Biobrandstof leidt tot voedseltekort in Kenia
Annelies Van Erp
04 mei 2011
De productie van biobrandstof voor Europese wagens gaat ten koste van de voedselteelt voor Kenianen. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de ngo ActionAid, een internationale organisatie tegen armoede. Biobrandstof wordt gepromoot als groen alternatief maar brengt het milieu meer schade toe dan klassieke energiebronnen, luidt een andere bevinding.
Het rapport van ActionAid focust op 20.000 inwoners uit de Dakatcha Woodlands, een kustregio in Kenia. Het dorp Marafa werd in januari vorig jaar opgeschrikt door het geluid van bulldozers. De overheid had 50.000 hectare grond verhuurd aan het Italiaanse bedrijf Nuove Inziative Industriali, dat er jatropha wil planten (een struik die vruchten levert waaruit biodiesel kan worden gewonnen). Om grond vrij te maken moest de bevolking het dorp verlaten. Dat leidde tot protestacties die ActionAid ondersteunde. Ondertussen zit de teelt van jatropha in een proeffase.
Honger
Wanneer Kenianen hun land moeten verlaten, spelen ze niet enkel het dak boven hun hoofd kwijt. Ook hun voedselvoorraad gaat verloren. Ze telen namelijk voedsel voor eigen gebruik. Door de verkoop van onder andere ananas, krijgen ze extra inkomsten. Heel de gemeenschap is dus afhankelijk van hun stuk grond.
Nuove Inziative Industrali verdedigt zich door te stellen dat het heel wat werkgelegenheid creëert. Daarnaast komt de bouw van nieuwe wegen en bruggen ook de lokale bevolking ten goede. ‘Praatjes’, noemt de Keniaase dorpbewoonster Henzanani Merakini het. ‘Niets daarvan staat op papier’, vertelt ze. ‘De bevolking begrijpt niet waarom hun eten moet wijken om auto’s in Europa te kunnen voeden.’ Daarenboven raakt de “uitwijzing” niet enkel de bevolking, ook tal van beschermde planten- en diersoorten verdwijnen hierdoor.
Biobrandstof is niet groen
Biobrandstof wordt beschouwd als een hernieuwbaar alternatief voor fossiele brandstoffen en zou minder impact hebben op het milieu. Maar uit het onderzoek van ActionAid en de ngo Birdlife Europe blijkt dat biobrandstof twee tot zes keer meer CO2 uitstoot dan fossiele brandstoffen. Zeker wanneer de invloed op lokale gemeenschappen in acht wordt genomen, veroorzaakt biobrandstof vaak grotere schade dan de brandstof die ze moet vervangen, aldus ActionAid.
Toch stimuleert Europa, mede door de hoge olieprijs, de productie van biobrandstof. De 27 EU-lidstaten tekenden in 2009 een akkoord om tegen 2020 twintig procent van hun autobrandstof te halen uit hernieuwbare bronnen. ‘Europese leiders hebben een foute ingesteldheid. Onder geen enkele omstandigheid zouden gemeenschappen hun land mogen verlaten om te voldoen aan de Europese energienoden’, zegt expert David Barissa van ActionAid.