Zwitsers platenlabel Bongo Joe Records compileert supergroep uit Sao Tomé & Principe
De late doorbraak van África Negra
© Bongo Joe Records
© Bongo Joe Records
Arthur Hendrikx
10 januari 2025
Lange tijd verkeerde de Portugeestalige muziek van Afrika in de schaduw van muziek uit andere voormalige kolonies als Mali, Senegal, Congo, Nigeria en Zuid-Afrika. Met een focus op de muzikale traditie van Sao Tomé en Príncipe brengt het Zwitserse label Bongo Joe Records daar verandering in. Grote blikvanger is de band África Negra, ‘The Beatles’ van de kleine eilandjes.
Volgens de officiële overlevering was het een slager genaamd Horacio die begin jaren ’70, samen met zijn vriend Emidio Pontes, de groep oprichtte die later faam zou vergaren onder de naam África Negra (Zwart Afrika). Maar in het begin kreeg de groep geen toestemming om die naam te gebruiken.
‘Het was een tijd waarin politieke organisaties in Afrika opkwamen om tegen het kolonialisme te vechten. De Portugese kolonisten zagen een groot gevaar in een muziekgroep met die naam en geboden ons de naam Gira Sol (zonnebloem, red.) te gebruiken. Alleen onder die naam mochten we optreden’, zegt Afonso Simões, manager van de groep.
In 1975 werd Sao Tomé en Príncipe onafhankelijk en stond er de band niets meer in de weg. Met als voornaamste kopstukken Emídio Vaz (leadgitaar), Leonildo Barros (slaggitaar) en João Seria (zang), en uiteraard Horacio en Emidio Pontes, ontpopte de groep zich als favoriet van het volk door uitputtende liveoptredens te geven op de fundões, straatfeesten in open lucht in de hoofdstad Sao Tomé.
Hoe populair de band in Portugeestalig Afrika was, wordt aangetoond door het geestige verhaal achter hun bijnaam ‘Mama Djumba’. Samen met de Guinese band Super Mama Djombo speelde África Negra in 1981 op een muzikale viering van de onafhankelijkheid van Guinee-Bissau.
‘Aan het eind van de festiviteiten vroeg de ambassadeur van Guinee-Bissau aan het publiek welke groep de festiviteiten moest afsluiten. África Negra werd gekozen boven de lokale groep Super Mama Djombo die daarom erg boos en teleurgesteld was. We hebben toen als provocatie een lied gemaakt met een titel die naar hen verwijst, en dat ook gebruikt in advertenties in Sao Tomé en Príncipe. Zo werd het onze bijnaam’, vertelt Simões.
África Negra begon haar muziek pas op te nemen vanaf de jaren ’80. Tot die tijd was er in heel het land slechts één professionele opnamestudio die te klein was om de volledige band te kunnen huisvesten. Al snel verspreidde hun muziek zich over de rest van de Portugeestalige wereld en toerden ze ook in Kameroen, Gabon en Nigeria.
Voor de Afrikaanse diaspora in de Caribische wereld werden ze een cult act. Maar nooit kregen ze in het Westen de aandacht die Afrikaanse grootheden als Youssou N’dour, Franco Luambo en Miriam Makeba te beurt viel. Veel van hun muziek vergaarde stof in archieven in eigen land, zonder ooit het zonlicht te zien.
De leden van Africa Negra op het einde van de jaren 70 (vlnr): Joao Seria, Luiz, Amigo Inicio, Armando Tito, Leonildo Barros, Emidio Vaz, Mario, Olinto, Atanasio, Pacheco, Emidio Pontes HQ.
© Bongo Joe Records
Eigenzinnigheid en kwaliteit
Aan die veronachtzaming besloot Cyril Yeterian wat te doen. Yeterian is een Zwitserse muzikant en platenbaas die in 2015 het label Bongo Joe Records oprichtte in Génève. Al op jonge leeftijd ontwikkelde hij een passie voor het verzamelen en delen van muziek, hoe obscuur ook. Toen een oude kapper op het gelijkvloers van het gebouw waar hij woonde de brui gaf aan zijn zaak, kreeg Yeterian een ingeving. Hij zou er een platenwinkel annex platenlabel annex koffiezaak oprichten.
‘Het is puur de liefde voor muziek die me drijft,’ zegt Yeterian. ‘Als het mij ging om gagner du fric, om geld te verdienen, zou ik wel een andere job zoeken. Of andere muziek uitbrengen.’
