De jaarlijkse kostprijs voor groene mobiliteit in Europa: 39 miljard euro

Nieuws

Cruciale overheidssteun zal private investeringen exponentieel doen stijgen, stelt Transport & Environment

De jaarlijkse kostprijs voor groene mobiliteit in Europa: 39 miljard euro

Overheidsinvesteringen ter waarde van 39 miljard euro per jaar zouden de mobiliteit in Europa sterk verduurzamen en duizenden groene jobs garanderen. Die publieke steun is nodig om de particuliere sector mee te krijgen en de groene technologie in Europa een kickstart te geven, stelt mobiliteitskoepel Transport & Environment (T&E).

Om het concurrentievermogen van ons continent te garanderen en de werkgelegenheid in groene vervoerstechnologie zoveel als mogelijk in Europa te houden, is jaarlijks  39 miljard euro aan overheidsgeld nodig, berekende T&E.

Uitgaven aan traditionele infrastructuur zoals wegen en luchthavens moeten dan wel afgebouwd worden ten voordele van nieuwe energie-infrastructuur, bijvoorbeeld om te laden. ‘Dat vormt de sleutel tot het koolstofvrij maken van het wegtransport’, aldus T&E.

Particuliere investeringen

Als de overheid steun geeft voor elektrische voertuigen, groene brandstof, de productie van batterijen en de uitbouw van laadinfrastructuur zou dat de particuliere uitgaven voor groene technologie maar liefst zeven keer kunnen vergroten tegen 2030 - tot 271 miljard euro per jaar. De totale private en publieke investeringen stijgen tot 507 miljard euro per jaar in 2040, als de verschuiving naar groene vervoerstechnologie zou versnellen.

In die denkoefening ziet T&E het grootste deel van de investeringen (87%)  komen van particuliere investeerders als banken en fabrikanten in groene vervoerstechnologie. Maar eerst is er dus de overheidsinjectie nodig: 39 miljard euro per jaar tot 2030, schat T&E.

‘Dat is minder dan de 42 miljard euro die Europese regeringen jaarlijks weggeven aan subsidies voor benzine- en dieselauto's van bedrijven’, stelt de organisatie.

EU-batterijfonds

Een van de concrete voorstellen om te vergroenen en duurzame jobs in Europa te behouden, is een batterijfonds van 25 miljard euro ter ondersteuning van de batterijproductie in de EU. Die staat nu immers onder zware druk van China.

Ook de ontwikkeling van schone brandstof voor vliegtuigen en schepen staat nog maar in de beginfase en investeerders zijn daarom terughoudend om risico's te nemen. ‘Als Europa het tekort aan kapitaalinvesteringen kan helpen dichten die nodig zijn om de productie van deze brandstoffen in Europa op gang te brengen, zou dat particuliere investeringen weer minder risicovol maken’, zegt T&E.

Ten slotte zijn er ook serieuze overheidsinvesteringen nodig om de Europese energie-infrastructuur te moderniseren, zodat de netwerken de extra vraag van miljoenen elektrisch aangedreven voertuigen aankunnen.

Minder asfalt, meer energie

Volgens T&E moeten de huidige overheidsinvesteringen in het net verdubbelen tot 67 miljard euro per jaar tot 2050. Het plan ziet daarvoor mogelijkheden door te snijden in de 61 miljard euro die Europese regeringen uitgeven voor de aanleg van wegen. ‘Als die investeringen gehalveerd worden, is dat genoeg om aan de extra vraag naar netwerken te voldoen.’

‘Om de meest vervuilende sector van Europa groener te maken, zijn aanzienlijke investeringen nodig’, zegt Xavier Sol, directeur duurzame financiering bij T&E. ‘Als dat niet gebeurt, kost dat Europa niet alleen zijn netto nul-doelstelling, maar ook het concurrentievermogen van toonaangevende industrieën zoals de auto- en vliegtuigbouw en batterijproductie. Er is overheidsgeld nodig om opkomende industrieën op te starten en het elektriciteitsnet en de laadinfrastructuur van het continent op snelheid te brengen.’

‘Nieuw belastinggeld is daar niet altijd voor nodig’, gaat Sol verder. ‘Regeringen kunnen geld vrijmaken door meer prioriteit te maken van schone technologie en de steun voor dure weguitbreiding te beëindigen.’