Waarom Nadia Nsayi proMO* is
‘Zonder MO* zou ik vandaag een heel beperkte blik hebben op de wereld’
Hadjira Hussain Khan
22 februari 2022 • 6 min leestijd
Nadia Nsayi is politiek wetenschapper en heeft zich gespecialiseerd in Congo. Ze legt uit waarom ze proMO* is: ‘MO* kiest er bewust voor om wél de tijd te nemen om verhalen te vertellen.’
Dit gesprek vond plaats in het kader van onze proMO*campagne. Word proMO* en maak ons unieke journalistieke project mee mogelijk.
Nadia Nsayi studeerde Vergelijkende en Internationale Politiek aan de KU Leuven, en nadien ging ze meteen aan de slag als beleidsmedewerker voor Midden-Afrika bij verschillende organisaties. In 2019 stapte ze over naar de museumwereld en werkte ze als curator voor het Antwerpse MAS, om nadien voor het Africamuseum in Tervuren aan de slag te gaan.
Hoe en wanneer bent u in contact gekomen met MO*?
Nadia Nsayi: Ik ben in contact gekomen met MO* toen ik nog politieke wetenschappen studeerde aan de KU Leuven. Dat moet aan het einde van mijn studies zijn geweest, want het blad is opgericht ergens in 2003. Ik vond MO* meteen interessant, omdat het – zeker toen – een van de weinige mediakanalen was waar je grondige informatie kon vinden over het Globale Zuiden.
Als jongere met een migratieachtergrond was ik op zoek naar kennis over andere landen. Ik vroeg me af wat er zich in de rest van de wereld afspeelde, mijn interesse was – en is nog altijd – ruimer dan de actualiteit in België. Het was dan ook heel verrijkend om als student de artikels en analyses te kunnen lezen van MO*. En ik moet eerlijk zeggen dat dit gevoel vandaag nog niet is veranderd. (lacht)
Wat hebt u voor het eerst gelezen op MO*?
Nadia Nsayi: Dat kan ik me niet meer herinneren, daarvoor is het een beetje te lang geleden. Maar wat ik mij nog wel herinner, is dat ik tijdens mijn studententijd op zoek was naar informatie over het Afrikaanse continent.
Destijds had een nieuwskanaal als de VRT wel aandacht voor een land als Congo, maar die was eerder beperkt. Mijn verlangen naar meer kennis over Afrikaanse landen heeft mij uiteindelijk ook in de richting van MO* geduwd.
Welke journalistieke verhalen vindt u belangrijk?
Nadia Nsayi: We leven in een maatschappij waar alles heel snel moet gaan, en dat merk je ook bij de meeste mediakanalen. Er is maar weinig tijd voor diepgaande analyses. MO* kiest er bewust voor om wél de tijd te nemen om verhalen te vertellen.
‘Informatie is essentieel om onze samenleving en de wereld om ons heen te begrijpen.’
Persoonlijk lees ik graag de buitenlandreportages van MO*. Eigenlijk ben ik op dit moment ook niet per se op zoek naar verhalen over een specifiek land. Ik vind bijna alles interessant: Zuid-Amerika, India, Congo, enzovoort. Ik raad iedereen in mijn omgeving die interesse heeft in goede artikels over andere landen, dan ook zeker aan om MO* te lezen.
Een mooi voorbeeld van die typische internationale blik van MO* is de coronacrisis. In de klassieke media wordt die vooral belicht vanuit een Vlaamse context. MO* slaagt erin om de crisis ook vanuit een internationale dimensie te bekijken, en verschillende problematieken en thema’s vanuit een ander perspectief te belichten.
Voor welke thema’s hebt u specifiek interesse?
Nadia Nsayi: Ik ben uiteraard heel sterk bezig met het Afrikaanse continent. Maar ik ben ook geïntrigeerd door bepaalde ontwikkelingen in Zuid-Amerika, wat jammer genoeg maar weinig aan bod komt in de mainstreammedia.
Ik spreek mij niet uit over de politieke situatie in Zuid-Amerika, want over die regio heb ik weinig expertise. Maar de berichtgeving in MO* over dat continent lees ik altijd en vind ik enorm boeiend, omdat ik gelijkaardige processen zie in Afrika.
Stemmen uit het Globale Zuiden krijgen de hoofdrol in MO*. De meeste klassieke media vertrekken voornamelijk vanuit een Vlaamse en eurocentrische invalshoek. Bij MO* is dat net andersom. Zonder MO* zou ik vandaag een heel beperkte blik hebben op de wereld. Doordat ik de mogelijkheid heb om artikels te lezen van MO*, begrijp ik de complexiteit van maatschappelijke processen hier en in andere landen beter.
Waarom is het belangrijk dat MO* niet achter een betaalmuur verdwijnt?
Nadia Nsayi: Heel veel nieuwssites hebben, in tegenstelling tot MO*, een betaalmuur. Je ziet het vooral bij kwaliteitskranten, waardoor broodnodige informatie maar een beperkte groep lezers bereikt. Dat is in mijn ogen een groot probleem. Informatie is namelijk essentieel om onze samenleving en de wereld om ons heen te begrijpen. En om jezelf als mens te ontplooien.
‘MO* is een medium dat op een andere manier aan journalistiek durft te doen.’
Op lange termijn vrees ik een structurele ongelijkheid in kennisverwerving en toegankelijkheid in onze maatschappij. In mijn omgeving en op sociale media zie ik helaas dat veel mensen alleen maar de titels van artikels lezen. Terwijl het algemeen bekend is dat krantenkoppen sensationeel zijn, voornamelijk bedoeld om de aandacht te trekken. Veel mensen haken jammer genoeg af als ze moeten betalen voor de inhoud van een artikel. Daardoor missen ze belangrijke kennis en informatie.
Doordat MO* niet achter een betaalmuur zit, is het ook interessant voor studenten in het hoger onderwijs uit verschillende studierichtingen. Net als ik vroeger hebben zij zonder de betaalmuur gemakkelijk toegang tot een medium met een brede blik op de wereld en de samenleving.
Waarom hebt u zelf besloten om proMO* te worden?
Nadia Nsayi: Ik heb veel sympathie voor MO*. Het is een medium met een andere visie op berichtgeving. Het kiest ervoor om niet zomaar mee te gaan in de waan van de dag. Een medium dat op een andere manier aan journalistiek durft te doen.
Ik heb ook veel sympathie voor de journalisten van MO*. Je kunt maar kwaliteit leveren als je ook de mensen hebt die op een correcte en kwalitatieve manier werken. En ik zie dat dat bij MO* het geval is. Hun werk is geen evidentie. Ze zouden misschien elders kunnen werken en meer verdienen (lacht). Toch kiezen ze ervoor om diepgaander te berichten over uiteenlopende thema’s.
Word net als Nadia Nsayi ook proMO* voor slechts 4,60 euro per maand of 60 euro per jaar: www.mo.be/promo.
Dit gesprek vond plaats in het kader van onze proMO*campagne en deze tekst valt niet onder het redactionele werk van MO*.