Waarom Els Hertogen proMO* is
‘Wat hier lokaal gebeurt, kan ik niet begrijpen als ik niet weet wat er in de wereld gebeurt’
Mouna Kante
22 april 2024 • 5 min leestijd
Waarom 11.11.11-directeur Els Hertogen al vele jaren MO* leest én steunt? ‘Iedereen moet toegang hebben tot deze informatie. Punt aan de lijn.’
Dit gesprek vond plaats in het kader van onze proMO*campagne. Word proMO* en maak ons unieke journalistieke project mee mogelijk.
Waarom leest u MO*?
Els Hertogen: Als directeur van 11.11.11, vrijwilliger bij verschillende organisaties en moeder van drie kinderen ben ik heel erg geïnteresseerd in internationale politiek en erg begaan met alle vormen van onrecht. Wat hier lokaal gebeurt, kan ik niet begrijpen als ik niet weet wat er in de wereld gebeurt. We zijn immers allemaal verbonden met elkaar. Daarom lees ik MO*.
Weet u nog hoe en wanneer u voor het eerst in contact bent gekomen met MO*?
Els Hertogen: Het klinkt heel raar, maar ik heb het gevoel dat MO* er altijd is geweest als informatiebron. Maar toen ik studeerde, bestond MO* nog niet. Ik heb dus geen concrete herinnering aan de eerste keer, maar dat is eigenlijk op te vatten als een compliment voor MO*.
‘Als ik wil weten hoe India in de wereld staat, dan grijp ik naar MO*.’
Welk artikel is u het meest bijgebleven?
Els Hertogen: Nog niet zo lang geleden las ik bij MO* een interessante en genuanceerde analyse over de Braziliaanse president Lula. Het ging over de bescherming van het Amazonewoud en dat het niet zo evident is om de erfenis van Bolsonaro uit te wissen.
Wat ik me ook herinner, is de aandacht van MO* voor het concept van ‘de rechten van de natuur’. Dat had ik ook nog nergens anders gelezen. Ik herinner me ook nog een bepaald artikel waarin onze antropocentrische blik op ontwikkeling heel erg werd uitgedaagd. Dat was ook een eyeopener. Ook diepgaande analyses en verhalen over mensen zonder papieren en migratie las ik het eerst in MO*.
‘Bij thema’s zoals klimaat, migratie en ongelijkheid is MO* heel aanvullend op wat ik via mijn job te weten kom.’
Voor welke thema’s in MO* hebt u specifieke interesse?
Els Hertogen: Vanwege mijn job ben ik vooral geïnteresseerd in ontwikkeling – de term ontwikkelingssamenwerking gebruik ik niet zo graag. In de reeks ‘De Ontwikkelaars’ van MO* schrijven experts over hoe we ontwikkeling en de financiering ervan anders en beter kunnen aanpakken.
Ik merk ook dat ik MO* vastpak als ik meer wil weten over geopolitiek. Wat is de positie van landen als China en India? Als ik wil weten hoe India in de wereld staat, grijp ik naar MO*. Bij andere thema’s, zoals klimaat, migratie en ongelijkheid, is MO* heel aanvullend op wat ik elders lees of wat ik via mijn job te weten kom.
Welke journalistieke verhalen vindt u belangrijk?
Els Hertogen: Dat zijn toch vooral verhalen die je helpen te begrijpen wat er in de wereld gebeurt. Verhalen die je naar een hoger niveau brengen en ook uitleggen wat bijvoorbeeld de positie van China of India is.
Deze verhalen laten je zien dat het allemaal wat genuanceerder en niet zo zwart-wit is. Heel concrete verhalen over bijvoorbeeld mensen zonder papieren vind ik ook belangrijk. En columns van stemmen die elders niet of nauwelijks aan bod komen.
‘Ik haal hoop uit het lezen van MO*.’
Waarom vindt u dat MO* niet achter een betaalmuur mag verdwijnen?
Els Hertogen: Iedereen moet toegang hebben tot deze informatie. Punt aan de lijn. Waar MO* goed in slaagt, is dat het een combinatie van helikopterartikels met heel concrete verhalen over vergeten conflicten brengt. En als je niet geïnteresseerd bent in geopolitiek, kan je bij MO* ook genoeg andere verhalen lezen. Of natuurlijk ook de columns en de interviews.
Als meer mensen MO* zouden lezen, kan het volgens mij ook een bepaalde angst of vrees wegnemen voor het onbekende. Ik haal zelf hoop uit het lezen van MO*. Je ziet dat je niet alleen bent, dat er nog mensen zijn die bepaalde problemen analyseren en er op een bepaalde manier mee omgaan. Daarom gun ik iedereen inzicht, inspiratie en hoop.
Waarom steunt u MO*?
Els Hertogen: MO* heeft de steun van lezers nog altijd nodig. Want wat het doet is eigenlijk niet echt commercieel interessant. MO* pakt de zaken aan zonder de bedoeling om er veel geld aan te verdienen. Dat maakt het project van MO* net zo authentiek en mooi. Om dat te kunnen blijven doen op een onafhankelijke manier en om niet te moeten buigen voor clickbaitjournalistiek is die steun dus zeker nodig.
Word net als Els Hertogen proMO* voor slechts 4,60 euro per maand of 60 euro per jaar via www.mo.be/promo.
Dit gesprek vond plaats in het kader van onze proMO*campagne. Word proMO* en maak ons unieke journalistieke project mee mogelijk.
Word proMO*
Vind je MO* waardevol? Word dan proMO* voor slechts 4,60 euro per maand en help ons dit journalistieke project mogelijk maken, zonder betaalmuur, voor iedereen. Als proMO* ontvang je het magazine in je brievenbus én geniet je van tal van andere voordelen.
Je helpt ons groeien en zorgt ervoor dat we al onze verhalen gratis kunnen verspreiden. Je ontvangt vier keer per jaar MO*magazine én extra edities.
Je bent gratis welkom op onze evenementen en maakt kans op gratis tickets voor concerten, films, festivals en tentoonstellingen.
Je kan in dialoog gaan met onze journalisten via een aparte Facebookgroep.
Je ontvangt elke maand een exclusieve proMO*nieuwsbrief
Je volgt de auteurs en onderwerpen die jou interesseren en kan de beste artikels voor later bewaren.
Per maand
€4,60
Betaal maandelijks via domiciliëring.
Meest gekozen
Per jaar
€60
Betaal jaarlijks via domiciliëring.
Voor één jaar
€65
Betaal voor één jaar.
Ben je al proMO*
Log dan hier inNiets missen?
Abonneer je op (één van) onze nieuwsbrieven.