Goedkoper, sterker, verder: elektrische vrachtwagens benen diesel snel bij

Nieuws

Strengere Europese normen zijn nog steeds nodig

Goedkoper, sterker, verder: elektrische vrachtwagens benen diesel snel bij

Goedkoper, sterker, verder: elektrische vrachtwagens benen diesel snel bij
Goedkoper, sterker, verder: elektrische vrachtwagens benen diesel snel bij

IPS

13 oktober 2022

Elektrische vrachtwagens worden in de komende jaren snel goedkoper dan dieselvarianten, terwijl ze even ver rijden en evenveel vervoeren. Dat blijkt uit een studie door het Nederlandse onderzoekscentrum TNO.

Nik Morris (van Leiden) / Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)

Een electrische truck vrachtwagen in de straten van Berlijn. Zelfs de grootste elektrische langeafstandsvrachtwagens zullen al in 2030 hetzelfde gewicht aan goederen kunnen vervoeren als diesel.

Nik Morris (van Leiden) / Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)

Het lijkt er steeds meer op dat de EU vanaf 2035 alleen nog de verkoop van uitstootvrije personenwagens zal toestaan. Maar de vraag stelt zich dan meteen: is een gelijkaardige ambitie voor vrachtwagens ook mogelijk?

Volgens het onderzoek zal 99,8 % van de nieuwe elektrische vrachtauto’s tegen 2035 goedkoper zijn in bezit en gebruik, terwijl ze hetzelfde gewicht aan goederen vervoeren over dezelfde afstand en reistijd.

In opdracht van milieukoepel Transport & Environment (T&E) nam TNO die vraag onder de loep. Uit de studie blijkt dat ook elektrische vrachtwagens hun dieselvarianten snel bijbenen.

Volgens het onderzoek zal 99,8 % van de nieuwe elektrische vrachtauto’s tegen 2035 goedkoper zijn in bezit en gebruik, terwijl ze hetzelfde gewicht aan goederen vervoeren over dezelfde afstand en reistijd. In de meeste gevallen zal dat ook heel wat vroeger dan 2035 gebeuren.

800 kilometer

Bijna alle vrachtauto’s in Europa leggen minder dan 800 km per dag af, blijkt uit de analyse. Dat ligt binnen het bereik van de nieuwste elektrische accutrucks, als ze worden opgeladen tijdens de wettelijk vereiste chauffeurspauzes. Zelfs de grootste elektrische langeafstandsvrachtwagens zullen al in 2030 hetzelfde gewicht aan goederen kunnen vervoeren als diesel.

En de kleine kloof naar 100 % kan makkelijk worden overbrugd door een handvol vrachtwagens die een extra stop maken. Zelfs met die extra stop zouden ze nog steeds goedkoper zijn om te kopen en te gebruiken, stelt de studie.

Verbod

‘Goedkoper, sterker, verder: EU-wetgevers kunnen dus een deadline voor 2035 vaststellen voor uitstootvrije verkoop, in vertrouwen dat elektrische vrachtwagens keer op keer beter zullen zijn dan dieseltrucks’, concludeert Fedor Unterlohner van T&E. ‘Dat zal de kosten voor vervoerders verlagen en het vrachtvervoer schoner maken, terwijl de Europese vrachtwagenfabrikanten hun wereldwijde leiderschap kunnen behouden.’

Om de doelstelling van 100 procent emissievrije trucks te halen in 2035 is wel ook een Europese CO2-reductie voor vrachtwagenfabrikanten van 65 procent in 2030 nodig, benadrukt T&E. De strengere EU-normen zouden de fabrikanten dwingen om hun vrijwillige toezeggingen rond elektrificatie na te komen.

Nu al winnen de meeste uitstootvrije vrachtwagens in het stadsleveringssegment het pleit wat betreft kosten en capaciteiten, zegt T&E, maar zwakke doelen voor vrachtwagenfabrikanten leiden ertoe dat ze niet aan vervoerders worden geleverd.

De Europese Commissie zal naar verwachting de komende maanden een voorstel doen om de klimaatdoelstellingen voor zware voertuigen aan te scherpen.