Ook brede steun voor meer realistische uitstootcijfers
Europeanen vragen schonere auto’s, ook als die meer kosten
IPS
19 januari 2022
Een grote meerderheid van de Europeanen is voorstander van strengere uitstootnormen voor autobouwers, blijkt uit een enquête door YouGov. Bijna tweederde is zelfs bereid daar meer voor te betalen.
Het onderzoek komt er net op het moment dat de Europese Commissie nieuwe voorstellen overweegt voor regels voor de auto-industrie om de ernstige luchtvervuiling in Europese steden te verminderen. Volgens berekeningen van de commissie zouden die ingrepen een auto 100 tot 500 euro duurder maken.
Bijna twee derde (65 procent) zegt zelfs tot 500 euro meer te willen betalen voor een nieuwe auto om die uitstoot terug te dringen.
YouGov vroeg meer dan achtduizend EU-burgers in zeven landen wat ze van die plannen vinden. Meer dan driekwart (76 procent) van de respondenten is het eens dat autobouwers verplicht moeten worden om de uitstoot van hun wagens zoveel te beperken als technisch mogelijk is.
En opvallend: bijna twee derde (65 procent) zegt zelfs tot 500 euro meer te willen betalen voor een nieuwe auto om die uitstoot terug te dringen.
‘Volgens de auto-industrie zijn de ingrepen om de uitstoot te beperken te duur, terwijl het in werkelijkheid minder kost dan een lakbeurt’, zegt Fabian Sperka van de denktank Transport & Environment. ‘De bevolking wil de schoonst mogelijke auto’s en nu ze bereid blijkt er ook voor te betalen, neemt de druk op de fabrikanten toe.’
Tweedehands
De helft van de respondenten vindt dat ook tweedehands auto’s aan minimumstandaarden moet voldoen. Tot nog toe worden auto’s enkel in de eerste vijf jaar getest of tot 100.000 kilometer. Maar veel auto’s blijven veel langer op de weg, met name in Zuid- en Oost-Europese landen. De commissie overweegt daarom ook tests voor tweedehands wagens.
Daarnaast blijkt uit de bevraging ook brede steun voor meer realistische uitstootcijfers, die niet enkel gelden in ideale rijomstandigheden. Meer dan driekwart van de respondenten vindt dat auto’s altijd aan de richtlijnen moeten voldoen, onafhankelijk van hoe, waar en wanneer ze rijden.
De huidige normen gelden bijvoorbeeld niet bij een kort ritje in de stad, als de auto regelmatiger start en stopt, of als de motor snel optrekt.
‘De vervuiling alleen in de eerste vijf jaar laag houden terwijl veel auto’s veel langer op de baan blijven, is een bedreiging voor de volksgezondheid’, zegt Sperka. ‘Mensen willen weten dat de vervuiling binnen de wettelijke grenzen blijft als ze een nieuwe of tweedehands auto kopen. En fabrikanten moeten verplicht worden om dat te garanderen.’