Emissiehandel levert monsterwinsten op in plaats van CO2-vermindering

Nieuws

Emissiehandel levert monsterwinsten op in plaats van CO2-vermindering

Emissiehandel levert monsterwinsten op in plaats van CO2-vermindering
Emissiehandel levert monsterwinsten op in plaats van CO2-vermindering

09 maart 2010

Het Europese emissiehandelsysteem, bedoeld om de CO2-uitstoot van de Europese grootindustrie te verlagen, zorgt voor monsterwinsten voor bedrijven in plaats van effectieve reducties bij CO2-intensieve sectoren.

Dat signaleert de Bond Beter Leefmilieu (BBL), de koepel van milieuverenigingen in Vlaanderen.
Jaarlijks moeten de bedrijven hun CO2-uitstoot dekken met de hen toegekende emissierechten. Een bedrijf dat meer CO2 uitstoot dan de rechten waarover het beschikt, kan rechten bijkopen op de internationale markt. Een bedrijf dat rechten teveel heeft, kan die verkopen.
Maar de overheid deelde de emissierechten de voorbije jaren gratis uit, zo blijkt uit onderzoek van de BBL: de handel in emissierechten leverde de Vlaamse grootindustrie de voorbije jaren 80 miljoen euro op.

Crisis

Door de economische crisis is het overschot aan verdeelde gratis emissierechten nog sterk toegenomen. Een studie van de Britse organisatie Sandbag toont aan dat tien grote Europese bedrijven dankzij een overschot aan emissierechten in 2008 maar liefst 500 miljoen euro winst konden opstrijken.
De komende drie jaar zou die winst kunnen oplopen tot 3,2 miljard euro. Dit is meer dan het dubbele van de 1,5 miljard euro die Europa in haar economisch herstelplan wil investeren hernieuwbare energie en schone technologieën.
ArcelorMittal is koploper bij de winstmakers en zou in de periode van 2008 tot 2012 kunnen rekenen op een overschot van 100 miljoen ton emissierechten, goed voor 1,4 miljard euro.

Speculeren

De bedrijven kunnen de emissierechten opsparen voor de post-Kyotoperiode na 2012, waardoor ze veel lagere reducties van de CO2-uitstoot zullen moeten realiseren. ‘Hierdoor worden de post-Kyotoklimaatdoelstellingen verder uitgehold. Bedrijven zullen immers speculeren met emissiekredieten in plaats van reële reducties te verwezenlijken’, zegt BBL.