Burgerschapsprijs 2024 voor activiste tegen gendergeweld
Maïté Meeûs: ‘Ik weiger te leven in een wereld waarin vrouwen voorzichtig moeten zijn’
De Brusselse activiste Maïté Meeûs, bekend van de succesvolle Instagrampagina Balance Ton Bar, krijgt de Burgerschapsprijs van de Stichting P&V. Daarmee wordt haar inzet voor vrouwenrechten en tegen gendergeweld gewaardeerd. Wie is Maïté en waarover gaat Balance Ton Bar?
Een barman van een café in Elsene kwam eind vorig jaar voor de rechter voor twee verkrachtingen in 2021. Het Brusselse parket eiste geen straf voor de man omdat hij al "gelyncht" was op sociale media, de openbaar aanklager stelde dat de beklaagde daardoor al voldoende werd gestraft. Een Brusselse rechter sprak hem op 29 januari vrij.
Tijdens een uitzending van de Zevende Dag in december noemde strafpleiter en mediafiguur Walter Damen die acties op sociale media ‘een digitale vorm van de middeleeuwen met een schandpaal en ongebreidelde wraak’.
Maïté Meeûs was de drijvende kracht achter de acties waar Damen naar verwees. Ze reageert scherp: ‘De manier waarop hier begrip opgebracht wordt voor de dader leidt tot onderwaardering van de schade bij de slachtoffers. Hoezo, zijn leven wordt geschaad door de online acties? En wat dan met de levens van de slachtoffers?’
Samen met andere activistes schreef Meeûs een opiniebijdrage voor het Franstalige magazine Le Vif. Een van de tussentitels van het stuk vat hun stelling samen: ‘Een gebanaliseerde verkrachting is een gelegitimeerde verkrachting.’ Het hele narratief waarmee daders tot slachtoffers verklaard worden, toont nog maar eens hoe het systeem vrouwen blijft benadelen, voegt Meeûs nog toe.
En in een persbericht op de dag van de vrijspraak van de barman, 29 januari, schreef ze: ‘Men moedigt vrouwen aan om vrijuit te spreken. Maar als ze dat doen, verwijt men hen dat ze het woord genomen hebben.’
‘Dicht op mijn vel’
Maïté Meeûs omschrijft zichzelf als een verlegen meisje met een missie, maar in Brussel en Franstalig België is ze gekend als de militante feministe die het Instagram-account Balance Ton Bar lanceerde. Daarmee verzamelt en publiceert ze getuigenissen van overlevers van seksueel geweld in bars en uitgaansgelegenheden – om te beginnen in Elsene en Brussel, maar al snel ontstonden er niet minder dan 55 Balance Ton Bar-pagina’s in diverse landen en steden. Ook uit Gent en Kortrijk klonken in 2024 alarmkreten over dit soort gendergeweld.
Wat betekent Balance Ton Bar?
‘De naam Balance Ton Bar vertrekt van #BalanceTonPorc, een Franse hashtag die ontstond na de wereldwijde #MeToo-beweging', verduidelijkt Maïté Meeûs. ‘Balance is slang voor “gooi het eruit”, “maak het publiek” of “ontmasker”. In het oorspronkelijke geval: als iemand tegen jou het varken uitgehangen heeft, hang dat dan aan de grote klok. In ons geval: gooi het wangedrag van of in je bar op het publieke forum, zodat iedereen weet wat er gebeurt.’
In 2024 lanceerde Meeûs een eigen vzw, Artémise, ‘om een plek te bieden waar de slachtoffers kunnen praten, hun leven weer kunnen opbouwen en zich kunnen uitdrukken onder begeleiding van professionals.’
Haar feministisch engagement werd in april 2022 bekroond met de Amnesty Jeunes des Droits Humains-prijs. Eind 2024 werd ze door Forbes Belgium genoemd als één van de 30 under 30 invloedrijke personen. En op 4 februari kreeg ze nu ook de Burgerschapsprijs van de Stichting P&V.
‘Alles wat te maken had met de rechten van meisjes en vrouwen, en zeker met gendergeweld, raakte me al op heel jonge leeftijd’, vertelt Maïté Meeûs. ‘Het zat allemaal héél dicht op mijn vel. Het was heel persoonlijk en doorleefd, maar dat is niet waarover ik wil praten. Het gevecht voor een veilige stad en tegen gendergeweld is veel belangrijker.’
