‘Een van de grootste vervuilers van Europa heeft nu een traject naar vergroening’
Het einde van de dieseltruck? Europees akkoord legt strenge uitstootnormen op
IPS
19 januari 2024
De EU-lidstaten en het Europees parlement hebben een akkoord bereikt over uitstootnormen voor vrachtwagens op diesel. Die worden tegen 2040 zo streng dat er waarschijnlijk nauwelijks nog nieuwe dieseltrucks op de markt zullen komen.
Vrachtwagens zijn na personenwagens de tweede grootste transportvervuiler in Europa.
Vadim Shuyskiy / Unsplash
De EU-lidstaten en het Europees Parlement hebben een akkoord bereikt over uitstootnormen voor vrachtwagens op diesel. Die worden tegen 2040 zo streng dat er waarschijnlijk nauwelijks nog nieuwe dieseltrucks op de markt zullen komen.
Vrachtwagens zijn na personenwagens de tweede grootste transportvervuiler in Europa, en er werd al maanden onderhandeld tussen het Europees Parlement en de lidstaten over nieuwe regels om die uitstoot aan banden te leggen.
Dat akkoord is donderdag bereikt. Het legt voor de volgende jaren steeds strengere CO2-doelstellingen op aan fabrikanten van zware voertuigen. De merken zullen de gemiddelde uitstoot van hun nieuwe modellen al tegen 2030 met 45 procent moeten terugdringen. Dat percentage stijgt naar 65 procent in 2035 en 90 procent in 2040.
Transport- en milieukoepel Transport & Environment schat dat in 2030 al bijna een derde van de verkochte vrachtwagens in 2030 elektrisch zal zijn of op waterstof zal rijden. De strenge normen in 2040 betekenen dat er waarschijnlijk nauwelijks nog dieseltrucks verkocht zullen worden.
‘Europese producenten hebben nu een helder traject om de productie van elektrische en waterstofplatforms op te voeren en klaar te zijn voor de uitdaging van Tesla en Chinese concurrenten.’
Duidelijk traject
‘De EU vertelt vrachtwagenfabrikanten nu duidelijk wanneer bijna al hun voertuigen emissievrij moeten zijn’, zegt Fedor Unterlohner van T&E. ‘Europese producenten hebben nu een helder traject om de productie van elektrische en waterstofplatforms op te voeren en klaar te zijn voor de uitdaging van Tesla en Chinese concurrenten.’
De nieuwe regels zullen ook van toepassing zijn op speciale categorieën zoals vuilnis- en bouwtrucks, waardoor nu 7 procent meer voertuigen onder de doelstellingen vallen. Ook een achterpoortje rond biobrandstoffen haalde het uiteindelijke akkoord niet, ondanks druk van uit de fossiele brandstoffenindustrie.
Unterlohner spreekt van een evenwichtig akkoord. ‘Geen enkele stakeholder heeft alles gekregen wat hij wilde, maar de waarheid is dat dit een zeer evenwichtige deal en positief nieuws is’, zegt hij. ‘Een van de grootste vervuilers van Europa heeft nu een traject naar vergroening. Er is investeringszekerheid voor de lange termijn gegeven aan fabrikanten en de vrachtsector. Laten we nu beginnen met de implementatie.’