Vrachtwagen krijgt vleugels
Joren Gettemans
26 juli 2011
Het lijkt een vergezocht idee: vrachtwagens van speciale vleugels voorzien om de aerodynamica te verbeteren. Maar een Amerikaanse firma is erin geslaagd om het brandstofverbruik op die manier met 6 procent te verminderen.
Bij vliegtuigen zijn zogenaamde winglets al een vertrouwd gezicht: het gebogen uiteinde aan de vleugels om de turbulentie rond de vleugel te verminderen en zo de aerodynamica te verbeteren. Ze brachten Andrew Smith van de Amerikaanse firma ATDynamics op het idee om iets gelijkaardigs te proberen bij trucks.
De TrailerTail bestaat uit vinnen die iets meer dan een meter uitsteken achteraan de truck. Ze verminderen de turbulentie achter een rijdende vrachtwagen aanzienlijk, waardoor er minder weerstand ontstaat. ATDynamics maakt zich sterk dat de vinnen het brandstofverbruik met ongeveer 6 procent verminderen, goed voor een besparing van zo’n 3 liter per 100 kilometer. Per jaar en per truck wordt op die manier het brandstofgebruik van een doorsnee gezinswagen uitgespaard.
De vleugels kunnen met een eenvoudige druk opgevouwen worden tegen de achterkant van de truck en vouwen automatisch op als de deuren van de laadruimte geopend worden.
Smith heeft zijn moment goed gekozen. Het Amerikaanse milieuagentschap EPA staat op het punt om brandstofstandaarden op te leggen voor vrachtwagens. Voor auto’s bestaan die al sinds de jaren zeventig, maar vrachtwagens waren tot nog toe gespaard. Naar verwachting eind deze maand worden de nieuwe standaarden bekendgemaakt.