Het typeert Meeûs meteen: ze vermijdt de schijnwerpers als die op haar gericht worden en gebruikt die aandacht meteen om de zaak waarvoor ze strijdt centraal te zetten. Toch vraag ik door naar haar eigen motivatie en traject.
Een belangrijk moment in die groei, zegt ze, was toen ze als dertien-, veertienjarige de documentaire Femme de la rue van Sofie Peeters zag. ‘De beelden en de aanklacht resoneerden heel sterk met mijn eigen ervaring. Het was in de jaren dat ik er vrouwelijker ging uitzien en daardoor ook geconfronteerd werd met mannen die me nariepen op de straat, mannen die me aanraakten of vastgrepen, mannen die me heel anders gingen aanspreken...’
‘Je hebt als vrouw meer kans om op het politiekantoor verder vernederd te worden dan dat er recht gedaan wordt en de dader gestraft wordt.’
‘In eerste instantie zocht ik de oorzaak daarvan bij mezelf. Gedroeg ik me fout? Kleedde ik me verkeerd? Was ik op de verkeerde plekken, op de foute momenten? Toen ik er pas mee geconfronteerd werd, was het ook niet echt een onderwerp waarover we met leeftijdsgenoten makkelijk praatten. Dat is voor jonge meisjes vandaag, na #MeToo, heel anders.’
‘Wij hadden nog spontaan de reflex om onszelf te verwijten dat we foute aandacht kregen. Zelfs na echt onaangename ervaringen bleven we grotendeels blind voor de structurele en systemische oorzaken van het geweld dat op ons afkwam.’
‘Pas gaandeweg ging ik inzien dat er op die individuele vragen een structureel antwoord moest komen, met aandacht voor het systeem dat ongelijkheid creëert en daardoor geweld veroorzaakt. De angst die meisjes voelen op de straat, en vaak zelfs in de eigen huiskamer of slaapkamer, kan je niet oplossen door ze te vertellen dat ze voorzichtig moeten zijn.’
Eind 2021 maakt het “verlegen meisje” vol onzekerheid en zelfverwijt plaats voor een jonge vrouw die man en paard noemt, en die een politieke actie tegen gendergeweld in het Brusselse uitgaansleven lanceert. Wat was er veranderd?
Maïté Meeûs: ‘Balance Ton Bar was een dijkbreuk. Er was een opeenstapeling van verhalen over drogeren en seksueel misbruik in een aantal bars in Elsene. Daar kwam bij dat de media die verhalen bleven benaderen als individuele gevallen veroorzaakt door een of andere gevaarlijke gek. In mijn eigen vriendenkring waren zeker tien meisjes het slachtoffer geweest van seksueel geweld en spiking, het stiekem toedienen van drugs in hun drankjes.’
Enkele geanonimiseerde posts op het Instagramaccount Balance Ton Bar: 'Een barman van (...) heeft me verkracht. (...) Ik wil dit gewoon delen omdat ik niet wil dat hij iemand anders hetzelfde doet ondergaan.' Of: 'Ik aanvaardde één enkel glas en nadien was het totale duisternis. Ik werd wakker in zijn bestelwagen.'
‘Zo veel vrouwen deden aangifte van aanranding of verkrachting, maar bijna nooit gebeurde daar iets mee. Je hebt als vrouw meer kans om op het politiekantoor verder vernederd te worden dan dat er recht gedaan wordt en de dader gestraft wordt.’
‘Ik was woest, maar ook machteloos. Want wie was ik? Geen politica, geen advocate, geen opiniemaakster. Ik had enkel een computer en een Instagramaccount. Dat gebruikte ik om een oproep tot getuigenissen te lanceren, met de belofte om die anoniem te publiceren en zo ruchtbaarheid te geven aan de ervaringen van vrouwen in het Brusselse nachtleven.’
‘Wat voor mij een soort wanhoopskreet was, bleek doorheen de stad te resoneren. Het ene na het andere getuigenis liep binnen. Vervolgens begonnen de media te bellen om meer uitleg. En dan kwamen de vragen van politici die ermee aan de slag wilden. Ik had duidelijk de doos van Pandora geopend.’
