Franse luchthaven mag niet uitbreiden door klimaatafdruk

Nieuws

Aéroport Marseille Provence moet uitbreiding verzoenen met Franse klimaatdoelen

Franse luchthaven mag niet uitbreiden door klimaatafdruk

Franse luchthaven mag niet uitbreiden door klimaatafdruk
Franse luchthaven mag niet uitbreiden door klimaatafdruk

IPS

01 augustus 2019

Het Franse milieuagentschap steekt een stokje voor de uitbreidingsplannen van de regionale luchthaven Aéroport Marseille Provence. De luchthaven moet eerst een manier vinden om die uitbreiding te verzoenen met de Franse klimaatdoelen.

Ketounette (CC BY-SA 3.0)

De luchthaven in Marseille

Ketounette (CC BY-SA 3.0)

In het vonnis, dat implicaties kan hebben voor andere luchthavenprojecten, verwijst het agentschap naar de doelstelling van klimaatneutraliteit tegen 2050 die het Franse parlement in juni aannam.

De uitbreiding zou 7,5 miljoen extra passagiers per jaar mogelijk moeten maken vanaf 2027.  Maar volgens het vonnis hebben de ontwikkelaars de milieu-impact van de uitbreiding onderschat en hebben ze de economische voordelen overdreven.

Snelst groeiende uitstoot

Het vonnis stuurt de ontwikkelaars terug naar de ontwerptafel en vraagt ze “de compatibiliteit van de plannen met de Franse belofte van klimaatneutraliteit tegen 2050 aan te tonen”. Het agentschap oppert onder meer de mogelijkheid om de extra uitstoot te compenseren als die niet verminderd of vermeden kan worden.

“Het vonnis toont het belang van dergelijke klimaatdoelen en het feit dat ook de luchtvaart zich eraan moet houden”, zegt Andrew Murphy van de Brusselse ngo Transport & Environment. “Als dat niet gebeurt, is dat eigenlijk het klimaat bedriegen. Het milieuagentschap zet terecht vraagtekens bij veronderstellingen waarop de uitbreiding van de luchthaven is gebaseerd.”

De luchtvaart is wereldwijd een van de snelst groeiende bronnen van broeikasgassen, omdat de vraag naar vluchten sneller evolueert dan de technologie om die impact te verminderen.

Door het internationale karakter van de sector valt die vaak buiten de nationale klimaatplannen. De uitstoot wordt vooral gereguleerd door de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO), eerder dan het Klimaatverdrag van de VN of het Klimaatakkoord van Parijs.

Toch kregen zowel Frankrijk als Groot-Brittannië bij het opstellen van hun klimaatdoelen de raad van onafhankelijk experts om verantwoordelijkheid te nemen voor de klimaatafdruk van de vluchten van en naar hun grondgebied.

Precedent

De beslissing kan implicaties hebben voor andere luchthavenprojecten, ook buiten Frankrijk. Zo is er al jaren grote controverse rond een toekomstige derde landingsbaan op Heathrow, Londen. In een publieke consultatie beweerden de ontwikkelaars dat een uitgebreid Heathrow in 2050 maar goed zou zijn voor 1,2 procent van de Britse uitstoot, maar ze hielden daarbij geen rekening met  internationale vluchten - de belangrijkste bron van broeikasgassen.

Nu steeds meer lokale en nationale overheden de “klimaatnoodtoestand” afkondigen stellen actiegroepen overal ter wereld de uitbreiding van luchthavens ter discussie, onder meer in Bristol en Manchester in Groot-Brittannië en in Wellington, Nieuw-Zeeland.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Climate Home News