Bongo Joe Records specialiseert zich in experimentele muziek uit alle uithoeken van de wereld, van jazz over samba tot woestijnblues. Een bijzondere aandacht voor welbepaalde genres heeft Yeterian niet. ‘Wat voor genre of uit welke muzikale cultuur muziek komt interesseert me niet, zolang ze maar oorspronkelijk is’, legt hij uit. ‘Ik geef om eigenzinnigheid en kwaliteit.’
Alleen levert kwaliteit je nog niet automatisch een publiek op. Daarom probeert Yeterian onbekende pareltjes op te duikelen, en dan vooral uit muzikale culturen die nog maar weinig aan bod komen in het Westen. Zo geeft Bongo Joe Records bijvoorbeeld artiesten uit van Madagaskar of van het eiland La Réunion, waar in het Réunions Creools wordt gezongen.
‘In het Afrikaanse muzieklandschap zijn er regio’s en genres die bijna alle aandacht wegkapen,’ stelt Yeterian. ‘Hier in het Westen kennen we bijvoorbeeld de woestijnblues uit Mali en Senegal, de soukous uit Congo, of de Nigeriaanse afrobeat. De muziek uit de Portugeestalige landen zoals Sao Tomé en Príncipe is dan weer veel minder bekend. Vandaar is het interessant om in die traditie te duiken.’
Africa Negra tijdens een concert in de jaren 1970: Abimée Miguel Cg, Armando Tito, ?, Mario, Olinto, Joao Seria, Emidio Araujo Vaz, Leonildo Barros, Emidio Pontes HQ
© Bongo Joe Records
Kleine Portugese kolonie
Sao Tomé en Príncipe is een piepklein eilandenduo gelegen in de Golf van Guinee, zo’n 566 kilometer ten westen van Gabon. De bevolking is een mengeling van verschillende gemeenschappen. Van groot historisch en cultureel gewicht zijn de Forro’s, afstammelingen van bevrijde tot slaaf gemaakten uit de 15de eeuw. De meeste burgers zijn mestiço met een gemengd Europees-Afrikaanse afkomst. Daarnaast zijn er nog de afstammelingen van plantagewerkers uit onder andere Angola en Mozambique.
Net als Angola, Mozambique en Guinee-Bissau was Sao Tomé en Príncipe een kolonie van Portugal. Ondanks het lang volgehouden narratief van de Portugese autoriteiten dat de Portugese kolonisatie minder wreedaardig was dan die van België, Engeland en Frankrijk, vertellen de feiten een ander verhaal.
De Slachting van Batepà in 1953 staat bijvoorbeeld in het collectieve geheugen gegrift. De Portugese gouverneur wou de lokale Forro-gemeenschap gebruiken op de cacaoplantages, maar die verzette zich daartegen omdat het die arbeid als beneden haar stand zag. Uit dat conflict volgde uiteindelijk een slachting waarvan historici nog steeds niet precies weten hoeveel mensen er gestorven zijn. Gissingen gaan van een paar tientallen tot een paar duizenden.
Als kolonisator hield Portugal ook de muziekcultuur van het land in een ijzeren greep. In Stern’s guide to contemporary African music beschrijft Ronnie Graham hoe de Portugese autoriteiten de muziekindustrie beheersten door opnameapparatuur, radiotoegang en evenementen te controleren. Dat zorgde ervoor dat verschillende vooraanstaande muzikanten ermee stopten of emigreerden. Op het platteland had de Portugese culturele hegemonie echter minder macht, waardoor de traditionele muziek daar kon floreren als ‘misschien wel de krachtigste culturele uitdrukking van verzet’, aldus Ronnie Graham.
Onuitputtelijke nieuwsgierigheid
Ook de muziek van África Negra bestaat uit een opmerkelijke kruisbestuiving van stijlen en invloeden. De bandleden, voornamelijk Forro’s die in het Saotomense (op het Portugees geïnspireerde creoolse taal) zingen, verwerken de invloed van Caribische muziek (Cuba en Haïti), de Congolese rumba en soukous, de Ghanese highlife en muziek van nabije landen als Benin en Kameroen tot een geheel eigen stijl, puxa genaamd. Leadzanger João Seria liet zich inspireren door de legendarische Braziliaanse sambazanger Martinho da Vila en de Congolese reus Franco Luambo.
