Een coöperatieve telecomprovider, kan dat werken?

Analyse

Een groep jonge mensen, bijgestaan door experten, wil met Neibo het telecomlandschap veranderen

Een coöperatieve telecomprovider, kan dat werken?

Een coöperatieve telecomprovider, kan dat werken?
Een coöperatieve telecomprovider, kan dat werken?

Lili Meijer

02 juni 2019

Als eerste Belgische telecomcoöperatie komt Neibo met een nieuw marktmodel als alternatief voor de telecomreuzen. De macht zal in handen liggen van de consument die kan meebeslissen over het reilen en zeilen van de organisatie. ‘Het winstoverschot zal duurzame initiatieven in de gemeenschap ondersteunen’, zegt Neibo.

© rawpixel

© rawpixel

Burgers die zelf hun telecom organiseren, dat is waar Neibo voor staat. In Spanje zijn er al twee succesvolle telecomcoöperaties opgestart, Som connexio en Parlem, en in Engeland is er The Phone Co-op. Die laatste diende als voorbeeld voor Neibo. Het doel is om de consument niet meer louter als consument te behandelen. De coöperant kan al voor twintig euro lid worden en krijgt daarmee een stem in de organisatie. Zelfs als men het driedubbele van dat bedrag inlegt, zal zich dat vertalen in één stem. Met die inspraak mogen coöperanten meebeslissen over de investeringen, uitbreidingen en welke duurzame organisaties gesteund zullen worden.

Goedkoper zal het voor de klant niet zijn, maar hij zal wel weten waar het geld naartoe gaat.

Daarnaast is er nog een tweede voordeel: transparantie. Professor Media en Marktmodellen Tom Evens (UGent) legt uit dat de relatie die we met onze klassieke telecomoperatoren hebben vaak weinig positief is. De prijzen zijn namelijk hoog, waardoor de consument het gevoel krijgt te worden uitgemolken. ‘Uitmelken is een groot woord’, zegt Christophe Marquez, een van de teamleden van Neibo. ‘Maar wij zijn anders, proberen de klant niet puur te zien als consument en hem meer te betrekken bij de strategische doeleinden van de onderneming. We zijn 100% transparant.’ Bovendien zal Neibo marktconforme tarieven hanteren. Goedkoper zal de klant niet uit zijn, maar hij zal wel weten waar het geld naartoe gaat.

Over de bestedingen van de inkomsten is Neibo namelijk open. De bulk gaat naar de vaste kosten om het netwerk te onderhouden. In dit geval worden de zendmasten van Orange gebruikt. Onder die vaste kosten vallen ook carbon credits die Neibo aankoopt om het netwerk milieuvriendelijker te maken. Daarnaast gaat een deel van de winst naar loon en kortingen voor de coöperanten. Alles wat dan nog overblijft zal duurzame projecten als een fietsatelier of een zero waste winkel ondersteunen. Coöperanten mogen zelf projecten aandragen en stemmen over de uiteindelijke keuzes. Geen zin in de rompslomp van het stemmen in een organisatie? Klanten die alleen een abonnement willen afsluiten zijn ook welkom.

©Neibo

Telecom door burgers

©Neibo

Slaagkans

The Phone Co-op diende dus als voorbeeld voor Neibo. Online vallen echter minder positieve recensies te lezen over de Britse telecomcoöperatie. Zo blijkt de service pover en de kosten zijn hoog om genoeg inkomsten te vergaren voor het steunen van ethische doelen. Marquez verzekert dat zij het anders gaan aanpakken. ‘Bij ons is het in de eerste plaats de bedoeling dat we geen meerprijs vragen om die ethische en duurzame doelstellingen te bewerkstelligen. In de eerste plaats moet de dienst gewoon werken en kwaliteitsvol zijn. De winst die daarna nog over is, zal geïnvesteerd worden in duurzame ondernemingen’, zegt hij. Volgens de huidige vooruitzichten zal dat pas in januari 2021 zijn.

Het is moeilijk concurreren met de all-in-bundels van de grote operatoren

Of de coöperatieve onderneming kans van slagen heeft, hangt van een aantal zaken af. Net als elke andere operator staat of valt het succes bij het aantal klanten dat ze hebben. Tom Evens benadrukt dat net dat de grootste uitdaging voor de coöperatie zal zijn. Van de andere kant zegt hij dat anders dan bij een gewone telecomoperator de leden van de coöperatie een soort ambassadeurs worden. Marquez kan dat beamen. ‘Onze leden zijn fier dat ze lid zijn van Neibo en vertellen aan familie en vrienden over ons merk. Dat werkt zelfs beter dan gewone promo, omdat er een vertrouwensband tussen hen is.’

Toch blijft het moeilijk om klanten weg te snoepen van de grote operatoren. Neibo zal in het begin alleen mobiele telefonie en data aanbieden. Volgens cijfers van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie is het namelijk moeilijk concurreren met de all-in-bundels van de grote operatoren. Evens haalt dat probleem ook aan. ‘Het zou beter zijn mocht Neibo zowel mobiele telefonie, data als vast internet aanbieden.’ Daarmee zouden ze kunnen inspelen op de vraag van jongeren die geen behoefte meer hebben aan televisie en vaste telefonie.

Desondanks zal Neibo zich voorlopig nog niet wagen aan vast internet. ‘Daarvoor zijn namelijk gigantische investeringen nodig die wij nu onmogelijk kunnen verantwoorden bij de coöperanten’, zegt Marquez. Hij voegt eraan toe dat de levensduur en de gezondheid van de coöperatie voorop staan en dan zijn mobiele telefonie en data het goedkoopste en makkelijkste om uit te bouwen.

Daarnaast bleek uit een enquête die Neibo afnam bij haar coöperanten dat velen geen all-in-bundels hebben. Bovendien hebben veel van hen een mobiel abonnement van het werk. Dat zou betekenen dat de onderneming ook hele bedrijven voor zich kan winnen met haar mobiele pakketten. ‘Dat wil allemaal niet zeggen dat Neibo vast internet niet aan haar bundels zal toevoegen in de toekomst’, meldt Marquez.

Giganten en niches

‘Ik denk dat we nog steeds met een aantal sterke operatoren zitten die tot nu toe te weinig zijn uitgedaagd.’

Nochtans blijft de concurrentie moordend. Evens: ‘Ik denk dat we nog steeds met een aantal sterke operatoren zitten die tot nu toe te weinig zijn uitgedaagd’. Dat levert hoge prijzen op waar andere operatoren niet onder kunnen zakken. Vandaar dat Neibo ook marktconforme prijzen zal vragen voor haar bundels. Een vierde speler die dit jaar mogelijks tot de markt kan toetreden, zou de concurrentie kunnen vergroten met als gevolg dat de prijzen kunnen dalen. ‘Daar kan een virtuele operator zoals Neibo ook bij gebaat zijn’, denkt Evens. Het blijft echter de komende maanden afwachten of die vierde speler er überhaupt komt.

Evens denkt wel dat een telecomcoöperatie kans kan maken. Een virtuele operator gaat zich namelijk vaak op een niche richten. Zo heeft bijvoorbeeld Mobile Vikings met mobiele bundels jongeren voor zich gewonnen. Evens denkt dat zolang Neibo een combinatie van een goed aanbod en een sympathieke identiteit kan uitbouwen, ze wel succesvol kan worden. Hij voegt eraan toe dat het voordeel van een coöperatie is dat klanten zich meer betrokken voelen wat als opzet heel krachtig kan zijn.