Elektrisch vervoer in opmars in Latijns-Amerika en de Caraïben

Nieuws

'Voor een transitie naar elektrische mobiliteit is groeiende belangstelling bij regeringen en burgers'

Elektrisch vervoer in opmars in Latijns-Amerika en de Caraïben

Elektrisch vervoer in opmars in Latijns-Amerika en de Caraïben
Elektrisch vervoer in opmars in Latijns-Amerika en de Caraïben

IPS / Mario Osava

15 juli 2020

Elektrisch vervoer is nog beperkt in Latijns-Amerika en de Caraïben, maar de interesse groeit, zowel bij de bevolking als bij regeringen. Als het stedelijk vervoer volledig elektrisch wordt, kan dat maar liefst 435.000 doden door luchtvervuiling voorkomen in onder andere Mexico-Stad, Buenos Aires en Santiago de Chile samen, schat een VN-rapport.

Elektrische mobiliteit wint aan populariteit in Latijns-Amerika.

Markus Distelrath / Pixabay

‘Voor een transitie naar elektrische mobiliteit is groeiende belangstelling bij regeringen en ook onder burgers’, staat in het VN-rapport Electric Mobility 2019: Status and Opportunities for Regional Collaboration in Latin America and the Caribbean.

Dit is terug te zien in ‘het ontstaan van verschillende burgergroepen rondom dit onderwerp, met enthousiastelingen, early adopters en ondernemers’, staat in het rapport, dat keek naar de situatie in twintig landen.

Latijns-Amerika is een regio die snel verstedelijkt en waar 80 procent van de bevolking in steden leeft. Elektrische voertuigen verbeteren er het milieu, de levenskwaliteit en collectieve gezondheid. Ook bieden ze nieuwe economische kansen en stimuleren ze innovatie en nieuwe banen, staat in het VN-rapport.

Adalberto Maluf, voorzitter van de Braziliaanse Associatie voor Elektrische Voertuigen (ABVE), is zo’n enthousiasteling voor elektrisch vervoer. Als er grote investeringen gedaan worden om de economie weer op gang te helpen, moeten die onderdeel zijn van ‘een transitie naar een groene economie en een agenda voor de toekomst’, zoals sommige Europese landen al besloten hebben, zegt Maluf, die ook directeur is van BYD in Brazilië. Het Chinese BYD is wereldwijd de grootste fabrikant van elektrische voertuigen.

Luchtvervuiling

Transport is verantwoordelijk voor 22 procent van de emissie van kortstondige klimaatvervuilende stoffen in Latijns-Amerika, en voor 15 procent van de broeikasgassen. Die cijfers komen van het regionale bureau van het VN-Milieuprogramma (UNEP).

Als het stedelijk vervoer volledig elektrisch wordt, zou dat meer dan 180.117 doden door luchtvervuiling voorkomen in Mexico-Stad tussen 2019 en 2050, 207.672 in Buenos Aires en 13.003 in Santiago, schat het rapport.

Een elektrisch voertuig is bij aanschaf duurder vanwege de batterij, maar dat wordt binnen een paar jaar goedgemaakt door energiebesparing en lagere onderhoudskosten, zegt Iêda de Oliveira, directeur van Eletra, een producent van elektrische bussen. Het bedrijf werd opgericht in 1988 in São Bernardo do Campo, dicht bij de Braziliaanse metropool São Paulo.

Chili

Landen zoals Chili, die afhankelijk zijn van geïmporteerde olie en dus ook te maken hebben met prijsstijgingen en -dalingen en wisselkoersen, accentueren de voordelen.

Chili heeft zich tot doel gesteld het openbaar vervoer volledig elektrisch te maken voor 2050.

De Chileense hoofdstad Santiago telde eind vorig jaar 386 elektrische bussen, en aan het einde van dit jaar moeten dat er bijna 800 zijn. BYD is de belangrijkste leverancier van de Chileense bussen, zegt Maluf vanuit São Paulo.

Chili heeft zich tot doel gesteld het openbaar vervoer volledig elektrisch te maken voor 2050, en 40 procent van het private transport voor dat jaar te elektrificeren.

Colombia valt ook op, met 483 elektrische bussen in Bogotá en nog eens 90 in de steden Cali en Medellín (eind 2019). Het nationale doel voor 2030 is om 600.000 elektrische voertuigen van alle typen te hebben, volgens het UNEP-rapport.

Kortzichtigheid

Costa Rica en Panama zijn andere landen in de regio die een nationaal mobiliteitsplan hebben aangenomen. Argentinië, Mexico en Paraguay werken nog aan een eigen strategie.

Brazilië, dat zelf elektrische voertuigen produceert, zou dit proces kunnen aanvoeren. Maar het land loopt op dit moment achter, zegt Maluf. Hij voegt eraan toe dat BYD 1045 bussen heeft verkocht in Latijns-Amerika in 2019, maar dat slechts 4 procent daarvan naar Brazilië ging.

‘Chili is een geval apart. Dat land was al een grote importeur van conventionele bussen uit Brazilië’, zegt Oliveira, die ook hoofd is van ABVE, een groep voor zwaar transport. ‘Brazilië is als gevolg van kortzichtigheid de Latijns-Amerikaanse markt kwijtgeraakt aan China.’

‘Er moet een publiek beleid komen ten aanzien van elektrisch transport’, zegt ze. ‘Dat is niet alleen een milieukwestie, maar ook een economische kwestie. Brazilië kan een leidende rol spelen, gezien onze omvangrijke vloot, onze reserveonderdelenindustrie en onze nationale technologie.’

Braziliaanse industrie

Duidelijke doelen, beschikbaarheid van financiering en gunstiger belastingvoorwaarden die rekening houden met het milieu en sociale en gezondheidsvoordelen, stimuleringsmaatregelen voor lokale productie van batterijen en het verbeteren van de infrastructuur zouden onderdeel van dit beleid moeten zijn, zegt Oliveira.

‘Het uitbreiden van de infrastructuur en kleinere batterijen gebruiken is zinvol, als je ze vaker kunt opladen.’

Afhankelijkheid van buitenlandse batterijen kan problematisch zijn. Ze wijst erop dat die opeens 35 procent duurder werden, als gevolg van een devaluatie van de Braziliaanse munt dit jaar.

De wedloop om batterijen met meer capaciteit op de markt te brengen, is niet de enige weg, zegt ze. Een andere optie is om meer laadstations te bouwen en kleinere batterijen te gebruiken. ‘Het uitbreiden van de infrastructuur en kleinere batterijen gebruiken is zinvol, als je ze vaker kunt opladen.’

Gevestigde belangen

Onbekendheid met de technologie is de belangrijkste hindernis voor elektromobiliteit, zegt Maluf. Ook is er weerstand en politieke druk vanwege gevestigde belangen in de transportindustrie, zoals de traditionele auto-industrie, ethanolproducenten, brandstofdistributeurs en stedelijke busbedrijven.

Desondanks zijn er steeds meer elektrische motorfietsen, fietsen en scooters te zien in de steden. Het goederenvervoer groeit ook langzaam in de richting van deze nieuwe trend. Het vervangen van dieselmotoren door elektrische aandrijving is een groeiende nieuwe business van Eletra.