Xiaomi: een kleine rijstkorrel met mondiale ambitie

Column

Zijn kwaliteit en design tegen een bodemprijs mogelijk?

Xiaomi: een kleine rijstkorrel met mondiale ambitie

Xiaomi: een kleine rijstkorrel met mondiale ambitie
Xiaomi: een kleine rijstkorrel met mondiale ambitie

Een Chinees bedrijf met de bedrieglijke naam “Kleine Rijstkorrel”, Xiaomi, is uitgegroeid tot een grote speler in de gsm-wereld. Ccolumniste Ching Lin Pang laat ons kennismaken met een nieuwkomer in de strijd der technologische titanen. ‘Kwaliteit en design aan bodemprijzen, dat is de filosofie. ‘

© Brecht Goris

Ching Lin Pang

© Brecht Goris

In China gaat een bedrijf met de bedrieglijke naam “Kleine Rijstkorrel” (Xiaomi) de strijd aan met de grote spelers op de markt van mobiele telefoons. Kwaliteit en design aan bodemprijzen, is de filosofie, schrijft columniste Ching Lin Pang. Zal die “kleine rijstkorrel” zich kunnen handhaven in de strijd der technologische titanen?

Volgend academiejaar lanceer ik een nieuw programma over cultureel curatorschap voor Belgische en Chinese studenten. De deadline voor de aanvraag van Chinese studenten is half april, en dus was ik de laatste dagen zoet met het doornemen van de motivatiebrieven.

Wat mij vooral opvalt, is dat COVID-19 de meeste Chinese aanvragers niet ontmoedigd heeft om een studie in de creatieve stad Antwerpen te ambiëren. Ze kijken ernaar uit om in de voetsporen te treden van de Antwerp Six, en als het niet op creatief vlak is, dan toch op letterlijke wijze door de straten van Antwerpen te bewandelen.

Een enkele student geeft aan dat ze zich door de pandemie meer bewust is geworden van de verbondenheid van de mensheid. Eén zwaluw maakt nog geen lente, maar het is een welgekomen stem in de anders zo sombere publieke ruimte, gedomineerd door negatieve coronaberichtgeving en lockdown-moeheid.

Maar wat me het meest treft is de motivatie van een IT-ingenieur, die toekomstmuziek ziet in de combinatie tussen technologie (design) en curatorschap. Een aandachtige lezing van zijn cv leert me dat hij werkt voor een bedrijf dat nauwe banden heeft met Xiaomi.

Naruhodo! Een aha-erlebnis! Toevallig volgde ik twee weken geleden van nabij de commotie op Chinese sociale media naar aanleiding van de lancering van het nieuwe logo van Xiaomi.

De “squircle”

De naam Xiaomi raakt meer en meer ingeburgerd in Vlaanderen, ook al geniet CEO Lei Jun lang niet dezelfde bekendheid — of beruchtheid —  als Alibaba-oprichter Jack Ma (of Ma Yun, voor de China-kenners).

Het nieuwe logo deed veel stof opwaaien, omwille van de vermeende disproportie tussen de minimale ingreep en het stevige prijskaartje van de rebranding. Het heeft alleszins een welluidend neologisme voortgebracht, de ‘squircle’. Die heeft niets te maken met lieve, springerige beestjes die onze tuinen opvrolijken, maar des te meer met een vorm die twijfelt tussen een vierkant (square) en een cirkel (circle). Een oneerbiedige omschrijving zou zijn: een vierkant met ronde hoeken.

Zal Xiaomi de filosofie van kwaliteit en design tegen een bodemprijs kunnen handhaven?

De Japanner Kenya Hara is een grote meneer in de wereld van design en grafiek, en sinds twee decennia is hij de artistieke directeur van lifestyleketen Muji. In navolging van zijn ‘redesign’-project, waarbij dagelijkse voorwerpen een nieuw ontwerp krijgen ( zoals lucifertakjes in plaats van luciferstokjes), herleidde hij het vierkante Xiamo-logo tot een ‘squircle’ of ‘cirkant’. Kenya Hara kwam tot deze vorm via mathematische berekeningen en op basis van traditionele waaierschilderijen uit de Song-dynastie.

Sommige netizens erkennen hierin het genie van de Japanse designer, die blijkbaar meer voeling heeft met de klassieke Chinese cultuur dan Chinezen zelf. Ze dringen aan op kritische zelfreflectie.

Groeispurt

Terug naar Xiaomi zelf. De commotie rond het herwerkte logo is maar een van de vele recente ontwikkelingen in dit jonge bedrijf. Het werd opgericht in 2011 als producent van goedkope smartphones en heeft sindsdien een lange weg afgelegd.

Het groeide uit tot een van de grootste spelers in de competitieve wereld van gsm’s, zowel in China als daarbuiten. Het is intussen actief in Singapore, Maleisië, India, Brazilië en in Europa.

Xiaomi heeft een groot netwerk van fans, die betrokken worden bij het productieproces en bij de marketing ervan. In België is er nog geen Xiaomi-fanclub, maar would-be Xiaomi-fans kunnen alvast terecht in Nederland.

Xiami maakt naast smartphones ook smarthome-apparaten, elektrische steps, e-accessoires, enzovoort. Sinds kort wil het ook e-auto’s en chips gaan produceren. En dit allemaal door de escalatie van de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten.

Maar zal de Kleine Rijstkorrel zich kunnen handhaven in de strijd der technologische titanen? Zal Xiaomi de filosofie van kwaliteit en design tegen een bodemprijs kunnen handhaven?

Niemand kan het zich voorstellen. Maar dat we nog van de kleine rijstkorrel gaan horen, staat vast.