Teddy Afro belichaamt muzikaal, sociaal en politiek engagement

Blog

Teddy Afro belichaamt muzikaal, sociaal en politiek engagement

Teddy Afro belichaamt muzikaal, sociaal en politiek engagement
Teddy Afro belichaamt muzikaal, sociaal en politiek engagement

Muziek is zoals religie in Ethiopië: het is overal en valt niet te negeren. Ontzettend populair dezer dagen is de zanger Teddy Afro. Als je een tijdje in Addis Abeba verblijft, is het onmogelijk om zijn liedjes nog niet gehoord te hebben. In winkels, in taxi’s of als beltoon op iemands gsm, Teddy Afro is overal.

Tewodros Kassahun, zoals zijn volledige naam luidt, zijn liedjes zijn niet zomaar bodemloze love songs, maar hebben meestal een nationale betekenis. Zo is Halieselassie een eerbetoon aan de keizer en in Haile Haile bewierookt de zanger olympische lange afstandsloper Haile Gebrselassie.

Teddy Afro’s derde album verscheen in 2005, het jaar waarin de beruchte verkiezingen plaatsvonden (zowel de regerende partij als de oppositie claimde de overwinning en internationale waarnemers zagen grote onregelmatigheden tijdens de verkiezingen). Zijn politiek geïnspireerde liedjes riepen op tot eenheid. De regering kon deze deuntjes niet appreciëren en bande vier van zijn liedjes van de radio en televisie. Een andere populaire hit claimt zelfs dat de er geen verandering is in Ethiopië en dat de strijd tussen de Tigray People Liberation Front en de communistische Derg niets meer was dan een militaire junta. Het album verkocht meer dan een miljoen exemplaren en is het meest verkochte album aller tijde in Ethiopië.

In april 2008 werd de zanger beschuldigd van het plegen van vluchtmisdrijf en Tewodros werd voor een korte periode de gevangenis ingestuurd. Sommige bronnen beweren dat deze beschuldiging politiek was geïnspireerd vanwege zijn eerdere aantijgingen tegen de regering. Teddy Afro kreeg een straf van zes jaar, die later werd ingekort tot twee jaar. In augustus 2009 kwam hij vervroegd vrij vanwege zijn goed gedrag.

Mijn favoriete song op zijn nieuwste album, Tikur Sew, is een hommage aan keizer Menelik II. Zijn overwinning op de Italianen in 1896, maakt hem volgens Teddy Afro ‘de trots van Afrika’.

Het succes van Teddy Afro is dus tweeledig. Zijn liedjes zijn nu eenmaal erg goed en ze klinken swingend in de oren. Maar anderzijds heeft een deel van de bevolking, en dan vooral jongeren, nood aan een populaire ‘God’, die durft in te gaan tegen datgene wat de regering zegt en doet en dat is niet eenvoudig in Ethiopië. Daarnaast zingt hij vol patriotisme over de Ethiopisch geschiedenis. Ondanks de problemen toont Teddy Afro dat hij trots is op zijn land en dat hij de Ethiopische geschiedenis kent.

Rastafari

Naast Teddy Afro, is reggae ook geliefd bij jongeren. En dan voornamelijk bij de aanhangers van Rastafari, en dat zijn er wat in Ethiopië, aangezien het land mee aan de basis ligt van het ontstaan van de Rastacultuur.

Toen prins Ras Tafari gekroond werd als keizer Hailie Selasie in 1930 ontving hij steun uit onverwachte hoek. De zwarte Jamaicanen zagen hem als voorbeeld dat de koningen uit Afrika komen. Zij beschouwden een zwarte koning als een man die opkomt voor het zwarte volk en zo was de Rastacultuur geboren. Hoewel reggae los staat van de rastacultuur, gebruiken de meeste Rasta’s deze muziek bij hun beleving, meditatie en bijeenkomsten.

De Ethiopische kleuren (rood, geel, groen) werden samen met zwart de symbolische kleuren van de rasta’s. Wereldwijd worden rasta’s vaak geassocieerd met het roken van marihuana, maar in Ethiopië is khat de populairste (soft)drug.

Khat

Het kauwen van khatblaadjes, is ontzettend ingeburgerd in de Ethiopische cultuur. Op straat kan je khat verkrijgen bij straatverkopers en overal zie je groepjes mannen gezellig keuvelen, terwijl ze ondertussen volop khat kauwen.

Khat is naast koffie het belangrijkste exportproduct in Ethiopië. Het land exporteert de plant voornamelijk naar zijn buurlanden. De plantages, overwegend in het oosten van Ethiopië, zijn dus een goede boost voor de economie. Maar de gezondheidsgevolgen daarentegen zijn betwistbaar. Sommige wetenschappers beweren dat khat erg gevaarlijk is, terwijl andere de stimulerende effecten eerder minimaliseren. In Ethiopië is khat alleszins legaal.

Khat is zoals alcohol in Europa. Je kan het nuttigen in je vrije tijd en dan valt het perfect te combineren met een normale dagbesteding. Maar je kan er verslaafd aan raken. Jammer genoeg is dat percentage in Ethiopië tamelijk hoog, en zo zijn er een hoop werkloze mannen die heel de dag khat kauwen omdat ze naar eigen zeggen toch niets beters te doen hebben. Hun tanden brokkelen af van het voortdurend kauwen en zoals bij alle verslavingen: eens verslaafd is het ontzettend moeilijk om er van af te raken.