Geen les vandaag: extreem weer hield school dicht voor 242 miljoen kinderen in 2024

Nieuws

Hittegolven, cyclonen en overstromingen leiden tot schoolsluitingen

Geen les vandaag: extreem weer hield school dicht voor 242 miljoen kinderen in 2024

Extreem weer heeft in 2024 meer dan 240 miljoen leerlingen en studenten minstens tijdelijk zonder onderwijs gezet. Hittegolven, cyclonen en overstromingen troffen kinderen op alle continenten.

Ten minste 242 miljoen leerlingen in 85 landen hebben in 2024 hun onderwijs moeten onderbreken door extreme klimaatgebeurtenissen zoals hitte, stormen, bosbranden, overstromingen en droogte, zegt een analyse van Unicef.

47 graden Celsius

Hittegolven blijken het vaakst de reden te zijn geweest voor de sluitingen. Alleen al in april vorig jaar werden daardoor meer dan 118 miljoen leerlingen getroffen. In Bangladesh en de Filipijnen bleven de scholen toen op grote schaal gesloten, in Cambodja werd de schooldag met twee uur ingekort.

Mei 2024 bracht niet veel verbetering, omdat de temperatuur toen in delen van Zuid-Azië steeg tot 47 graden Celsius. Om het risico op een hitteberoerte bij kinderen tegen te gaan, bleven scholen vaak gewoon op slot.

‘Kinderen zijn kwetsbaarder voor hitte, stormen, droogte en overstromingen’, zegt Catherine Russell, directeur van Unicef. ‘Ze warmen sneller op, zweten minder efficiënt en koelen langzamer af dan volwassenen. Als klaslokalen geen goede beschutting bieden tegen zinderende hitte, is het zeer moeilijk om te studeren en zich te concentreren in de klas.’

Tropische stormen

Sommige landen kregen vorig jaar zelfs te maken met meerdere klimaatrampen. In Afghanistan waren er bijvoorbeeld naast hittegolven ook zware overstromingen die in de lente meer dan honderd scholen beschadigden of vernielden, waardoor het onderwijs voor duizenden leerlingen werd verstoord.

Maar ook de vele cyclonen die vorig jaar over land raasden, brachten schoolsluitingen met zich mee. Zo was tropische storm Yagi in september de reden waarom ten minste 16 miljoen kinderen in Oost-Azië en de gebieden rond de Stille Oceaan hun eerste schooldag verlaat zagen worden, en ook in Mozambique hielden twee verwoestende cylonen kinderen weg van school.

Kindhuwelijken

Unicef wijst er op dat al deze klimaatgevaren scholen beschadigen, de wegen naar school versperren, tot onveilige leeromstandigheden leiden en de mentale en fysieke gezondheid van leerlingen beïnvloeden.

Bovendien zegt de kinderrechtenorganisatie dat deze onstabiele situaties schooluitval in de hand werken en het risico op kindhuwelijken en kinderarbeid verhogen. Er zijn ook aanwijzingen dat meisjes vaak onevenredig zwaar worden getroffen en nog meer risico lopen om de school vroegtijdig te verlaten.

Driekwart van de 242 miljoen getroffen leerlingen kwamen uit landen met een laag of gemiddeld inkomen, maar toch bleef vorig jaar geen enkele regio gespaard, stelt het rapport.

Zo werd Italië in september getroffen door stortregens die voor 900.000 leerlingen het onderwijs hebben verstoord, en in oktober leidden de ongekende overstromingen in Spanje tot het stilleggen van de lessen voor 13.000 kinderen.