Waarom Ronny Mosuse proMO* is
‘Het is nodig om stil te staan bij de verschillende kanten van een verhaal’
Hadjira Hussain Khan
25 januari 2022
Ronny Mosuse, zanger en muzikant, is proMO* en legt uit waarom: ‘Het is nodig om stil te staan bij de verschillende kanten van een verhaal.’
Ronny Mosuse (50) is zanger en muzikant. Zijn vader is Congolees, zijn moeder Belgische, en hij heeft vier broers en één zus. Zijn ouders raakten verwikkeld in een vechtscheiding toen hij drie jaar oud was, waarna hij opgroeide in voornamelijk pleeggezinnen. Dat alles bepaalt mee waarom hij MO* leest en waarom hij proMO* is geworden: ‘Het is nodig om stil te staan bij de verschillende kanten van een verhaal.’
Dit gesprek vond plaats in het kader van onze proMO*campagne. Word proMO* en maak ons unieke journalistieke project mee mogelijk.
Welke journalistieke verhalen vindt u belangrijk?
Ronny Mosuse: Ik vind vooral de invalshoek van een verhaal belangrijk, en vanuit welk standpunt het wordt verteld. Het inzicht dat er aan elk verhaal meerdere kanten zijn, vind ik essentieel. Dat is voor mij dan ook de meerwaarde van een magazine als MO*: je kunt er andere standpunten in vinden dan diegene die we doorgaans lezen.
Voor welke thema’s in MO* hebt u een specifieke interesse?
Ronny Mosuse: Ikzelf ben voornamelijk geïnteresseerd in armoede, een problematiek die ook hier in België aanwezig is. Ik kom uit een kansarm nest en ken de grote impact daarvan maar al te goed op het leven van kinderen en volwassenen. We kunnen stellen dat we in België in een relatief rijk land leven ten opzichte van de rest van de wereld. Toch mag je niet vergeten dat er bij ons ook veel armoede is. Vaak is die verborgen en onzichtbaar. Daarom is het belangrijk dat ook MO* deze verhalen vertelt.
‘Het inzicht dat er aan elk verhaal meerdere kanten zijn, vind ik essentieel.’
Een tijd geleden ben ik me meer gaan interesseren voor het thema migratie. Ik vind de vraag hoe migratie tot stand komt en waarom mensen beslissen om hun thuisland te verlaten, enorm intrigerend. Iedere persoon die hebben en houwen achterlaat, heeft daar zijn eigen redenen toe. Helaas worden migranten te vaak afgeschilderd als profiteurs omdat mensen de noodzaak achter elk migratieverhaal niet kennen. Zo had mijn Congolese vader ook zijn eigen redenen om naar België te migreren. In die zin heeft mijn toegenomen interesse voor migratie ook een persoonlijke geschiedenis.
Waarom is het belangrijk dat MO* niet achter een betaalmuur verdwijnt?
Ronny Mosuse: Ik vind het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen goede artikels kunnen lezen. Ik begrijp dat het niet gemakkelijk is om journalistiek aan te bieden zonder betaalmuur, want uiteindelijk kost het tijd en geld. Ik zou er dus alle begrip voor hebben als MO* er niet meer in slaagt om zijn artikels gratis aan te bieden.
Maar omdat MO* niet achter een een betaalmuur zit, is het wel toegankelijker. Als je journalistieke stukken gratis aanbiedt, zijn mensen sneller geneigd om ze effectief te lezen. Op deze manier kan MO* gemakkelijker een eyeopener zijn voor een divers publiek.
Een goed voorbeeld is een blad als De Zondag, dat je wekelijks gratis bij de bakker kunt meenemen. Ik bedoel daar niet mee dat het mijn favoriete krant is, maar je mag niet onderschatten hoeveel het wordt gelezen. Mensen uit kansarme milieus wenden zich meestal tot gratis nieuwsmedia, waardoor ze vaak noodgedwongen minder kwaliteitsvolle artikels lezen.
Waarom hebt u besloten zelf proMO* te worden?
Ronny Mosuse: Ik was sowieso al geabonneerd op MO*magazine. Op een dag las ik de oproep om proMO* te worden en op deze manier het blad een duwtje in de rug te geven. Mijn grootste motivatie is dat MO* blijft bestaan. Als er voldoende mensen bereid zijn te betalen voor degelijke journalistiek, kan MO* gratis beschikbaar blijven voor iedereen.
Waarom vindt u het belangrijk dat MO*magazine blijft bestaan naast alle andere kranten en tijdschriften?
Ronny Mosuse: Andere, mainstream media gaan te vaak op in de waan van de dag. Meestal zijn het dan ook commerciële bedrijven die aan zaken als aandeelhouders moeten denken. De VRT is een uitzondering maar laat zich soms ook vangen. Ik wil aannemen dat die media rekening moeten houden met de twitterberichten van de dag. Alleen versterken ze zo de al aanwezige verdeeldheid en polarisatie in onze samenleving. Er is nood om genuanceerd stil te staan bij de verschillende kanten van een verhaal. Voor mij is dat de belangrijkste reden dat MO* moet blijven bestaan.
Word net als Ronny Mosuse ook proMO* voor slechts 4,60 euro per maand of 60 euro per jaar: www.mo.be/promo.
Dit gesprek vond plaats in het kader van onze proMO*campagne en deze tekst valt niet onder het redactionele werk van MO*.