‘Er moet een medium bestaan dat voedzamer is en dat iets minder fastfood is’

Extra

Waarom Nic Balthazar proMO* is

‘Er moet een medium bestaan dat voedzamer is en dat iets minder fastfood is’

‘Er moet een medium bestaan dat voedzamer is en dat iets minder fastfood is’
‘Er moet een medium bestaan dat voedzamer is en dat iets minder fastfood is’

Hadjira Hussain Khan

05 september 2022

Nic Balthazar (57) is televisiemaker, filmregisseur en klimaatactivist. Hij legt uit waarom hij ook de journalistiek van MO* steunt en proMO* werd. ‘MO* verruimt onze blik en brengt ons naar plekken waar reguliere media meestal weinig aandacht aan schenken.’

Dit gesprek vond plaats in het kader van onze proMO*campagne. Word proMO* en maak ons unieke journalistieke project mee mogelijk.

Hoe en wanneer bent u in contact gekomen met MO*?

Nic Balthazar: Ik geloof dat ik MO* al ken sinds het bestaat. Vanaf het prille begin in 2003 vond ik het interessant dat er zoiets als een mondiaal magazine uitgegeven wordt. Een blad dat onze blik verruimt en ons naar plekken brengt waar reguliere media meestal weinig aandacht aan schenken.

We hebben al snel de neiging om onze eigen werkelijkheid onder een vergrootglas te leggen. Dat navelstaren is helaas een toenemend internationaal fenomeen. Hoe groter de wereld wordt, hoe meer we ons druk lijken te maken om het allerkleinste akkefietje.

Welke journalistieke verhalen vindt u belangrijk?

Nic Balthazar: Ik heb uiteraard een grote interesse voor het klimaat, en hoe het daar niet al te goed mee gesteld is. MO* heeft aandacht voor de – helaas – vaak catastrofale gevolgen van de klimaatverandering. Het is sterk dat MO* op een constructieve manier over het milieu bericht: met een interessante en doordachte, maar tegelijkertijd realistische blik.

‘MO* bericht op een constructieve manier over het milieu: met een interessante en doordachte, maar tegelijkertijd realistische blik.’

Als je met het klimaat bezig bent, kun je niet om de toenemende wereldwijde sociale ongelijkheid heen. Het grootste deel van de wereldbevolking woont in de grootmachten India en China. En toch horen we in de mainstreammedia amper iets over hoe de doorsnee Indiër en Chinees denkt en leeft. MO* probeert om die leemte wat op te vullen door ook hun verhalen te vertellen.

Waarom mag MO* niet achter een betaalmuur verdwijnen?

Nic Balthazar: MO* kan een grotere groep lezers bereiken, doordat het niet achter een betaalmuur zit. Ik kan gemakkelijk artikels die ik interessant vind delen op mijn sociale media. Zo komt ook een ander publiek in contact met een magazine als MO*, mensen die het medium anders misschien nooit zouden lezen.

Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat het niet gemakkelijk is om financieel overeind te blijven in een klein land als België, dat ook nog eens is onderverdeeld in een klein Nederlandstalig gebied.

Waarom vindt u het belangrijk dat MO* blijft bestaan naast alle andere kranten en tijdschriften?

Nic Balthazar: Mainstreammedia kijken vooral naar vandaag, naar wat op dat moment de trend is. De druk om zo snel mogelijk te zijn en om als eerste nieuws naar buiten te brengen is enorm groot. Het  medialandschap moet alsmaar sneller en sneller. Het is noodzakelijk dat er een medium bestaat dat iets minder fastfood is, en dat iets meer voedzaam is.

‘Ik geloof in journalistiek die mee ondersteund wordt door zijn lezers.’

Waarom hebt u besloten om proMO* te worden?

Nic Balthazar: Ik geloof in journalistiek die mee ondersteund wordt door zijn lezers. Een ander bekend voorbeeld is de Nederlandse nieuwssite De Correspondent. Dankzij de steun van hun lezers krijgen de journalisten meer ruimte voor diepgaande onderzoeksjournalistiek. Dat type journalistiek kan ik alleen maar toejuichen.

Word net als Nic Balthazar ook proMO* voor maar 4,60 euro per maand of 60 euro per jaar: www.mo.be/promo.

Dit gesprek vond plaats in het kader van onze proMO*campagne en deze tekst valt niet onder het redactionele werk van MO*.

Tags