Detroit: drastische maatregelen moeten exodus stoppen
Yong Lee Van de Casteele
07 april 2011
Detroit is een stad in verval. Jaarlijks trekken duizenden mensen er weg. Hierdoor ontstaan er overal spookbuurten. Om het tij te keren zal er een doorgedreven stedelijke herinrichting plaatsvinden.
Volgens de Amerikaanse zender CNBC staan in Detroit maar liefst 33 500 woningen leeg. Vervallen buurten waar nog slechts enkele mensen wonen zijn schering en inslag. Om de leegloop te stuiten maakt het stadsbestuur eind april zijn controversiële plannen voor de herinrichting bekend. In totaal moeten tienduizend woningen tegen de vlakte gaan en krimpt de stad met een kwart in.
Het departement Planning en Ontwikkeling van Detroit is belast met de opmaak van het plan. Zij moeten de sterkste wijken identificeren. Die worden de kern van het nieuwe Detroit. Inwoners van buurten die niet meer gered kunnen worden, worden aangemoedigd te verhuizen naar de overgebleven gemeenschappen. Uiteindelijk moet een cluster gezonde buurten overblijven die in verbinding staan met het stadscentrum.
Een kleinere hoeveelheid buurten geeft het stadsbestuur de kans te snoeien in het budget. Momenteel kampt de hoofdstad van de staat Michigan met een begrotingstekort van tweehonderd miljoen euro. Volgens burgemeester Dave Bing kan zijn stad het zich niet permitteren alle politiepatrouilles of brandweer te behouden. ‘Onze openbare diensten zijn niet aangepast aan de realiteit. Die zijn georganiseerd alsof Detroit nog dubbel zoveel inwoners heeft.’
Leegstaande woningen
Intussen gonst het in de zwaarst getroffen wijken van de geruchten. Eén van de meest hardnekkige is dat de elektriciteit gewoon afgesloten wordt, waarna bulldozers aan de sloop beginnen. Dit klopt niet volgens Marja Winters, onderdirectrice van het departement Planning en Ontwikkeling. Zij verklaart in de New York Times dat de overgang geleidelijk zal verlopen. ‘Wij willen de kosten voor de stad verlagen, maar tegelijk moeten de wijken leefbaar blijven voor de inwoners.’
In totaal moeten tienduizend woningen tegen de vlakte gaan en krimpt de stad met een kwart in.
De gevolgen van de verminderde diensten zijn nu al zichtbaar. Volgens de New York Times plaatsen winkeliers in ontvolkte wijken betonblokken voor hun eigendom zodat ramkrakers geen kans maken. Bayard Kurth, een inwoner van Detroit, is sceptisch over de plannen van het stadsbestuur. ‘Wat zal er in de plaats komen nadat de gebouwen gesloopt zijn? Uitgestrekte groene zones waar geen toezicht is?’ Volgens Winters is de toekomst voor de vrijgekomen ruimte nog onzeker. ‘Op sommige plaatsen kunnen nieuwe fabrieken verrijzen, andere kunnen gebruikt worden voor parken en groene zones.’
Vergane glorie
Detroit is reeds decennialang aan het achteruitgaan. Vlak na de Tweede Wereldoorlog was het de vierde stad van de Verenigde Staten. Toen woonden bijna twee miljoen mensen in de metropolis. Vandaag telt ‘Motor City’ amper 713.000 inwoners.
Vanaf de jaren ’60 begonnen de Detroiters andere oorden op te zoeken. Reden hiervoor is het verdwijnen van de zware industrie. General Motors, Ford en Chrysler verschaften in de regio tienduizenden mensen werk. Momenteel zijn bij de autobouwers minder dan vijfduizend mensen aan de slag.
Desondanks is burgemeester Bing optimistisch voor de toekomst. In een recente toespraak verwees hij naar de nieuwste criminaliteitscijfers. Daaruit bleek dat het aantal moorden en schietpartijen met 15 procent daalden. Ook de werkloosheid daalde met acht procent. Maar nog steeds zit een op de vijf Detroiters zonder werk. ‘We gaan de goede richting uit, maar het hoge werkloosheidscijfer toont aan dat de weg nog lang is.’