De stap van verontwaardiging naar Balance Ton Bar werd veroorzaakt door woede. Hoe verliep de volgende stap, van hashtag naar impact?
Maïté Meeûs: ‘Ik heb de getuigenissen een voor een gepubliceerd, en met de schamele kennis die ik toen had, heb ik ook geprobeerd mensen te helpen, door te verwijzen. Het eerste opzet was simpel: ik wilde dat de verhalen loskwamen, dat de ervaringen gedeeld zouden worden. Je voulais libérer la parole, ik wilde dat er eindelijk openlijk over gesproken kon worden.’
‘Door de verhalen te bevrijden uit hun schaamte en taboe werd het gesprek mogelijk over geweld tegen vrouwen, over de problematische omgang van de politie met slachtoffers en de povere omgang van justitie met daders. Nog niet één procent van de daders van seksueel geweld wordt uiteindelijk veroordeeld. Ik wou ook dat het gesprek verder opengetrokken zou worden van seksueel geweld in het nachtleven naar gendergeweld in het algemeen.’
‘Het geweld waarmee we in het nachtleven geconfronteerd worden is symptomatisch voor het geweld waarmee vrouwen overal te maken hebben.’
‘De focus op het nachtleven maakte het wel mogelijk om heel duidelijk te maken hoe de patriarchale cultuur rond fuiven en feesten, met beelden van hypergeseksualiseerde vrouwen om mannen aan te trekken, zorgt voor de structuur onder het geweld. Die structuur maakt het onmogelijk om tot echte gendergelijkheid te komen in de samenleving.’
‘In die zin is het geweld waarmee we in het nachtleven geconfronteerd worden symptomatisch voor het geweld waarmee vrouwen overal te maken hebben. We weten immers dat de kans op verkrachting door een goede bekende nog groter is dan de kans op een gedrogeerde verkrachting in de kelder van een bar.’
Weinig vrouwen gaan met vertrouwen naar het politiekantoor om hun ervaringen met seksueel geweld te melden, blijkbaar.
Maïté Meeûs: ‘Als gevolg van Balance Ton Bar deed de gemeente Elsene een onderzoek, waaruit onder andere bleek dat 96% van de respondenten ooit te maken kreeg met minstens één geval van gendergeweld of seksueel geweld. 15% werd tegen hun wil gedrogeerd. Maar ook bleek dat slechts 36% overwoog om ermee naar de politie te stappen.
‘Dat wantrouwen heeft zijn redenen. De politie is veel te weinig opgeleid om met slachtoffers van seksueel geweld om te gaan, en dat zorgt nogal eens voor victimblaming en vernederende vragen, opmerkingen of procedures. Bij geracialiseerde vrouwen komt daar nog eens bij dat ze geconfronteerd worden met veralgemeningen over bepaalde culturen of met opgedrongen verwachtingspatronen over hun gedrag.’
‘Bij de private security is het probleem nog groter, omdat de wet die deze firma’s reguleert geen enkele vooropleiding oplegt wat betreft seksueel geweld of omgang met slachtoffers. Zelfs na de grondige herziening van die wet in 2017 blijft ze op dat vlak tekortschieten. Uit de getuigenissen blijkt trouwens dat de privébewakers soms ook gewoon de daders zijn. Zij gebruiken hun machtspositie om slachtoffers lastig te vallen.’
Kleine overwinningen
Balance Ton Bar leverde intussen wel een pak initiatieven op om vrouwen beter te beschermen.
Maïté Meeûs: “Een belangrijke stap voorwaarts was de wijziging in seksueel strafrecht in 2022. De toevoeging dat er geen sprake kan zijn van toestemming als het slachtoffer onder invloed is ‘van alcohol, verdovende middelen, psychotrope stoffen of enige andere substantie met een soortgelijke uitwerking, ... waardoor de vrije wil is aangetast”, was een doorbraak. Andere positieve wijzigingen zijn de opname van incest, een meer hedendaagse definitie van verkrachting en andere, hoognodige updates.’
‘Hoe vaak moeten we roepen dat de vrijheid van vrouwen in de publieke ruimte en gedurende delen van de dag beperkt wordt en dat dit onaanvaardbaar is?’
