Te voet door Mexico City

Niets inspireert me meer dan uren te voet door de stad te dwalen. Eindeloos gelukkig word ik ervan. Regel nummer één voor wie door de stad wandelt, een voetganger is een “zwakke” weggebruiker in de letterlijke zin van het woord. En de voorrang gaat uit naar al wie niet zwak is, lees “gemotoriseerd”. Om de Mexicanen massaal te laten stappen, moeten nog enkele barrières overwonnen worden. 

Veilig naar de overkant

Kinderspel zou je denken, maar soms is het een hele uitdaging. Onderstaand filmpje brengt de realiteit aardig in beeld.

Vijftien seconden om een straat van vier rijstroken over te steken. Wie goed te been is, staat in een wip aan de overkant. Maar voor een groot deel van de bevolking volstaan die luttele seconden vaak niet.

Daarnaast klaagt de maker over het gedrag van de politiemannen die het verkeer regelen maar voorrang geven aan de auto’s.

De verkeerslichten

© Lien Coomans

Oversteekplaats voor koning voetganger.

Soms lijkt het louter versiering in het straatbeeld. Rood, orange of groen, een suggestie voor de automobilist. Bovendien zijn ze wel eens buiten dienst en als ze dan al naar behoren functioneren, worden ze niet steeds gerespecteerd. Goed uitkijken is dus de boodschap en zeker niet vertrouwen op de goede wil van de chauffeurs. De auto is en blijft koning. Ze zijn met veel, rijden snel en respecteren de voetganger niet. Ook niet op het zebrapad waar ik me eerder wel eens veilig waande. 

Eén been op de stoep

© Lien Coomans

Opgelet!

Op de meeste plaatsen zijn voetpaden aanwezig maar ze bevinden zich vaak in erbarmelijke staat. Goed uitkijken is geen overbodige luxe. Zo ontsnapte een knalgeel paaltje van een halve meter hoog volledig aan mijn aandacht en ik kwam vervolgens plat op mijn buik op de stoep te liggen. Niet aangenaam. 
Onlangs zag ik een kleuter kauwgom verkopen rond een uur of 10 ‘s avonds in een autoloze straat in het centrum. Ze viel in een put waarvan het deksel was verdwenen. Ik stelde mezelf meerdere vragen bij het observeren van deze scene. Wat doet een klein kind alleen op straat op dit avondlijke uur, bovendien was ze aan het werk, en tenslotte, hoe kan dat deksel zomaar verdwijnen terwijl de open put “toegankelijk” blijft?

Ambulante verkopers

© MO* / Lien Coomans

Kraampjes op de stoep.

Hier en daar worden de voetpaden ingepalmd door allerlei kraampjes en verkopers. Een taco-kraam dat de helft van het voetpad inpalmt is geen uitzondering en als daar op het middaguur nog eens een horde hongerige klanten staat aan te schuiven of te eten is er helemaal geen doorkomen aan.

Koning voetganger

In het kader van de heropwaardering van het historisch centrum werd besloten om de straat Fransisco I. Madero die het Paleis voor Schone Kunsten met de Zocalo verbindt, autovrij te maken. In oktober 2010 werd de 800 meter lange voetgangerszone ingehuldigd.

De initiatiefnemers spreken van een succes in alle opzichten, zowel voor de voetgangers als voor de handelszaken. In Madero ben je nooit alleen, integendeel, het is er meestal op de koppen lopen. Op weekdagen passeren er gemiddeld 120.000 personen en in het weekend loopt dit op tot 200.000. De winkels blijven immers open op zondag.

Intussen werd een andere straat, parallel aan Madero heringericht met veel aandacht voor de voetganger. De plaats voor de auto werd sterk gereduceerd. Ook andere zones in en buiten het centrum worden heringericht met aandacht voor de voetganger. Alvast een positieve evolutie!

© Lien Coomans

Deze zone wordt heringericht als voetgangerszone.

Peatonito

Je kan hem aan het werk zien in bovenstaande video (1:40). Hij verschijnt in het straatbeeld met het masker van een worstelaar en wil de bestuurders én de voetgangers op een ludieke manier bewust maken van hun rechten en plichten. Peatonito haalde met zijn initiatieven al meerdere malen de pers, zowel de nationale als internationale media hebben zijn acties belicht.

Wanneer een auto de voetganger niet respecteert of stopt op een plaats waar hij de doorgang hindert, dan maant Peatonito de bestuurder op een grappige manier aan om elders een plek te zoeken. De meeste bestuurders reageren positief, geven de held gelijk en beloven alvast dat het niet meer zal gebeuren.

© Lien Coomans

Via de straat gaat het soms sneller.

Daarnaast wil hij de automobilisten aanzetten om hun voertuig aan de kant te laten staan en te wandelen of te fietsen.

En hoewel er nog een lange weg af te leggen is, is Peatonito positief over de wijzigingen die ze tot nu toe bereikt hebben. De voetganger staat op de agenda van de overheid, als deze overtuigd is van het belang van de voetganger moet dit ook doorschijnen in hun beleid. Er moet geld vrijgemaakt worden om te investeren in infrastructuur. De automobilisten gaan hun auto pas aan de kant laten staan als er kwaliteitsvol openbaar vervoer als alternatief is. Iets wat vandaag nog te vaak te wensen overlaat.

Daarover een volgende keer meer.

© Lien Coomans

Voetgangers nabij het museum voor Schone Kunsten.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

  • Het leven zoals het is in Mexico City
    Lien Coomans schrijft vanuit Mexico City over de sociale en culture aspecten van het stadsleven. Af en toe zoekt ze rust buiten de stad en vertelt ze hoe het leven aldaar verloopt.

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.