Betoging op Kunstberg tegen uitspraak Grondwettelijk Hof
#HijabisFightBack: ‘We zijn een nieuwe generatie en willen onze eigen beslissingen nemen’
Hadjira Hussain Khan
06 juli 2020
Duizend mensen kwamen op zondag samen op de Kunstberg in Brussel om te protesteren tegen een uitspraak van het Grondwettelijk Hof. Die zegt dat een verbod op de hoofddoek geen beperking is van vrijheid van religie.
Vrouwen in hoofddoek protesteren op Kunstberg tegen hoefddoekenverbod op hogeschool in Brussel
Hadjira Hussain Khan
Duizend mensen kwamen op zondag samen op de Kunstberg in Brussel om te protesteren tegen een uitspraak van het Grondwettelijk Hof. Die zegt dat een verbod op de hoofddoek geen beperking is van vrijheid van religie. ‘Je neemt hiermee de rechten van minderheden weg.’
Enkele studenten van de hogeschool Francisco Ferrer in Brussel trokken in 2017 naar Unia, het Interfederaal Gelijkekansencentrum. In het schoolreglement was opgenomen dat ze geen hoofddoek mochten dragen. De school wou een neutrale omgeving creëren en daar was geen plaats voor de hoofddoek.
Unia trachtte met beide partijen tot een oplossing te komen waarin beiden zich konden vinden, maar slaagde daar niet in. Daarna trok het centrum naar de rechtbank. Maar de rechter die de zaak behandelde, legde het hogerop voor bij het Grondwettelijke Hof. Begin juni volgde het oordeel: het Hof stelde dat een verbod op het dragen van religieuze symbolen in het hoger onderwijs niet in strijd is met de vrijheid van religie.
Een uitspraak die voor heel wat ophef op sociale media zorgde met de hashtags #hijabisfightback en #NeTouchePasAMesEtudes. Het bracht zondag duizend betogers op de been in Brussel. Aan de Kunstberg protesteerden ze tegen de uitspraak van het Grondwettelijk Hof en tegen het hoofddoekenverbod op sommige werkvloeren en schoolbanken.
Pro-choice
‘Ik zie niet in waarom een hoofddoek schade zou brengen aan iemand’, zegt de 18-jarige Sania Mahyou. Volgend academiejaar begint ze aan haar studie politieke wetenschappen. ‘Ik dacht dat we in België in een seculier land leven, waarin iedereen vrij is om zijn eigen religie te beleven zolang hij of zij niemand iets oplegt of schade toebrengt.’
De 18-jarige Sania Mahyou is solidair met vrouwen die wel een hoofddoek dragen, ook al draagt ze er zelf geen.
© Hadjira Hussain Khan
‘De scheiding tussen kerk en staat bestaat net zodat iedereen vrij is om te geloven wat hij of zij wil.’
Een hoofddoek dragen op de schoolbanken of de werkvloer is volgens haar geen gevaar voor de neutraliteit. ‘De scheiding tussen kerk en staat bestaat net zodat iedereen vrij is om te geloven wat hij of zij wil’, besluit ze.
‘Ook al draag ik zelf geen hoofddoek, ik ben hier uit solidariteit voor vrouwen die wel een hoofddoek dragen. Zij worden gediscrimineerd in België. Ik ben hier omdat ik een feminist ben. Vrouwen hebben het recht om te studeren, of ze nu een hoofddoek dragen of niet’, zegt Mahyou.
‘Heel wat islamitische feministen, die de heilige islamitische teksten hebben bestudeerd, zijn ervan overtuigd dat de hoofddoek niet verplicht is. Een vrouw beslist zelf of ze een hoofddoek draagt of niet. Ik ben pro-choice, en iedereen moet de keuzes respecteren die vrouwen zelf maken.’
Zeker 1000 betogers verzamelden op de Kunstberg.
© Hadjira Hussain Khan
Gendergelijkheid
‘Mijn nichtjes dragen een hoofddoek, maar mijn zus draagt geen hoofddoek’, zegt Ali Niaz (21). ‘En dat is haar eigen keuze. Daarom is het niet seksistisch als een vrouw kledingvoorschriften volgt en een man niet. Ze beslist namelijk zelf wat ze wel of niet wil.’
Ali Niaz is leerkracht. In het onderwijs ziet hij soms dat meisjes afhaken en niet meer naar de lessen komen. ‘Ze kunnen niet zijn wie ze willen zijn. De uitspraak van het Hof zorgt ervoor dat mensen hun eigen identiteit niet kunnen uitdrukken. Als ik beslis om jeans en sneakers te dragen, dan laat ik zien wie ik als persoon ben. Dat is voor een moslimvrouw die een hoofddoek draagt net hetzelfde. Het is niet neutraal om hen dat te verbieden’, vindt Niaz.
‘De uitspraak van het Grondwettelijk Hof zal een grote impact hebben op vluchtelingen en migranten’, zegt Lama Jaghjougha (30). ‘Als land moeten we deze vrouwen net ondersteunen om onderwijs te volgen en deel te nemen in de maatschappij. Door hen te verbieden om een hoofddoek te dragen, bezorg je hen net meer obstakels. Zo ga je er zeker niet voor zorgen dat vluchtelingen zich integreren en zal het moeilijker worden om gendergelijkheid te bereiken in deze bevolkingsgroep.’
Luisteren naar minderheden
Op de betoging waren heel wat stemmen te horen die stelden dat een hoofddoek uiting van identiteit is. ‘We zijn een nieuwe generatie’, getuigt een studente. ‘We zijn hier geboren en willen onze eigen beslissingen maken. Ik heb veel nagedacht en informatie opgezocht, voordat ik besloot om een hoofddoek te dragen. Het was een weloverwogen beslissing waartoe niemand me gedwongen heeft’, zegt ze.
Niet alleen moslims namen deel aan het protest. Ook niet-moslims kwamen hun steun betuigen. ‘Ik vind dat er meer moet geluisterd worden naar de vrouwen zelf. Niet alleen naar politici die zelf niet gelovig zijn en beslissingen nemen zonder aan moslimvrouwen te vragen wat zij zelf willen’, zegt Elena Lens (19). ‘Ik associeer de hoofddoek niet met onderdrukking en zal een vrouw ook nooit anders behandelen omdat zij een hoofddoek draagt.’
Vincent Verheyen is ook aanwezig op de betoging. Hij komt naar eigen zeggen op voor de rechten van minderheden.
© Hadjira Hussain Khan
Op de grond staan kruisjes aangeduid om de coronamaatregelen te respecteren. Vincent Verheyen spreek me toe van anderhalve meter afstand. ‘Ik vind de uitspraak van het Grondwettelijk Hof gewoonweg racistisch. Je neemt de rechten van minderheden weg. Racisme is een probleem dat in stand wordt gehouden door mensen met privilege. Ik ben mij ervan bewust dat ik meer privileges heb dan een moslimvrouw. Ik ben hier en vertel het rond aan mijn vrienden en kennissen. Zo kan ik misschien verandering brengen in het denken van mensen’.