Fairtrade doet het goed: 41 procent meer verkochte producten in 2019

Nieuws

Belgische bedrijven en consumenten hebben steeds meer oog voor eerlijke handel en duurzaamheid

Fairtrade doet het goed: 41 procent meer verkochte producten in 2019

Fairtrade doet het goed: 41 procent meer verkochte producten in 2019
Fairtrade doet het goed: 41 procent meer verkochte producten in 2019

Axelle Van Collie

29 mei 2020

Niet alleen consumenten maar ook merken bewandelen steeds vaker het fairtradepad. ‘Dit is erg goed nieuws voor producenten’, vertelt Nicolas Lambert van Fairtrade Belgium. Ook voor de consument levert dat voordelen op, en de corona-lockdown bracht dit jaar alvast meer aandacht voor duurzaamheid.

Fairtrade Belgium

Belgen leggen steeds meer fairtradeproducten in hun kar, dat meldt Faitrade Belgium. Het aantal verkochte producten dat het faitradelogo draagt, steeg in 2019 met 41 procent tegenover het jaar voordien. Niet alleen de consumenten, maar ook merken bewandelen steeds vaker het fairtradepad. ‘Dit is erg goed nieuws voor producenten.’

De omzet van fairtradeproducten bedroeg in 2019 220 miljoen euro en is daarmee 30 procent hoger dan in 2018. Het aantal verkochte producten steg zelfs met 41 procent. Jaar na jaar blijft die omzet stijgen. De vraag van consumenten naar ethische producten resulteert in een toename van eerlijke producten in de winkelrekken en industrie.

‘Belgen besteden steeds meer aandacht aan een eerlijke verloning van boeren en landarbeiders, en willen weten in welke omstandigheden hun voeding wordt geproduceerd. Een tendens die zelfs versterkt zou kunnen worden na de COVID-19 crisis’, zegt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium.

‘Belgen willen weten in welke omstandigheden hun voeding wordt geproduceerd.’

Vooral bananen met het fairtradelabel zijn gegeerd. In 2019 steeg de verkoop daarvan met 47 procent. Ook dragen meer bananen een fairtradelabel: van een op vijf bananen in 2018 naar een op vier in 2019. In de verkoop van cacaoproducten (+31 procent) en koffie (+15 procent) merkt Fairtrade Belgium ook een stijging op.

Fairtrade staat voor eerlijke handel. Het doel is om de internationale handel te voorzien van een rechtvaardiger karakter zodat producenten een menswaardig bestaan kunnen hebben. Uit de cijfers van Fairtrade Belgium blijkt dat consumenten zich steeds daar van bewuster zijn wanneer ze hun inkopen doen. ‘Het fairtradelabel begeleidt hen bij het maken van ethische keuzes. Dat vertrouwen van de consument vertaalt zich nu ook duidelijk in de cijfers’, aldus Nicolas Lambert.

Bewuste Belgen in lockdown

Belgische consumenten hebben meer aandacht voor faire en duurzame producten tijdens de coronacrisis. Die conclusie trok Fairtrade Belgium na een onderzoek bij meer dan duizend consumenten. Daaruit bleek dat 45 procent van de consumenten na de lockdown meer aandacht zal besteden aan duurzame voeding dan voor de lockdown.

Sinds de lockdown steeg de verkoop van gewone koffie met 19,8 procent en die van fairtradekoffie met 29,5 procent.

Het blijft niet alleen bij voorspellingen. Het onderzoek wees ook uit dat 42 procent van de ondervraagden aangaven nu al vaker te opteren voor lokale te producten dan vroeger. Zo steeg de koffieverkoop bij het begin van de lockdown. Opvallend was dat de verkoop van gewone koffie met 19,8 procent en die van fairtradekoffie met 29,5 procent. Ook voor thee en cacao merkte Fairtrade Belgium dezelfde trend op.

Die voorkeur voor eerlijke handel tijdens deze crisisperiode is volgens Fairtrade Belgium niet alleen bevorderend voor de producenten, maar ook voor een economisch herstel dat rekening houdt met mens en milieu. Daarnaast helpt de voorkeur voor duurzaamheid de landbouwgemeenschap de schok opvangen op vlak van gezondheid en economie.

De inzet van fairtrade op eerlijke verloning en de bescherming van sociale rechten en het milieu, werpt nu zijn vruchten af. Fairtradecoöperaties spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van hun leden en gemeenschappen tijdens COVID-19.

Voordelen voor de producent en consument

De verandering in het koopgedrag van de Belgen zorgt voor extra voordelen voor de producenten. In de afgelopen tien jaar verdrievoudigde de ontwikkelingspremie die gegenereerd wordt uit de verkoop van eerlijke producten op de Belgische markt. De premie bedroeg in 2019 3,6 miljoen euro.

‘Dit is erg goed nieuws voor producenten’, vertelt Nicolas Lambert. De premie komt namelijk bovenop de minimumprijs die producenten sowieso al krijgen voor hun producten. ‘Het is een extra som geld dat aan producenten wordt betaald bovenop de verkoopprijs van hun product. Producentenorganisaties investeren dit geld in projecten van hun keuze. De premie heeft bijgevolg een rechtstreekse positieve impact op de levensomstandigheden van producenten.’

Daarnaast geniet de consument ook voordelen, met dank aan de toenemende duurzaamheidsdrang van bedrijven en merken. Die willen steeds vaker bijdragen aan een meer menselijke en duurzame economie. Ze zijn bereid hun aankoopbeleid aan te passen en kiezen ervoor om te werken met een fairtradelabel. Zo groeit niet alleen het marktaandeel van fairtradeproducten maar ook de diversiteit en toegankelijkheid ervan.

Daarnaast zorgt een toenemende vraag naar fairtradeproducten in sommige gevallen ook voor een prijsdaling. Die prijs ligt vaak hoger, omdat lonen voor lokale boeren hoger liggen en lokale controles op de productie kosten met zich meebrengen. Maar ook omdat fairtradeproducten vaak in kleinere hoeveelheden worden geproduceerd dan producten van concurrenten. Een toenemende vraag bij consumenten zorgt ervoor dat er meer geproduceerd kan worden en bijgevolg de eenheidsprijs daalt.

Nood aan engagement van alle stakeholders

Fairtrade Belgium merkt op dat consumenten aangeven dat zij niet de enige zijn die de verantwoordelijkheid dragen voor een duurzamere wereld. Ze geven aan dat bedrijven, merken en overheden ook hun steentje moeten bijdragen. Zo zouden supermarkten meer kunnen investeren in duurzame producten en de promotie ervan.

Ondanks het positieve verhaal dat Fairtrade Belgium vandaag brengt, is er nog veel werk. Veel voedselproducenten leven nog onder de armoedegrens. Om hier verandering in te brengen, moeten we volgens Fairtrade Belgium nog meer investeren in duurzaamheid. Zowel de industrie als de politiek spelen daarin een fundamentele rol. Fairtrade Belgium hoopt daarnaast ook dat het aanbod aan fairtradeproducten nog sterk zal toenemen.