Onze ongelijke wereld in piepkleine infografieken
Rik Potoms
16 maart 2014
Vanaf het moment dat bedragen tegen de miljoenen en de miljarden aanlopen, durft het licht van ons bevattingsvermogen wel eens uit te gaan. En als ministers en bedrijfsleiders smossen met zulke sommen, slaat de woede om in onverschilligheid. Met eenvoudige infografieken, gespeend van alle overbodige details, gaat blogger Malcolm Schiffer het gevecht aan met die onverschilligheid.
“Dexia heeft dit jaar tien miljard verlies geleden, maar keert toch bonussen uit tot 45.000 euro. We zijn anaal verdoofd na een tijd. Ge voelt dat toch niet meer”, stelt stand-up comedian Michael van Peel in zijn eindejaarsconference van 2012. Hij had het evengoed kunnen recycleren voor zijn show van 2013.
“Ge kunt kwaad worden van het nieuws maar dat is op na nen tijd. We kunnen de bedragen niet aan en we kunnen de arrogantie niet aan. Als ik zeg: honderd euro, dan zegt ge: “amai, da’s veel geld.” Als ik zeg: “honderdduizend euro, dan zegt ge: “wow shit, da’s veel geld!” Maar als ik zeg: een miljoen euro, dan hoort ge: ‘whiemnjuonml.. euro’, want onze kop kan dat niet aan.”
Om voeling te krijgen met gigantische bedragen vergelijken journalisten ze graag met bedragen die tastbaarder zijn. Malcolm Schiffer gebruikt op de fotoblogsite Tumblr telkens twee vierkanten om cijfers in een perspectief te plaatsen. De informatie sprokkelt hij in rapporten en artikels.
Airco vs. hongersnood
Steven Anderson, een Amerikaanse generaal op rust, berekende in 2011 dat de VS jaarlijks 20 miljard euro spendeerden aan airconditioning voor haar soldaten in Irak en Afghanistan. Volgens een ontwikkelingsrapport van de Verenigde Naties is 20 miljard genoeg om de wereld een jaar te voeden. Plots wordt de waarde van zo’n immense bedragen heel wat aanschouwelijker.
Een andere vergelijking die je mond doet openvallen: het verschil tussen wat een ceo van de Fortune 500 – de vijfhonderd kapitaalkrachtigste bedrijven van de VS – gemiddeld verdient en wat een gemiddelde werknemer krijgt. Zouden we het kleinste vakje nog zien als we de vijfhonderd best betaalde ceo’s zouden vergelijken met de vijfhonderd slechtst betaalde werknemers?
Schiffer kiest de cijfers voor zijn vergelijkingen niet zomaar lukraak. “Ik wil de aandacht vestigen op ongelijke verhoudingen in de wereld. Zelf oplossingen aanbieden of diepgaande analyses maken doe ik niet.”
Sharen maar
De kracht van de twee vlakken schuilt in hun snelheid. In een oogopslag heb je een beeld van de verhouding tussen twee bedragen. “Ze gedijen dan ook goed op websites als facebook, tumblr, topito en imgur, waar lustig gedeeld en gescrolld wordt.” De boodschap is dus: sharen die infografieken.
© 2014 - C.H.I.P.S. StampMedia - Rik Potoms