Cariben starten mediaoffensief tegen aids
Stephen Leahy
21 augustus 2006
Een groot mediaoffensief moet ervoor zorgen dat het aantal dragers van HIV in het Caribische gebied de komende jaren daalt en de homofobie afneemt. Het Caribische gebied telt na Afrika bezuiden de Sahara het hoogste aantal besmettingen met HIV, het virus dat aids veroorzaakt.
Met een donatie van een miljoen dollar wil het Broadcast Media Partnership on HIV/Aids vanaf volgend jaar via radio en tv aandacht vragen voor de problematiek. De plannen werden aangekondigd tijdens de Internationale Aidsconferentie die eind vorige week werd afgesloten in Toronto.
Het aantal geïnfecteerden in het Caribische gebied verschilt sterk per land. In Barbados, de Dominicaanse Republiek, Jamaica en Suriname is 1 procent van de bevolking besmet, in Haïti is dat meer dan 3 procent. In Cuba is ligt het aantal besmettingen dankzij agressieve preventiecampagnes en grotere gelijkheid tussen mannen en vrouwen op nog geen 0,2 procent.
In totaal leefden 330.000 mensen in het Carabische gebied eind vorig jaar met HIV of aids, schat de VN-aidsprogramma UNAIDS. In 2005 werden er 37.000 mensen nieuw besmet. Ongeveer 27.000 dragers overleden aan aids. Aids is nu de eerste doodsoorzaak onder 15 tot 44-jarigen in de regio. Daarom is het volgens deskundigen belangrijk om jongeren via de media voor te lichten.
“Aids is een groot probleem in het Caribische gebied”, zegt Allyson Leacoc, algemeen manager van de Caribbean Broadcasting Corporation (CBC). “Als het aantal besmettingen toeneemt, kan de ziekte de economie van de kleine landen in de regio schaden.”
Vooral vrouwen lopen een relatief grote kans om besmet te raken. Uit recente onderzoeken blijkt dat de helft van de slachtoffers vrouw is. In Trinidad en Tobago is het aantal HIV-besmettingen onder vrouwen tussen 15 en 19 jaar oud zelfs zes keer hoger dan onder mannen van dezelfde leeftijd.
Het Broadcast Media Partnership on HIV/Aids werd in mei van dit jaar opgericht om de problemen via de media aan te pakken. De betrokken omroepen hebben beloofd twaalf minuten van hun dagelijkse zendtijd, ook tijdens prime time, te besteden aan nieuws, documentaires en andere programma’s die een band met HIV of aids hebben.
Aan de het partnerschap doen meer dan dertig omroepen uit 22 landen mee, inclusief de Verenigde Staten. Het geld voor de campagne werd beschikbaar gesteld door de Kaiser Family Foundation, de Ford Foundation en het de Elton John Aids Foundation.