Ademhalen in Dhaka almaar dodelijker
Tabibul Islam
23 mei 2002
De Bengalese hoofdstad Dhaka zet nu ook Mexico-stad in
de schaduw voor wat de luchtvervuiling aangaat. Volgens de Bengalese
Commissie voor Kernenergie bevat een kubieke meter lucht in Dhaka
tegenwoordig gemiddeld 463 nanogram lood - duidelijk meer dan de 383
nanogram die nu in het voor zijn verpeste lucht beruchte Mexico-stad wordt
gemeten. Naast 50 ton lood lozen auto's, bedrijven en steenbakkerijen elk
jaar ook 73 ton dodelijk giftig koolmonoxide, 17 ton kankerverwekkende
koolwaterstoffen, 19 ton stikstofoxide en 4,2 ton zwevende roetdeeltjes in
de lucht die de negen miljoen inwoners van Dhaka inademen. Dat blijkt uit
een rapport van het Bengalese ministerie van Milieu.
Gezond is het stadsleven in Bangladesh bepaald niet. De Wereldbank heeft
becijferd dat de luchtvervuiling in Bangladesh elk jaar 15.000 slachtoffers
maakt. In de vier grote steden van het land - Dhaka, Chittagong, Khulna en
Rajshahi - zou niet langer diarree de meest voorkomende ziekte zijn, maar
wel infecties van de luchtwegen die door al het zwevende vuil worden
veroorzaakt. Studies van Shishu-ziekenhuis in Dhaka en Internationaal
Centrum voor Onderzoek rond Diarreeziekten (ICDDR) tonen aan dat kinderen
uit slums die dicht bij grote invalswegen wonen, ook spectaculaire
hoeveelheden lood in hun bloed hebben - tot vier keer de hoeveelheid die nog
net aanvaardbaar wordt geacht. Een teveel aan lood kan de geestelijke en
lichamelijke ontwikkeling van kinderen vertragen en zelfs onherstelbare
schade aanrichten.
Tot hiertoe heeft de overheid alleen maar aarzelend wat aan de door het
verkeer veroorzaakte luchtvervuiling proberen te doen. In Dhaka rijden
ongeveer 200.000 auto’s rond, en 50.000 riksja’s met een extreem vervuilende
tweetaktmotor. De vorige regering heeft de import van benzine met lood én
van tweetaktmotoren verboden. Ze bestelde ook moderne bussen ter vervanging
van oude, roetwolken uitbrakende exemplaren. Het huidige kabinet van Prime
Minister Begum Khaleda Zia begint nu de riksja’s met tweetaktmotor en andere
oude voertuigen uit het verkeer te halen. De voorbije maand werden op die
manier 2.000 van de ergste vervuilers aan de kant gezet.
De plannen van de huidige regering gaan nog veel verder. De komende twee
jaar zouden alle voertuigen in het openbaar vervoer en van
overheidsinstellingen uitgerust worden met een motor die op samengeperst
aardgas (CNG) draait. Later zouden in verschillende fasen alle andere
voertuigen in het land volgen - bedrijven kunnen daarvoor speciale leningen
aangaan en krijgen ook hulp bij het nodige papierwerk. Aardgas is minder
vervuilend dan benzine of diesel; Bangladesh beschikt ook over grote
gasvoorraden waardoor het de prijs min of meer zelf kan bepalen.
Aan de honderden bedrijven in en rond Dhaka heeft de regering nog niet
geraakt - er zijn alleen vestigingswetten die verhinderen dat bedrijven te
dicht bij woonzones worden opgetrokken.