Bewuste Verbruiker: Groene Vliegtuigzetels
Meer mensen nemen het vliegtuig en ze vliegen ook vaker. De keerzijde van die leuke citytrip of goedkope tropische bestemming: vliegen vervuilt. Zijn groene zetels de oplossing?
Het groeiende luchttransport is vandaag verantwoordelijk voor vier procent van de uitstoot van stoffen die bijdragen tot het broeikaseffect. Door de verbranding van fossiele brandstoffen in vliegtuigmotoren worden schadelijke broeikasgassen zoals koolstofmonoxide (CO2) en methaan uitgestoten. Vooral de concentratie van CO2 heeft ingrijpende gevolgen voor de kwaliteit van ons leefmilieu. Moeten we dan stoppen met vliegen?
Hoeft niet, zegt GreenSeat: maak van je vliegtuigzetel een groene zetel. GreenSeat is een initiatief van een aantal Nederlandse maatschappelijke bedrijven, waaronder Multatuli Travel, KlimaatNeutraal Groep en Triodos Bank. GreenSeat geeft zowel particulieren als bedrijven of overheden een instrument om hun gevlogen milieukosten te compenseren met de aanplanting en bescherming van bossen. Via een eenvoudige muisklik kan je berekenen wat je vliegreis kost aan groene compensatie, waarbij je kiest of je enkel de uitstoot van CO2 of de uitstoot van alle broeikasgassen betaalt. Een citytrip naar Barcelona voor twee personen kost je 28 bomen voor de vrijgekomen CO2 en 76 bomen voor de uitstoot van alle broeikasgassen. Administratieve bijdragen en BTW inbegrepen, betaal je voor twee groene zetels respectievelijk 10,50 euro of 25,30 euro. Op een goedkope ticketprijs van 240 euro is dat vier tot tien procent, niet min. Zijn mensen bereid om dat te betalen?
‘Het aantal green seats dat we verkopen, is nog erg marginaal, maar we zijn optimistisch’, zegt Niels Korthals Altes, directeur van GreenSeat. ‘We bestaan nog maar van juli 2005 en zitten dus nog in de startfase. We zijn volop bezig met onderhandelen, in Nederland, maar ook in België. Het gaat pijlsnel. Duizenden bedrijven tonen interesse. In België hadden we goede gesprekken met Jet Air, Thomas Cook en Joker. Zowel de consument als de bedrijfswereld worden zich bewust van de ecologische crisis waarin we zitten.’
Milieuorganisaties zijn niet afkerig van het initiatief, maar blijven toch voorzichtig. GreenSeat lost het structurele probleem immers niet op. Transport en de luchtvaartindustrie maken geen deel uit van het Kyoto-protocol, waardoor de luchtvaartindustrie te weinig inspanningen levert om te verduurzamen. ‘Wij bieden in afwachting op betere reglementering een oplossing’, reageert Korthals Altes. ‘Minder vliegen is ook een oplossing, maar zelfs milieujongens vliegen voor een groene top naar Montréal. Onze boodschap gaat echt verder dan jezelf een goed geweten te kopen. Wanneer een reisorganisatie klanten green seats aanbiedt, bereiken we veel meer mensen dan een bewustmakingscampagne van de overheid.’ GreenSeat werkt voor de aanplant en bescherming van bossen samen met Stichting Face, die bosprojecten heeft in Tsjechië, Oeganda, Ecuador, Maleisië en Nederland. De bosprojecten voldoen aan de eisen van FSC, en worden door de SGS-groep beoordeeld op duurzaam bosmanagement en de opslagcapaciteit van CO2.
**Getipt:
**
Wil je voortaan je groene vliegtuigkosten betalen, surf dan naar www.greenseat.nl. In Nederland hebben reisorganisaties als Wagon Lits en ATP de optie voor een Green Seat al geïntegreerd in hun boekingsystemen. In België gaat Joker binnenkort van start.
Reageer op dit artikel via info@mo.be