35 Europese steden plannen op termijn een zero-emissiezone
40 procent meer lage-emissiezones in Europa in drie jaar tijd
IPS
22 juli 2022
Het aantal lage-emissiezones in Europa is de afgelopen drie jaar met 40 procent toegenomen en zal bijna verdubbelen tegen 2025. Steeds meer steden willen ook een totaalverbod op vervuilende auto’s.
Uit cijfers van de European Clean Cities-campagne blijkt dat het aantal lage-emissiezones (LEZ) in Europa is gestegen van 228 in 2019 tot 320 dit jaar, een stijging met 40 procent.
EURIST e.V. / Flickr (CC BY 2.0)
Uit cijfers van de European Clean Cities-campagne blijkt dat het aantal lage-emissiezones (LEZ) in Europa is gestegen van 228 in 2019 tot 320 dit jaar, een stijging met 40 procent. En die trend zet zich door: in 2025 zal Europa 507 steden met een lage-emissiezone tellen, opnieuw een stijging met 58 procent.
Italië is absolute koploper met 172 lage-emissiezones. Duitsland volgt met 78, Groot-Brittannië met 17 en Nederland en Frankrijk met 14 en 8. Er zijn ook al 35 Europese steden met plannen om op termijn een “zero-emissiezone” (ZEZ) in te voeren, en alle voertuigen op fossiele brandstoffen te verbieden.
België
België telt drie lage-emissiezones: in Gent, Antwerpen en Brussel. Brussel mikt voorlopig als enige stad ook op een ZEZ, met een volledige uitfasering van fossiele brandstoffen tegen 2035.
Wallonië hinkt achterop: er zijn nog geen maatregelen gepland op stadsniveau, en de gewestelijke lage-emissiezone die voor 2023 is voorzien, heeft alleen betrekking op diesel.
Uit onderzoek blijkt echter dat veel steden wel baat zouden hebben bij een LEZ. In Namen bijvoorbeeld toonde het Institut Scientifique de Service Public (Issep) in 2020 aan dat een verbod op de oudste voertuigen gunstig zou zijn voor de luchtkwaliteit.
‘De Belgische steden moeten ten laatste tegen 2030 een duidelijke weg inslaan naar de creatie van emissievrije zones’, zegt Marie-Charlotte Debouche, coördinator van de Clean Cities-campagne in België. ‘De zones zijn een doeltreffend instrument tegen luchtverontreiniging en steeds meer steden maken er gebruik van. Dit is belangrijk om de gezondheid van de burgers, vooral de meest kwetsbaren, te beschermen.’