The Media Revolution that Will Begin the World Again
The Death and Life of American Journalism
In 'The Death and Life of American Journalism –The Media Revolution that Will Begin the World Again' analyseren de Amerikaanse media-experts dr. Robert W. McChesney en dr. John Nichols zowel de redenen van de spectaculaire terugval van de Amerikaanse media als de beloftes op een nieuwe, internetgedreven, periode van onafhankelijke journalistiek.
De terugval verklaren ze niet alleen, en zelfs niet op de eerste plaats, door te verwijzen naar de informatierevolutie met de komst van gratis nieuws, achtergrond en opinie online, al beschrijven ze goed hoe die omwenteling de kaarten van de media-imperia danig door elkaar geschud heeft. Volgens de auteurs ligt de oorzaak van de huidige malaise dieper en vroeger, namelijk in het uitgeefmodel dat media volledig afhankelijk gemaakt heeft van advertentie-inkomsten. Dat zorgde er voor dat de inhoud van de bladen en programma’s veel te vriendelijk moest zijn voor producten en bedrijven –wat het vertrouwen van de nieuwsgebruiker in zijn media ondermijnde. De constructie stort ook meteen in als adverteerders hun geloof in broadcast-advertenties verliezen.
Wat de beloftes van burgerjournalistiek en online alternatieven betreft, zijn McChesney en Nichols veeleer terughoudend. Enerzijds roepen ze op tot voorzichtigheid om de vele en beloftevolle burgerinitiatieven niet te laten wegzinken in de zee van PR die de wereld –ook van het middenveld– overspoelt. Anderzijds zetten de auteurs zich af tegen de neiging bij nieuwe media om te draaien op onbezoldigde of schandelijk onderbetaalde arbeid.
Tussen het failliete, commerciële mediamodel van het voorbije tijdperk en de met al te veel vragen en problemen omgeven belofte van het toekomstige onlinemodel, vinden de auteurs wel degelijk ruimte voor geloof in de mogelijkheid om degelijke journalistiek te blijven bedrijven –een noodzaak, vinden ze, als we de democratie in rechte willen herstellen. De sleutel naar die mogelijkheid ligt volgens hen in overheidssubsidies. Dat is in de VS erger dan vloeken in de kerk, en dus argumenteren de auteurs hun voorstel zowel vanuit de eigen geschiedenis als met Europese voorbeelden. Het drama is dat intussen in Europa de overheidssubsidies voor media onder vuur liggen –met de Amerikaanse aanpak als voorbeeld.
The Death and Life of American Journalism. The Media Revolution that Will Begin the World Again door Robert W. McChersney en John Nichols is uitgegeven door Nation Books. 368 blzn. ISBN 978 1 56858 636 6