Vijf West-Afrikaanse landen stoppen met de import van ‘vuile’ diesel uit Europa. Nigeria, Benin, Togo, Ghana en Ivoorkust maken een vuist tegen Europese brandstofhandelaars maar ook tegen de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen.
Eerder dit jaar bracht de ngo Public Eye aan het licht dat grote Europese bedrijven zoals Trafigura, Vitol en BP zwaar vervuilde diesel leveren aan West-Afrikaanse landen. De brandstof bleek soms tweehonderd keer meer zwavel te bevatten dan volgens de Europese standaarden is toegestaan.
Lees het rapport van Public Eye
De oliebedrijven stelden in een reactie op het rapport dat niet zij, maar de importerende landen de standaarden bepalen waaraan de diesel moet voldoen.
Signaal
‘West-Afrika stuurt nu een sterk signaal uit dat het deze vuile brandstoffen uit Europa niet meer wil’, zegt Erik Solheim, hoofd van UNEP. Het besluit om strengere standaarden in te voeren en zo de uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen, laat volgens UNEP zien dat de landen de gezondheid van de bevolking voorop stellen.
Solheim noemt het besluit een voorbeeld voor andere landen, omdat luchtvervuiling elk jaar de doodsoorzaak is van miljoenen mensen wereldwijd.
Eigen raffinaderijen
De West-Afrikaanse landen passen niet alleen hun brandstofstandaarden aan, maar gaan ook hun eigen raffinaderijen upgraden. Die moeten in 2020 aan dezelfde hogere standaarden voldoen. De Nigeriaanse minister van Milieu, Amina J. Mohamed, noemt de aanpassing van de standaarden ‘een grote stap voorwaarts’ in de aanpak van vervuiling door gemotoriseerd verkeer. ‘We beperken zwavel in brandstof van 3000 deeltjes per miljoen tot 50 per miljoen. Dat zal een grote verbetering van de luchtkwaliteit in steden tot gevolg hebben, en ons de mogelijkheid geven standaarden voor moderne voertuigen te omarmen.’
Wat doet Antwerpen?
De brandstoffen werden volgens Public Eye gemengd in de ARA-zone, die wordt gevormd door de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Daar heeft een aantal bedrijven eigen faciliteiten. Naar aanleiding van het rapport stemde de Amsterdamse gemeenteraad vorige week in met een motie om de productie (blending) van giftige brandstoffen in de haven te verbieden. Dat zou gebeuren via een convenant met bindende afspraken met de bedrijven die in de Amsterdamse haven opereren. Amsterdam pleit verder ook voor een internationale samenwerking, onder meer met Antwerpen.
Of Antwerpen daarin mee wil gaan? MO* legde de vraag voor aan zowel het Antwerpse Havenbedrijf als de havenschepen. Dra meer.