Veggielicious: de beursgang van het vegetarisme
Hans Kemme
10 oktober 2012
Met Wereldveggiedag en Werelddierendag lijkt de eerste week van oktober steeds meer op de week van de dierenliefhebber. EVA, het Ethisch Vegetarisch Alternatief, sloot deze week af met Veggielicious, een vegetarische voedingsbeurs in het ICC Gent. Vegetarisme is een booming business geworden.
Wie op een vegetarische voedingsbeurs een tentenkamp verwacht, met ongekamde hippies die elkaar een linzensoepje laten proeven, komt op_Veggielicious_ van een koude kermis thuis. Anno 2012 zijn het marketingjongens, promomeisjes, BV’s en nog enkele oudere veganisten die het publiek trachten te overtuigen om hun vleesconsumptie te beperken.
Bewustzijn
“Je bent vegetarisch voor je eigen welzijn en voor het wereldwelzijn”, vertelt Gert-Jan Blom van Garden Gourmet, een bedrijf dat vleesvervangers verkoopt. Daarbij haalt hij de meest gehoorde argumenten pro-vegetarisme aan, namelijk dierenwelzijn, de eigen gezondheid en de wereldvoedsel- of klimaatproblematiek.
De meerderheid van de standhouders op deze beurs verkoopt vegetarische vleeswaren, boeken over dierenleed en kookboeken, maar ook diervriendelijke fairtradekleding. “Want de mensen die deze kleren kopen, zijn vaak vegetarisch”, aldus Candice van Today is a Good Day. “Het gaat om het bewustzijn.”
De BV’s
En dat bewustzijn groeit. Volgens organisator EVA wil één op twee Vlamingen minder vlees eten. Wat nog veel mensen tegenhoudt, is echter de prijs van vlees vervangende producten. Gert-Jan Blom: “Het ontwikkelen van vleesvervangende producten is een ander proces dan de vleesproductie. Tweeënhalf procent van de mensen eet wel eens vegetarisch. Als dat percentage omhoog gaat, creëer je een groter marktaandeel en kan de prijs naar benen.”
“Ik vind het heel dom om vlees te vervangen”, zegt tv-kok Wim Ballieu. Volgens Ballieu is vlees het duurste product in de keuken. Met zijn kookbeweging Kook het Voort wil hij mensen elkaar laten aansteken met het vegetarische virus. Hij initieerde daarom een kookworkshop met veertien bekende Vlamingen, zoals Koen De Poorter van Neveneffecten, Low Impact Man Steven Vromman en actrice Clara Cleymans. “We hebben hier net een arancini met noten gemaakt. Oké, noten zijn niet goedkoop, maar de kosten van die rijstbal liggen een stuk lager dan als ik een biefstuk of een kipfilet gebakken had.”
De hype
Al lang voor er BV’s rondliepen, verkocht Benjamin Loison van veganistische dierenrechtenorganisatie Bite Back, boeken op dergelijke beurzen. “Het vegetarisme heeft een hele evolutie doorgemaakt. Het kent een echte hype, hier in Vlaanderen mede dankzij EVA dat met Donderdag Veggiedag het vegetarisme echt op de kaart heeft gezet.” En daar is hij allerminst treurig om. “Wat mij betreft, kan het niet genoeg gehypet worden. Je ziet ook in de Angelsaksische landen dat zelfs veganisme een hype wordt. Toen Oprah veganist werd, heeft dat voor een heuse boost gezorgd.”
Maar wat dan met mensen die naar zo’n beurs komen met leren schoenen en tassen? “Iedereen gaat daar natuurlijk zo ver in als hij of zij wil. Het is duidelijk dat wij, als dierenrechtenorganisatie, vinden dat leer hetzelfde is als bont, maar dan zonder haar.” Volgens Loison veroorzaakt het produceren van leer dierenleed en is leer een verontreinigend product. Ook al wordt het vaak als een duurzaam product beschouwd.
Is hij niet bang dat de hype snel weer zal overwaaien? “Ik denk dat, eens je weet waarom je vegetariër wordt, als je een change of heart hebt gehad, het heel moeilijk is om opnieuw vlees te eten.”
© 2012 – StampMedia - Hans Kemme