Glasfolie tegen de globale opwarming

Analyse

Glasfolie tegen de globale opwarming

Ultramoderne gebouwen of winkelgevels willen nogal eens opvallen door grote oppervlakken glas. Dit kan architecturaal elegant ogen, maar vanuit het oogpunt van energie-efficiëntie en CO2 uitstoot zitten deze complexen totaal fout. Uitgerekend Directoraat Generaal (DG) Milieu & Kyoto van de Europese Commissie was gehuisvest in zo’n fout gebouw maar dat heeft de Commissie nu proberen goed te maken door het goede voorbeeld te geven.

Het gebouw is sinds kort bekleed met een isolerende glasfolie van hoogwaardige gelamineerde polyesterlagen die van binnenuit tegen het glas worden gekleefd. De infrarode warmtestralen en verkleurende UV-stralen worden voor het grootste deel buiten gehouden. Op die manier worden in de zomer schadelijke lichtstralen en overdreven warmte buiten gehouden.
In de winter is het effect ook dubbel: de warmte die binnen wordt opgewekt, wordt door de folie nog eens teruggekaatst, zodat het rendement eens zo groot is. Sinds deze folie is aangebracht, heeft men in EU-DG Milieu ook geen airco meer nodig, wat een bijkomende besparing oplevert.
Luxafoil Clear View is een Belgische uitvinding. Sinds de EU Commissie het als eerste waagde, hebben al heel wat andere gebouwen het voorbeeld gevolgd. ING Shopping Center, DHL Worldwide European Headquarters, Toyota-Lexus Europe en nog enkele andere hebben zo al voor een besparing van honderden duizenden kg CO2 per jaar gezorgd. En hoe hoger de olieprijs, hoe sneller ook de investering van de folie is terugverdiend: zo’n twee tot drie jaar.
www.luxafoil.be