Californië neemt vlucht vooruit: geen dieseltrucks meer vanaf 2036

Nieuws

‘Dit is de meest ambitieuze wet ter wereld op het gebied van vervuiling door vrachtwagens’

Californië neemt vlucht vooruit: geen dieseltrucks meer vanaf 2036

Californië neemt vlucht vooruit: geen dieseltrucks meer vanaf 2036
Californië neemt vlucht vooruit: geen dieseltrucks meer vanaf 2036

IPS

06 mei 2023

De Amerikaanse staat Californië heeft een verbod goedgekeurd op de verkoop van dieseltrucks vanaf 2036. Dat geeft Europa het nakijken, zeggen ngo’s, en dreigt de dominantie van Europese vrachtwagenbouwers op de wereldmarkt in het gedrang te brengen.

Pixabay

Vanaf 2036 zullen in Californië geen grote vrachtwagens en bussen meer verkocht mogen worden die rijden op diesel.

Pixabay

Het Californische parlement keurde onlangs het verbod goed. Vanaf 2036 zullen geen grote vrachtwagens en bussen meer verkocht mogen worden die rijden op diesel. De nieuwe regel moet wel nog goedgekeurd worden door het Amerikaanse Milieuagentschap (EPA), maar de kans is groot dat de regering-Biden haar medewerking verleent.

Europa

Volgens Transport & Environment (T&E) laat Californië de EU zo ver achter zich. Als de Europese vrachtwagenfabrikanten hun dominante concurrentiepositie willen behouden, zal ook de EU snel met strengere regels moeten komen, zegt de ngo. Californië is immers een bijzonder belangrijke economische speler: als land zou het de vijfde of zesde grootste economie ter wereld zijn. Bovendien wordt wetgeving uit de staat vaak overgenomen door een reeks andere Amerikaanse staten.

Als alle trucks samen een land waren, zouden ze de op drie na grootste uitstoter ter wereld zijn.

‘Dit is de meest ambitieuze wet ter wereld op het gebied van vervuiling door vrachtwagens’, zegt Fedor Unterlohner van T&E. ‘En het is een rechtstreekse uitdaging voor het industriële leiderschap van de EU.’

Volgens Unterlohner zijn de Europese vrachtwagenfabrikanten in een bitse wereldwijde concurrentie verwikkeld op het gebied van emissievrije voertuigen, en kunnen zwakke EU-normen ze achteraan in het peloton doen belanden. ‘De EU heeft meer ambitie nodig tegen 2030 en een doelstelling van 100 procent in 2035, als de Europese vrachtwagenindustrie in de race wil blijven.’

Vervuiling

Zwaar vervoer speelt een grote rol in de CO2-uitstoot van transport. Als alle trucks samen een land waren, zouden ze de op drie na grootste uitstoter ter wereld zijn.

Het Europees Parlement en de regeringen debatteren momenteel over een CO2-reductiedoelstelling van 45 procent voor nieuwe vrachtwagens in 2030 en van 90 procent in 2040. Ruim onvoldoende, zegt T&E, want zelfs de eigen plannen van vrachtwagenfabrikanten zijn ambitieuzer. Volgens de ngo garandeert het huidige plan eigenlijk dat er in 2050 nog altijd dieseltrucks zullen rondrijden in de EU, wanneer de unie klimaatneutraal wil zijn.