‘Tijdens de eerste maanden leverden de acties vooral veel beloften op. Dat was hoopgevend, maar de realiteit blijft toch weerbarstiger. We hadden contact met allerlei beleidsverantwoordelijken. De staatssecretaris voor Gelijkheid van Kansen van het Brussels Gewest (PS-politica Nawal Ben Hamou, red.) maakte in december 2021 bijvoorbeeld een actieplan bekend en voorzag het niet onaanzienlijke budget van 610.000 euro om dat realiseren.’
‘Een derde van dat bedrag ging naar basisinitiatieven, een derde werd voorzien voor opleidingen van buitenwippers en privéveiligheidsdiensten en een derde moest dienen voor sensibilisering van het publiek. Het eerste was nuttig, het tweede nodig en het derde had weinig zin, toch niet op de manier waarop de middelen gebruikt werden.’
Met andere woorden: hoeveel bewustzijn je ook creëert, je botst voortdurend op de muren van traditie, institutionele traagheid en ingebakken genderonrecht?
Maïté Meeûs: ‘En dat werkt soms ontmoedigend, ja. Toen ik vernam dat de barman er wellicht zonder straf vanaf zou komen, vroeg ik aan een vriendin of het allemaal nog wel zin had. Of we nog wel moesten doorgaan met onze acties?’
‘Hoe vaak moeten we roepen dat de vrijheid van vrouwen in de publieke ruimte en gedurende delen van de dag beperkt wordt en dat dit onaanvaardbaar is? Ik ben uiteraard voorzichtig, maar tegelijk weiger ik te leven in een wereld waarin vrouwen “voorzichtig moeten zijn” terwijl daders van geweld vrijuit blijven gaan.’
‘Natuurlijk realiseren we soms kleine overwinningen of zelfs grote doorbraken, zoals het uitbreiden van de Centres de Prise en charge des Violences Sexuelles (CPVS) of Zorgcentra (ZSG) in België. Er zijn er nu tien actief en zes op de tien slachtoffers verkiezen deze centra om hun klacht neer te leggen of hun verhaal te doen. Voor elke Belg is er nu zo’n opvang op minder dan een uur rijden, met gespecialiseerde medewerkers, alle forensische voorzieningen en een omgeving die de menselijke waardigheid van de slachtoffers centraal stelt.’
Luisteren
De Stichting P&V erkent het belang van je acties met de Burgerschapsprijs. Is er waardering voor je werk? Heb je het gevoel dat je beluisterd en gezien wordt, als jonge vrouw?
Maïté Meeûs: ‘Gehoord worden en echt beluisterd worden zijn al twee verschillende zaken, ernstig genomen worden is nog wat anders. Ik zie er jong uit, ik ben verlegen van aard en spreek heel zacht: dat helpt allemaal niet om in de wereld van macht en beslissingen ernstig genomen te worden.’
‘Sommigen hebben hun vooroordelen over wie ik ben en anderen zijn ervan overtuigd dat ik niet weet waarover ik het heb. Dat zijn trouwens vaak dezelfde mensen die de cijfers over seksueel geweld in twijfel trekken, of die de sociologische concepten rond genderongelijkheid verwerpen. Ik ervaar dat vaak in publieke discussies of tijdens tv-debatten.’
Je hebt de woede over seksueel geweld een platform gegeven, waardoor ook het beleid in actie geschoten is. De volgende stap die je zette, was de oprichting van Artémise, een eigen initiatief om zorg te dragen voor overlevers. De publieke initiatieven volstaan dus niet?
Maïté Meeûs: ‘Na het beluisteren van getuigenissen vroeg ik meestal wat ik nog voor het slachtoffer kon betekenen. Wou ze klacht neerleggen, had ze daar hulp bij nodig, had ze behoefte aan een dokter of een therapeut? En het vaakst voorkomende antwoord was: ik heb behoefte om met iemand te praten over wat er gebeurd is en wat het mij doet.’
‘Dat was een behoefte waaraan ik zelf niet tegemoet kon komen: ik ben geen therapeut, ik kan geen tientallen mensen aan, ik zou er te veel zelf bij betrokken raken. Dus verwees ik de mensen door naar professionals, vaak in centra voor geestelijke gezondheidszorg. Maar zowel de toegankelijkheid, betaalbaarheid als benadering bleek in veel gevallen problematisch.’