Volgens de band ontstond die smeltkroes van invloeden uit de onuitputtelijke nieuwsgierigheid van de gitaristen die steeds op zoek gingen naar nieuwe melodieën en stijlen. Als jongeman werkte Yeterian tijdens een vakantie op de cacaoplantages van Sao Tomé, waar hij onmiddellijk gecharmeerd werd door de muziek. Jaren later sprak de Franse crate digger (platenverzamelaar die overal ter wereld liefst de meest obscure platenzaken afschuimt) Thomas Bignon hem aan over de rijkdom van de muzikale traditie van het eilandenduo en raadde hem aan die muziek uit te geven. Yeterian, inmiddels platenbaas, besloot toe te happen.
Leonildo Barros, Pacheco, Armando Tito, Emidio Pontes HQ
© Bongo Joe Records
Creatief oppoetsen
Om te beginnen bracht Bongo Joe Records een algemene compilatie (Léve Léve: Sao Tomé & Príncipe Sounds (70s & 80’s)) uit. Daarna verscheen een compilatie met muziek van Pedro Lima, een andere grootheid van de regio. Pas dan kwamen twee compilaties van África Negra, zonder twijfel de grootste en meest invloedrijke muziekgroep uit de geschiedenis van de eilanden.
De tweede compilatie verscheen in augustus van dit jaar en werd in sommige contreien uitzinnig onthaald. ‘In het Caribische gebied waren de mensen extatisch omdat er muziek op stond die ze nog nooit eerder hadden gehoord,’ vertelt Yeterian.
‘Westerse groepen zijn fundamenteel verbonden aan de stichtende leden, terwijl Afrikaanse groepen eerder muzikale collectieven zijn.’
De nummers van die compilatie werden reeds in de jaren ‘70 en ‘80 geschreven, maar de band had ze nooit professioneel opgenomen en op plaat gezet. Enkel de ‘happy few’ die de groep live aan het werk had gezien, kende deze liedjes. Yeterian besloot in samenspraak met de resterende bandleden om een aantal van die liedjes op te poetsen en uit te brengen op vinyl, maar ook op streamingsdiensten. Hij benadrukt het creatieve aspect van de twee compilaties. Het gaat immers niet zomaar om het heruitgeven van oude platen, maar om het selecteren en oppoetsen van materiaal dat voordien nog nooit werd uitgebracht.
‘Vooral in Colombia wordt op grote feesten vaak muziek uit Portugeestalig Afrika gedraaid. Na het verschijnen van onze tweede compilatie, kreeg ik een stortvloed van reacties van dj’s die ons bedankten voor ons werk. Op de openluchtfeesten knalt de muziek door de picos, kleurrijke soundsystems, waarbij de Afrikaanse diaspora dan samen danst met de inheemse bevolking,’ zegt Yeterian.
Muzikale collectieven
África Negra is onmiddellijk te herkennen aan de virtuoze Congolese gitaarmelodieën, de strakke drumritmes, het warme timbre van de stem van João Seria en de nummers die eeuwig lijken te duren. Maar waar zingen ze over? ‘Over waar muziek altijd over gaat: de liefde,’ antwoordt Yeterian met een grijns. Volgens África Negra zelf gaan de teksten over de schoonheid van de eilanden, situaties met betrekking tot het dagelijkse leven van mensen of het optreden van de overheid.
Zanger João Sera overleed in 2023, wat heel Sao Tomé en Príncipe in rouw dompelde. Ook de meeste andere kopstukken van weleer zijn inmiddels overleden. En toch blijft de groep optreden onder leiding van oudgediende Leonildo Barros. Net als bij de legendarische Senegalese groep Orchestra Baobab treedt een nieuwe zanger in de voetsporen van de illustere stichter.
‘Westerse groepen zijn fundamenteel verbonden aan de stichtende leden, terwijl Afrikaanse groepen eerder muzikale collectieven zijn’, zegt Yeterian. ‘Het stokje kan, zoals bij een estafette, aan een volgende generatie muzikanten doorgegeven worden, zodat zij de muzikale nalatenschap kunnen verzorgen.’
Een korte versie van dit groepsportret werd geschreven voor MO*154, het winternummer van MO*magazine. Vind je dit artikel waardevol? Word dan proMO* voor slechts 4,60 euro per maand en help ons dit journalistieke project mogelijk maken, zonder betaalmuur, voor iedereen. Als proMO* ontvang je het magazine in je brievenbus én geniet je tal van andere voordelen.