Delen is het nieuwe scheppen
Niek Verlaan & Gerda Bosman
17 november 2013
Een spannende kermisattractie moet dat geweest zijn: een aaneenschakeling van plateaus waar je op kunt staan om je diagonaal te verplaatsen. "Een lekker ritje rijden op de escalier roulant", moeten mensen rond eind 19e eeuw gedacht hebben. Tot een paar jaar later een slimmerd op het idee kwam om deze constructie in winkels te bouwen zodat mensen zich met plezier naar andere verdiepingen konden laten verplaatsen om er verder te winkelen. Een geniale vinding, want nu, ruim honderd jaar later, is de roltrap niet meer uit de warenhuizen weg te denken.
Het is een prachtig voorbeeld van een idee dat in een nieuwe context een heel andere toepassing krijgt. Verschillende mensen hebben verschillende inzichten en het delen van ideeën leidt daardoor makkelijk tot nieuwe inzichten. Delen kan via een georganiseerd platform, zoals Marblar. Dit is een creatieve speeltuin waar onbenutte technologieën en multi-gedisciplineerde creatievelingen bij elkaar worden gebracht om nieuwe toepassingen te verzinnen. En het werkt, zo blijkt uit de vele succesverhalen. Zoals de laser die oorspronkelijk was ontworpen om op Mars materialen te analyseren en die nu gaat worden ingezet bij het diagnosticeren van mensen met leverziektes.
Delen kan ook op eigen initiatief. Jaap-Henk Hoepman, docent privacy en internetveiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen, deelt onuitgewerkte ideeën via zijn website. Zoals havewemetbefore.com, een website die uitzoekt waar en wanneer je iemand eerder zou kunnen hebben gezien, gebaseerd op gegevens uit sociale media, mobiele apparaten en het openbaar vervoer. Door te delen hoopt Hoepman anderen te inspireren met ideeën waar hij zelf niet de tijd en moed voor heeft om ze uit te werken.
Is het commercieel wel aantrekkelijk om een idee te delen? Daan Roosengaarde, bedenker van vele creatieve oplossingen, ziet dit niet als een probleem. Afgelopen zomer in Zomergasten zei hij dat het niet gaat om bezit, maar om gebruik. Het is vooral belangrijk dat een idee een toepassing krijgt. Verf die zich overdag oplaadt en ‘s avonds licht geeft bestaat al jaren, maar Roosengaarde ontwikkelde het door en past het toe bij snelwegen. Zeker in Afrika, waar wegverlichting een groot probleem is, werd enthousiast op dit idee gereageerd.
De frisse blik van mensen om je heen is erg waardevol bij het uitwerken van een idee. Als je écht verder wilt komen, dan deel je. Want delen is het nieuwe scheppen.
Niek Verlaan (1985) is breed geïnteresseerd en houdt zowel van denken als van doen. Hij rondde de bachelors Mediatechnologie en Liberal Arts & Sciences af en voltooide afgelopen zomer ook de master Wijsbegeerte. Momenteel is hij werkzaam als webredacteur bij de NTR waar zijn gevarieerde achtergrond goed van pas komt.
Gerda Bosman (1967) is wetenschapsjournalist en eindredacteur van Labyrint radio. Toen ze deze zomer gevraagd werd een bijdrage te leveren voor dit boek, besloot ze haar idee over een artikel over het delen van ideeën te delen met Niek Verlaan. Zo ontstond dit artikel dat zij niet geschreven zou kunnen hebben.