‘Ik was er trouwens van overtuigd dat werkelijk niemand zou moeten betalen voor zorg die ze nodig hebben om te herstellen van seksueel geweld dat op hen gepleegd is. En dus besloot ik zelf een alternatief op te zetten. Met gespecialiseerde therapeuten, met voldoende financiering zodat de deelnemers niet moeten betalen, en met zowel een aanbod voor individuele begeleiding als voor groepstherapie.’
Je noemde dat initiatief Artémise. Waarom?
Maïté Meeûs: ‘De naam verwijst naar Artemisia Gentileschi, een Italiaanse schilderes uit de 17de eeuw. Zij werd verkracht door Agostino Tassi, haar mentor en een vriend van haar vader, die ook schilder was.’
‘We kunnen ons niet de luxe veroorloven om te wachten tot acties en activisten perfect zijn. We moeten vooruit met wat we kunnen of weten en met wie we zijn.’
‘Artemisia werd zelf uitzonderlijk bekend en gewaardeerd in de mannelijke artistieke wereld van haar tijd en gebruikte haar schilderkunst ook om strijdbare vrouwenthema’s centraal te zetten. Ze schilderde onder andere het beroemde tafereel waarin Judith Holofernes onthoofdt. De keuze voor Artémise sluit ook aan bij mijn fundamentele geloof dat kunst kan uitdrukken waar anders geen vormen of woorden voor zijn, en dus een ongelooflijk krachtig instrument is voor herstel. We willen het aanbod trouwens uitbreiden met kunsttherapie en die voor iedereen toegankelijk maken.’
Liever oplossingen dan cynisme
Hoe hou je het hoofd boven water in de storm die je zelf veroorzaakt hebt?
Maïté Meeûs: ‘Ik zeg wel eens dat vreugde een daad van verzet is, en ik geloof dat echt. De vreugde die ontstaat uit de momenten die in gemeenschap gedeeld worden, is een diepe bron van vrede, herbronning en kracht voor mij.’
‘En kunst, in haar vele vormen, is mijn heilige toevluchtsoord waar ik mijn evenwicht vind. Ik breng veel tijd door met creëren: muziek componeren, tekenen of schilderen. Muziek behoort al sinds mijn kindertijd tot de kern van mijn leven, en ik geloof heel erg in haar kracht om te genezen en te herstellen.’
‘Ik geloof in de mogelijkheid om een betere wereld te bouwen. Dat klinkt idealistisch, maar ik geloof er echt in. Ook kleine stappen, ook niet-perfecte oplossingen zijn beter dan het cynisme dat de wereld regeert. Dat geloof helpt me ook mijn eigen vergissingen of tekortkomingen te aanvaarden. We kunnen ons niet de luxe veroorloven om te wachten tot acties en activisten perfect zijn, we moeten vooruit met wat we kunnen of weten en met wie we zijn.’
‘Ik kijk met verwondering naar het leven en naar alles dat kunst te bieden heeft. Dat helpt me om met twee voeten op de grond te blijven en in vrede met mezelf te leven, ook midden in de storm. Het is mijn manier om veerkracht te vinden en de schoonheid van het bestaan te omarmen.’
Word proMO*
Vind je MO* waardevol? Word dan proMO* voor slechts 4,60 euro per maand en help ons dit journalistieke project mogelijk maken, zonder betaalmuur, voor iedereen. Als proMO* ontvang je het magazine in je brievenbus én geniet je van tal van andere voordelen.
Je helpt ons groeien en zorgt ervoor dat we al onze verhalen gratis kunnen verspreiden. Je ontvangt vier keer per jaar MO*magazine én extra edities.
Je bent gratis welkom op onze evenementen en maakt kans op gratis tickets voor concerten, films, festivals en tentoonstellingen.
Je kan in dialoog gaan met onze journalisten via een aparte Facebookgroep.
Je ontvangt elke maand een exclusieve proMO*nieuwsbrief
Je volgt de auteurs en onderwerpen die jou interesseren en kan de beste artikels voor later bewaren.
Per maand
€4,60
Betaal maandelijks via domiciliëring.
Meest gekozen
Per jaar
€60
Betaal jaarlijks via domiciliëring.
Voor één jaar
€65
Betaal voor één jaar.
Ben je al proMO*
Log dan hier in