Synthetische benzine even vervuilend als fossiele variant

Nieuws

‘E-fuels voor auto’s gaan het pleit niet winnen’

Synthetische benzine even vervuilend als fossiele variant

Synthetische benzine even vervuilend als fossiele variant
Synthetische benzine even vervuilend als fossiele variant

IPS

09 december 2021

Hoewel synthetische brandstoffen worden aangeprezen om hun vermogen de levensduur van verbrandingsmotoren te verlengen, zijn ze even vervuilend als hun fossiele variant. Dat blijkt uit onderzoek van Transport & Environment (T&E).

Wordt er binnenkort ook synthetische benzine aangeboden in de tankstations?

Pixabay

De zogenaamde e-brandstoffen zijn chemisch vergelijkbaar met benzine en diesel. Ze worden door de fossiele industrie en leveranciers van auto-onderdelen geprezen als een manier om de levensduur van verbrandingsmotoren te verlengen. Maar uit nieuwe emissietests blijkt dat auto’s op synthetische brandstof evenveel giftige stikstofoxiden (NOx) uitstoten als fossiele brandstofmotoren.

Uit nieuwe test blijkt dat auto’s op synthetische brandstof evenveel giftige stikstofoxiden uitstoten als fossiele brandstofmotoren.

Volgens Transport & Milieu (T&E), de Europese koepel voor ngo’s die duurzaam transport bevorderen, bevestigen de nieuwe tests dat het gebruik van e-brandstoffen in auto’s weinig zal doen om de luchtkwaliteit in onze steden te verbeteren.

Laboratoriumtests van onderzoeksbureau IFP Energies Nouvelles vergeleken de emissies van een auto op benzine en drie verschillende mengsels van e-benzine. Daaruit bleek dat een auto op e-benzine niet alleen evenveel giftige NOx uitstoot als standaard E10 EU-benzine-auto’s; er komt zelfs veel méér koolmonoxide en ammoniak vrij. Hoewel de uitstoot van fijnstof flink wordt verminderd, komen er nog steeds meer dan twee miljard deeltjes vrij per kilometer.

Koolmonoxide

Synthetische benzine veroorzaakt bij verbranding bijna drie keer meer koolmonoxide in vergelijking met benzine. De door synthetische benzine aangedreven auto stootte ook tot twee keer meer ammoniak uit. Dat kan in combinatie met andere verbindingen in de lucht fijnstof PM2,5 vormen, waarvoor geen ‘veilig’ niveau bestaat. Onder de gezondheidsrisico’s van PM2,5 vallen astma, hartaandoeningen en kanker.

‘Zolang er brandstof wordt verbrand in motoren komt er giftige lucht vrij in onze steden.’

‘Zolang er brandstof wordt verbrand in motoren komt er giftige lucht vrij in onze steden’, zegt Julia Poliscanova, directeur voertuigen en e-mobiliteit bij T&E. ‘Wetgevers die in emissiedoelstellingen mazen in de wet voor e-brandstoffen laten, zadelen de bevolking op met tientallen jaren extra vermijdbare luchtvervuiling.’

Volgens T&E stelt de industrie achterpoortjes voor e-brandstoffen voor in de Europese CO2-doelstellingen voor auto’s. Maar die zullen vooral de kosten voor autogebruikers opdrijven, stelt de organisatie op basis van eerder onderzoek. Een auto vijf jaar lang op e-brandstof laten rijden, kost een bestuurder 10.000 euro meer dan een elektrische auto op batterijen.

Schaars en energie-intensief

Hoewel er veel aandacht voor is, is synthetische benzine op dit moment nog niet te koop. Om deze tests uit te voeren, moest IFP Energies Nouvelles zelf zo’n 100 liter e-benzine produceren. Commerciële productie van e-brandstoffen is erg duur en ook veel minder efficiënt dan de elektrische motor. Om amper 10 procent van de nieuwe auto’s te voorzien van e-brandstoffen in plaats van ze te elektrificeren, zal in Europa 23 procent meer duurzame elektriciteitsopwekking nodig zijn, blijkt uit een onafhankelijke studie voor T&E.

Commerciële productie van e-brandstoffen is erg duur en ook veel minder efficiënt dan de elektrische motor.

De organisatie besluit dat synthetische brandstoffen wel prioriteit moeten krijgen voor vliegtuigen, die met de verbranding van fossiele brandstoffen meer bijdragen aan de luchtvervuiling. ‘E-fuels voor auto’s gaan het pleit niet winnen’, zegt Poliscanova. ‘Elektrische auto’s op batterijen bieden bestuurders de schoonste, meest efficiënte en betaalbare manier om koolstofarm te worden, en synthetische brandstoffen zijn vooral geschikt voor vliegtuigen waar elektrificatie geen optie is.’

Europarlementariërs en regeringen nemen momenteel een besluit over een voorstel van de Europese Commissie dat alle nieuwe auto’s die in 2035 worden verkocht, 100 procent emissievrij zijn.

‘De geloofwaardigheid van Europa’s beleid voor schone auto’s staat op het spel en elke omleiding naar e-fuels verlengt het leven van oude vervuilende motoren’, besluit Poliscanova.