‘Fondsen werven is de toekomst van de journalist’

Nieuws

‘Fondsen werven is de toekomst van de journalist’

Mathias De Graag

28 oktober 2011

Volgens Paul Lewis staan jonge journalisten anno 2011 aan het begin van een gouden tijdperk. De journalist van The Guardian ziet in plaats van moeilijke tijden voor aanstormend journalistiek talent juist kansen voor deze generatie: ‘Met nieuwe media als Twitter en het aantrekken van fondsen ligt de weg voor jullie open.’

Tijdens zijn toespraak op YoungPress.eu, een conferentie voor jonge Europese journalisten in Antwerpen, benadrukte Paul Lewis het belang van sociale media als Twitter. Hij ervoer de kracht van Twitter zelf tijdens de recente rellen in Londen. Samen met zijn collega’s vroeg hij alle tweets op die de wereld in werden geslingerd tijdens de onrust in de Britse hoofdstad. Tot zijn grote verbazing werden al deze tweets aan The Guardian toevertrouwd. ‘We zijn nu bezig met de analyse van al deze twitterberichten en hebben al diverse relschoppers gesproken. Zonder Twitter was dit niet mogelijk.’

‘Kijk naar de toekomst’

Een blik in de zaal doet vermoeden dat veel aankomende journalisten de mening van Lewis delen. Er lijkt weinig aandacht te zijn voor de spreker op het podium, maar dat is slechts schijn: de aanwezigen turen aandachtig naar hun smartphones, lichtpuntjes in de donkere theaterzaal. Ze twitteren.

Na afloop zijn er toch een paar vragen over het financiële plaatje voor de toekomstige journalist. Vincent van Nauw, freelancer bij een regionale omroep, vraagt aan Lewis hoe journalisten in spe iedere maand voldoende geld op hun bankrekening kunnen verwachten na hun journalistieke inspanningen. Lewis geeft resoluut antwoord.

‘Jullie toekomst zit in het aantrekken van fondsen. Vaak wordt gezegd dat er geen geld is om journalistiek werk te doen. Dat is niet juist. Dat geld is er wel, maar het is niet meer via de traditionele manier binnen te halen. Zelf werk ik voor The Guardian, maar ook ik moet buiten dat grote medium op zoek naar geld voor mijn journalistieke projecten. Deze zoektocht eindigt bij fondsen die wel brood zien in journalisten met een goed doordacht voorstel. De truc is om niet naar het verleden te kijken, maar naar de toekomst. En die journalistieke toekomst zit in het werven van deze fondsen.’

Geen vetpot

Lewis benadrukt dat journalistiek, in welk tijdperk dan ook, nooit een vakgebied is geweest waar veel geld te rapen valt. ‘Dat mag voor jullie niet nieuw zijn. Journalisten hebben altijd moeten vechten voor hun inkomen. Het is een erg dynamisch werkveld dat niet te vergelijken valt met een harde commerciële sector. De journalistieke wereld is wel een harde wereld, maar het gaat in de basis niet om het geld. Je verhaal, daar vecht je voor als journalist. Dat je daar slecht voor betaald krijgt, is part of the job.’