De gewelddadigheid van de blanke cultuur

De dubbele moraal rond het bloedbad in Charleston waarbij negen Afro-Amerikaanse burgers om het leven kwamen, speelt Kenan Van De Mieroop parten. ‘Gaat de blanke gemeenschap in België deze daad publiek afkeuren?’

  • Wasfi Akab (CC BY-NC-ND 2.0) Zijn we te politiek correct als het gaat over blanken? Wasfi Akab (CC BY-NC-ND 2.0)
  • Stephen Melkisethian (CC BY-NC-ND 2.0) Een wake georganiseerd in Washington, DC de dag na de brutale aanslag. Stephen Melkisethian (CC BY-NC-ND 2.0)

De aanslag die 17 juni plaatsvond was het werk van een blanke extremist, en moet beschouwd worden als een terroristische daad.

Aldus Jon Stewart, een gerespecteerde Amerikaanse comedian die in zijn Daily Show op een halfuurtje meer mensen tot inzicht brengt dan CNN doet in vierentwintig uur tijd.

Bekijk hier het fragment waarin John Stewart het heeft over de racistische aanslag in Charleston, South Carolina.

Stewart heef gelijk. Wat plaatsvond in Charleston was de zoveelste terroristische aanslag op zwarten in de VS. Het betrof alweer een blanke extremist die een groep zwarten in het vizier nam en koelbloedig afmaakte.

Wat opvalt is de oorverdovende stilte omtrent deze gebeurtenis in de Vlaamse pers. Waar is de publieke verontwaardiging? Dienen we geen posters te maken met ‘Je suis Emanuel African Methodist Episcopal Church?’  op?

‘Gaat de blanke gemeenschap in België deze daad publiek afkeuren?’

Waar blijven de stille marsen door de straten van Brussel? Wordt het niet hoog tijd voor politici zoals Bart De Wever en Charles Michel om hun afschuw uit te drukken over de brutaliteiten, en hun solidariteit uit te drukken met de nabestaanden van de slachtoffers?

Gaat de blanke gemeenschap in België deze daad publiek afkeuren? Wordt het niet hoog tijd dat blanken onder ogen durven zien dat hun gemeenschap met een ernstig probleem kampt?

Dient de radicalisering van blanke kinderen niet aangepakt te worden? En zouden niet alle scholen een minuut stilte moeten houden voor deze terroristische daad? Of koesteren blanken soms sympathie voor de dader? Is er een inherent probleem met hun cultuur, dat hen vatbaar maakt voor radicale daden?

Stephen Melkisethian (CC BY-NC-ND 2.0)

Een wake georganiseerd in Washington, DC de dag na de brutale aanslag.

Van nature gewelddadig

In de nasleep van deze terroristische aanval herinnerde geen enkele politicus of opiniemaker ons eraan dat we een duidelijk onderscheid moeten maken tussen de “gewone” blanke en de “extremistische” blanke. Het lijkt niet nodig te zijn te benadrukken dat de meerderheid van blanke mensen vredelievend zijn. Niemand komt naar buiten en zegt: ‘Ik heb een blanke buurman, maar hij valt best mee!’

Waarom stellen mensen vandaag niet hetzelfde soort vragen als na de terroristische aanslag op de redactie van Charlie Hebdo? Zijn we te politiek correct als het gaat over blanken?

‘Waar zijn de Mia Doornaerts van deze wereld die gewoon de waarheid zeggen?’

‘Is er iets mis met de westerse cultuur?’ ‘Zijn blanken van nature gewelddadig?’ ‘Is er een andere groep die meer onschuldige mensen heeft vermoord dan blanken?’ ‘Hebben blanken niet altijd gepoogd om hun politieke agenda door te duwen door middel van geweld en terreur?’ ‘Zijn het kolonialisme, de slavernij, de oorlogen in Irak en Afghanistan, de aanvallen met drones in Jemen, Pakistan en Afghanistan daar geen voorbeelden van?’ ‘Kijk hoe blanke mensen joden hebben behandeld doorheen hun hele geschiedenis.’ ‘Het minste dat we kunnen zeggen is dat geweld diep geworteld is in de blanke cultuur. Neem maar eens een kijkje in de Bijbel.’

Waar zijn de moedige stemmen die in durven te gaan tegen de politieke correctheid? Waar zijn de Mia Doornaerts van deze wereld die gewoon de waarheid zeggen?

Waarom vraagt niemand wanneer blanke mensen eindelijk gaan moderniseren? Waarom ze zo gesloten zijn als gemeenschap? Wanneer ze maar niet loskomen van hun middeleeuwse, barbaarse praktijken?

Waarom vraagt niemand of we het aantal blanke migranten (expats) niet moeten limiteren? Trekken ze niet louter naar ons land om jobs in te pikken en geen belastingen te betalen?

De reden dat we deze vragen niet stellen is omdat ze absurd zijn. Deze beschuldigingen over een “blanke” of “westerse” cultuur zijn veralgemeningen over miljoenen mensen die leven op verschillende continenten, in verschillende landen, allemaal gekenmerkt door extreem diverse culturen en identiteiten. De stellingen zijn racistisch, kortzichtig en bovenal dom. Ze zijn niet gebaseerd op een genuanceerde visie van de geschiedenis, noch van de realiteit.

Belgische moslims

Maar, beste lezer, stel je voor dat jij constant wordt geconfronteerd met dergelijke vragen en beschuldigingen?

Wat als de media, academici en politici wekelijks op dergelijke manier uitspraken deden over jou? Zou je je verontwaardigd voelen? Beledigd? Misschien zelfs boos?

Goed. Nu kan je je inbeelden hoe moslims zich voelen in dit land.

Teveel mensen houden vast aan een racistische, dubbele moraal. Als een misdaad wordt gepleegd door een blanke dader, is hij een geestesgestoorde die niets te maken heeft met zijn land of cultuur. Als dezelfde misdaad wordt gepleegd door een moslim ziet niemand er graten in de man te vereenzelvigen met meer dan 1 miljard moslims wereldwijd.

Kenan Van De Mieroop (°1986, New York) is doctoraal onderzoeker aan de Universiteit Gent. Hij werkt rond Afro-Amerikaanse geschiedenis.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.