Infrastructuurwerken ontsluiten zuidelijke kust Rode Zee voor massatoerisme

Nieuws

Infrastructuurwerken ontsluiten zuidelijke kust Rode Zee voor massatoerisme

Cam McGrath

17 november 2003

­ De stranden en koraalriffen van de Rode
Zee zijn al lang geen geheime bestemming voor avontuurlijke duiktoeristen meer.
Enkel het ontbreken van infrastructuur voor drinkwater en transport hebben
de grote mensenmassa’s voorlopig een beetje op afstand gehouden. Voor de
Egyptische zuidkust van de Rode Zee is het weldra definitief uit met de
rust. Een consortium uit Koeweit plant er een grootschalige plezierhaven
naast de reeds bestaande luchthaven.

“De bouw van geïntegreerde toeristische centra is een deel van de nieuwe
ontwikkelingsstrategie tot 2017”, legt Ahmed El-Khadem van de Egyptische
Federatie voor het Toerisme uit, “de Egyptische zuidkust is een waar
paradijs voor duikers”. Het enige probleem totnogtoe was infrastructuur.
Het handvol badplaatsjes over honderden kilometers kust moet het stellen
zonder elektriciteitsnet, vaste telefoonlijnen of waterleiding. “Zoet water
was het grootste probleem”, zegt El-Khadem, “onlangs zijn er echter twee
private ontziltingsinstallaties in dienst genomen”.

Tot voor een paar jaar kon je er alleen geraken met een vier uur durende
busrit vanuit Hurghada. Sinds 2001 heeft de Kharafi Group uit Koeweit een
private luchthaven aangelegd, de Marsa Alam International Airport. Het
vliegveld licht slechts op vier uur van de meeste Europese hoofdsteden. “De
luchthaven bedient aan weerskanten 100 kilometer kust. Het is de eerste
luchthaven die hier werd aangelegd en wordt gerund door een privé-bedrijf”,
aldus El-Khadem.

De luchthaven ontving in zijn eerste jaar 200.000 passagiers en heeft een
maximale groeicapaciteit van vier miljoen mensen. De Kharafi Group is
tevens de grootste geldschieter van Port Ghalib, een kunstmatige badplaats
met hotels, golfterrein en jachthaven die 1 miljard euro moet kosten. De
woestijnstad komt slechts op vijf minuten van de luchthaven te liggen zodat
duikers kort na aankomst in de richting van één van de vier mariene
natuurgebieden kunnen peddelen.

De jachthaven met plaats voor duizend boten moet eind volgend jaar klaar
zijn. Port Ghalib wordt de eerste ankerplaats voor boten die vanuit de
haven van Aden in Jemen naar het westen varen. “Booteigenaars zijn vragende
partij voor een bestemming waar ze een paar dagen kunnen uitblazen”, zegt
Jim Pringle van de Kharafi Group. “De Rode Zee heeft op dat vlak nog niet
veel te bieden”.

De luchthaven zorgt nu al in de badplaatsen rond Port Ghalib voor extra
toeristische bedrijvigheid. De 30 hotels in de regio raken hun 4000 kamers
betrekkelijk gemakkelijk kwijt aan Italiaanse en Duitse chartertoeristen,
ondanks de politieke onstabiliteit in het Midden-Oosten.

Toch hoopt Kamil Sedky, eigenaar van Soly Mar Resorts, dat de regering de
toeristische ontwikkeling in de hand zal houden om te vermijden dat alle
natuurschoon verloren gaat. “Het zuiden mag geen tweede Hurghada worden”,
zegt Sedky, “De koraalriffen moeten absoluut beschermd worden”.