden en conversaties op gang brengen in de publieke ruimte. Ze zien onbeperkte mogelijkheden: een continentale danswedstrijd, een internationaal datingevent, je kunt het zo gek niet bedenken.

Like

De kosten van het project worden op minstens 500.000 euro geraamd, te veel om met ‘crowdfunding’ bijeen te krijgen. Via het internet gaan de initiatiefnemers dan ook niet op zoek naar geld, maar naar likes, tweets en shares. Dat moet een mix aan bedrijven en instituten overtuigen om het project te sponsoren.

Het promotiefilmpje werd een onverwacht succes. “We zitten al aan meer dan 10.000 likes, EU-commissaris Neelie Kroes heeft erover getweet, langs alle kanten wordt hulp aangeboden en we hebben al rechtstreekse contacten gehad met Europese Commissie en Parlement. Plots gaan alle deuren open waar we anders heel lang op hadden moeten kloppen”, zegt Dehandschutter.

Europa

De organisatoren willen zich echter niet beperken tot de Europese Unie. Initieel werd er gedacht aan 28 schermen in 28 EU-landen, maar nu willen ze ruimer gaan. “Het is geen promotieproject voor de EU. We willen focussen op het hele Europese continent”, verduidelijkt Dehandschutter.

Niettemin zal er wel bij de EU worden geïnformeerd naar financiële steun. Ook de link met de Europese financiële crisis kan gemaakt worden: “Ik heb het gevoel dat we binnen Europa de laatste maanden verder uit elkaar groeien. Het Europees gevoel staat onder druk en dat vind ik persoonlijk wel erg jammer.”

Megalomaan

Dehandschutter benadrukt tenslotte dat het project haalbaar is. Er zijn een paar maanden van technische voorbereiding voorafgegaan en bovendien ligt er een heel gedetailleerd budgetplan klaar. Dat wordt op 500.000 tot 800.000 euro geraamd, afhankelijk van het aantal deelnemende landen en steden. Qua know-how wordt het project ondersteund door het productiehuis Minds Meet dat al eerder grootschalige events heeft georganiseerd. Binnen anderhalf jaar zouden de eerste schermen kunnen geplaatst worden.

“We proberen om niet zweverig te zijn”, zegt Dehanschutter. “Maar als ik toch even megalomaan en onrealistisch zou mogen doen: het zou echt ongelooflijk zijn om ooit Iran met Washington te kunnen verbinden. Dat zou echt zot zijn.”

www.hello-europe.org