Barcamp Jamal: Cabaret met Brussels talent
Julie Putseys
17 december 2013
De Vaartkapoen en De Markten brachten acht veelbelovende Brusselse talenten samen onder de regie van Jamal Boukhriss. Het resultaat, Barcamp Jamal, is een dynamische cabaretvoorstelling waarin verschillende soorten dansen afgewisseld worden met comedy, spoken word en performance. De voorstelling staat het komende weekend op het podium.
Jamal Boukhriss vertelt over “zijn” Barcamp Jamal en zijn vorige projecten met een enthousiasme om u tegen te zeggen. In tegenstelling tot zijn vorig stuk, Alleen Tegen de Wereld, dat hem meermaals in de problemen bracht omwille van de provocerende communautaire thematiek en zelfs gecensureerd werd bij een opvoering in het Koninklijk Paleis, heeft Barcamp Jamal geen politieke invulling. Het stuk heeft zelfs geen eenduidige boodschap, vertrouwde Boukhriss me toe tijdens een gesprek in de Vaartkapoen. ‘En dat was ook nooit de bedoeling. De boodschap zit in het werk dat we doen. De scènes op zich vertellen wel allemaal een verhaal.’
De samenwerking tussen acht verschillende individuen staat centraal. Niettemin lijkt Boukhriss de touwtjes stevig in handen te hebben. Hij heeft een duidelijke visie die hij overbrengt in een amalgaam van Nederlands, Frans en Engels. Het stuk is overigens ook in die drie talen omwille van de verschillende achtergronden van de artiesten.
Intimiteit en improvisatie
Tijdens de repities zie ik twee scènes van wat de eindvoorstelling moet worden. De eerste is een samenwerking tussen Hussein Ali, een gedreven acteur van Irakese afkomst, en Omid Salemi Dashti, een dromerige muzikant van Iranese origine. Dashti ondersteunt de klankenzang van Ali op de blokfluit. Ali klinkt als een muezzin, maar dan zonder woorden. Zijn stem is zo krachtig dat het leek alsof er meerdere zangers op het podium stonden. Daarnaast brengt hij een intieme monoloog over zijn vlucht uit Irak en de schuldgevoelens die hiermee gepaard gingen.
In de tweede scène danst de Frans-Belgische Lila Magnin op Dashti’s doedelzakspel. De Iraanse doedelzak – een instrument dat lijkt op een kruising tussen een boksbal en een waterkruik – klinkt volledig anders dan de Schotse variant. Dashti’s spel begint nogal in het ijle – traag, aritmisch en intuïtief, versnelde in het midden, en eindigde op een impressionistische noot. Magnin volgde een dansopleiding in Parijs waar ze haar eigen dansstijl ontwikkelde: een mengeling van hip hop en Bharata Natyam, een traditionele Indische dans. Zij en Dashti zijn beiden meesterlijk in het improviseren. Ze spelen zo goed op elkaar in dat het publiek na afloop spontaan in applaus losbarst.
Grenzen verleggen
Ilyari, een Nederlands-Peruaanse zangeres, schreef voor Barcamp Jamal een liedje dat geïnspireerd is op een Baskische song. ‘Het klinkt ouderwets en jazzy, en dan worden er nog Aziatische ritmes doorgegooid’, vertelt ze. Ook Nino Etina, een danser die zich specialiseerde in hiphop en krump; Dinamo, een jonge rapper, bokser en acteur die dol is op Mohammed Ali; en muzikante en actrice Liévine Hubert, zullen te zien zijn in de voorstelling.
Barcamp Jamal is voor alle participerende artiesten iets volledig anders dan hun vorige projecten. Dat was ook de bedoeling van Boukhriss: ze uit hun comfortzone halen. ‘Iemand laten dansen op muziek die hij of zij helemaal niet gewend is, bijvoorbeeld’, zegt de Marokkaanse Belg. ‘Het gaat erom dat ze hun grenzen verleggen. Alles is mogelijk.’
Barcamp Jamal wordt opgevoerd in De Vaartkapoen op vrijdag 20 december en in De Markten op zaterdag 21 december. Kaarten zijn verkrijgbaar op de website van De Markten.