Hoe scoren de Belgische supermarkten op het vlak van mensenrechten?

Nieuws

Superlijst van Rikolto rangschikt Belgische supermarktketens qua mensenrechtenbeleid

Hoe scoren de Belgische supermarkten op het vlak van mensenrechten?

Supermarkt
Supermarkt

Lidl is koploper wat betreft de bescherming van de mensenrechten in hun toeleveringsketens. Maar alle grote supermarkten kunnen nog veel meer doen, blijkt uit een onderzoek van de ngo Rikolto bij de vijf grote supermarktketens in ons land.

Hoe scoren Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl wat betreft de bescherming van mensenrechten bij hun leveranciers? Dat ging de ngo Rikolto na met Superlijst Sociaal, een rangschikking die onder meer rekening met gendergelijkheid en de rechten van boeren en arbeiders in de toeleveringsketens.

Lidl koploper

Lidl komt daaruit duidelijk als koploper naar voor. Aldi zit in de middenmoot en Delhaize, Colruyt en Carrefour presteren het minst goed.

Superlijst prijst Lidl omdat het elk jaar de risicoketens in kaart brengt om mogelijke problemen op te sporen en erop te reageren. De keten is ook het meest transparant over haar leveranciers en heeft als enige supermarkt een specifieke klachtenprocedure.

‘Dit onderzoek is een stevige wake-up call voor de ketens.’

Maar geen enkele supermarkt kan de naleving van mensenrechten echt waarborgen in haar toeleveringsketens, zegt Jelle Goossens van Rikolto, het vroegere Vredeseilanden. ‘Nochtans moeten supermarkten vanaf 2027 mensenrechtenschendingen opsporen, aanpakken en voorkomen’, zegt hij. ‘Dat is dit jaar beslist in de Europese zorgplichtwet. Dit onderzoek is dus een stevige wake-up call voor de ketens.’

Sporadische stappen

De meeste supermarkten werken in enkele sectoren wel aan betere inkomens voor kleine boeren en landbouwarbeiders. Lidl, Aldi, Colruyt en Delhaize engageren zich bijvoorbeeld tot een leefbaar loon voor arbeiders op bananenplantages. Colruyt rapporteert als eerste supermarkt over de kloof tussen een leefbaar inkomen en het huidige loon van cacaoboeren in Ivoorkust.

‘Supermarkten en Europese boeren kunnen samen bouwen aan eerlijke en stabiele relaties.’

‘Dat zijn waardevolle projecten met reële impact’, stelt Philippe Weiler, CEO van Fairtrade Belgium. ‘Maar supermarkten verkopen talloze andere producten, zoals koffie, waarbij de sociale en ecologische uitdagingen ook zo’n aanpak vereisen.’

Het onderzoek bekijkt ook het beleid tegenover Europese boeren. Carrefour sluit contracten op lange termijn af en Colruyt koopt aan bij coöperatieven, wat goed is voor de onderhandelingspositie van boeren. Maar geen enkele supermarkt heeft een breed engagement geformuleerd voor langetermijncontracten en eerlijke prijzen voor Europese boeren.

‘Supermarkten en Europese boeren kunnen samen bouwen aan eerlijke en stabiele relaties’, zegt Jelle Goossens. ‘De goede voorbeelden die we hier al zien, moeten de standaard worden.’