Na LuxLeaks en SwissLeaks duiken een aantal telgen van de steenrijke familie de Spoelberch nu ook op in #PanamaPapers. Welkom in de coulissen van de Belgische haute finance.
Morgen onthult MO*, samen met de andere Belgische #PanamaPapers partners, welke rijke Belgische families opduiken in het datalek van Mossack Fonseca.
Bij wijze van voorproef alvast één klinkende naam: de Spoelberch.
Wie?
Lees ook: Minstens 2500 Belgen gaven offshore aan bij de fiscus
De steenrijke Belgische adellijke familie De Spoelberch is een van de drie belangrijke familiale aandeelhouders van AB InBev, de grootste brouwersgroep ter wereld. De familie werd eerder al genoemd in LuxLeaks en SwissLeaks.
In het datalek van Mossack Fonseca duiken de namen op van galeriehouder burggraaf Rodolphe de Spoelberch (58) en van de aangetrouwde telgen Patrice (37) en Alexis Bailo de Spoelberch (34). Die laatste kreeg in 2013 nog een opschorting van straf voor het vervalsen van doktersbriefjes om verdovende middelen te kopen.
Offshores?
In 2013 ontdekte de PVDA, na onderzoek in het Panamese bedrijfsregister, twee offshores van Rodolphe de Spoelberch. Uit de documentatie van Mossack Fonseca blijkt nu dat Rodolphe directeur, (vice)voorzitter en/of schatbewaarder van Rolph Marketing Corp en Greyberg Holdings was, dat ze werden opgezet via een tussenpersoon in het Zwitserse Lausanne, en dat de bedrijven al jarenlang inactief zijn.
Van recentere datum is de offshore van Alexis en Patrice Bailo de Spoelberch, twee Belgen die in respectievelijk Zwitserland en Monaco wonen. Beiden werden in oktober 2011 directeur van een Panamees bedrijf, Retro Marketing Corp. Ook een offshore uit de Seychellen werd aangesteld als mededirecteur. Nog geen vier jaar later liet een Zwitsers advocatenkantoor aan Mossack Fonseca Luxemburg weten dat ‘zijn klanten’ de offshore in Panama wilden opdoeken. Het mandaat daarvoor was ondertekend door Alexis en Patrice Bailo de Spoelberch in juni 2015, vanuit Saint-Tropez.
Reactie?
‘Onze familiale aandeelhouders wensen niet in te gaan op mediavragen’, antwoordt de persdienst van AB InBev. ‘Wel hadden we er graag op gewezen dat deze aanvraag betrekking heeft op privépersonen en dat dit dus losstaat van AB InBev en de activiteiten van onze onderneming.’ Dominique Lecocq, de Zwitserse advocaat van Alexis en Patrice Bailo de Spoelberch, reageert dat Retro Marketing Corp ‘nooit is gebruikt’ en zelfs ‘buiten het weten van zijn cliënten om werd opgericht door hun vorige advocate, aan wie ze het beheer van hun fortuin hadden toevertrouwd.’ Die laatste spreekt dat tegen bij monde van haar raadsvrouw. ‘Geen enkele advocate is zo dom om een bedrijf op te richten namens hun cliënten zonder dat die daarvan op de hoogte zijn en ermee instemmen.’