Elektrische autobouwers ‘te weinig transparant’ over mensenrechten

Nieuws

Amnesty International stelt ranking van bedrijven op

Elektrische autobouwers ‘te weinig transparant’ over mensenrechten

’s Werelds grootste fabrikanten van elektrische auto's laten nog onvoldoende zien hoe ze het risico op mensenrechtenschendingen in hun toeleveringsketens aanpakken. Amnesty International stelde een ranking van bedrijven op. De Chinese reus BYD bungelt onderaan.

In een nieuw rapport beoordeelt Amnesty International hoe dertien grote fabrikanten van elektrische voertuigen oog hebben voor de mensenrechten in elke schakel van de keten.  

“Hoewel er enige vooruitgang is geboekt, waren de scores over de hele lijn een enorme teleurstelling”, verklaart Agnès Callamard, secretaris-generaal van Amnesty International. “Het Chinese BYD, een van de grootste en snelst groeiende bedrijven op het gebied van elektrische voertuigen, staat helemaal onderaan in onze ranking. We constateerden een ernstig gebrek aan transparantie over de naleving van mensenrechten in de toeleveringsketens van het bedrijf.”

Problemen in Congo

Ook Hyundai en Mitsubishi scoren erg laag, omdat ze volgens Amnesty geen gedetailleerde informatie gaven over hun toeleveringsketens.

‘Het gebrek aan transparantie bij deze bedrijven is een ernstig probleem als je bedenkt hoe groot de kans is dat ze batterijen gebruiken die gemaakt zijn van mineralen zoals kobalt of nikkel, die gewonnen zijn onder omstandigheden die de mensenrechten kunnen schaden’, stelt Callamard.

De ontginning van mineralen die in elektrische voertuigen worden gebruikt, kan inderdaad grote risico's voor mens en milieu met zich meebrengen.

Onderzoek van Amnesty heeft bijvoorbeeld aangetoond hoe industrieel kobalt gelinkt is aan gedwongen uitzettingen in de Democratische Republiek Congo.

De mensenrechtenorganisatie roept de autobedrijven op om hun enorme invloed als wereldwijde kopers van mineralen te gebruiken om invloed uit te oefenen op mijnbouwbedrijven en smelterijen hogerop in de keten.

Tesla doet iets beter

BMW, Ford, Mercedes-Benz, Stellantis, Tesla en VW Group scoorden beter in het klassement, maar ook zij zouden volgens Amnesty nog meer kunnen doen om te laten zien hoe ze risico's op het vlak van mensenrechten aanpakken en getroffen mensen effectief vergoeden voor het geleden onrecht.

‘Het is tijd om een versnelling hoger te schakelen en ervoor te zorgen dat elektrische voertuigen geen spoor van mensenrechtenschendingen nalaten. De industrie moet een rechtvaardige energietoekomst aandrijven, die niemand achterlaat’, besluit Callamard.