Investeerders waarschuwen auto-industrie
IPS
13 oktober 2016
De auto-industrie moet zich veel sneller aanpassen aan een CO2-arme economie, als ze investeringen wil blijven aantrekken. Die waarschuwing komt van meer dan 250 internationale investeerders, samen goed voor een portefeuille van 24.000 miljard dollar.
Autofabrikanten moeten een sterker businessmodel ontwikkelen dat inspeelt op de uitdagingen van de klimaatverandering en op strengere wetten die eruit zullen volgen, schrijven de investeerders, die zich verenigd hebben in de Institutional Investors Group on Climate Change (IIGCC).. Bovendien zal de sector in toenemende mate te maken krijgen met een veranderende mobiliteitsvraag, als gevolg van demografische en digitale trends en door de groei van de steden.
Om op lange termijn concurentieel en succesvol te blijven, volstaat het niet om met mondjesmaat schonere auto’s te produceren, maar moeten de bedrijven zich actief inzetten voor de klimaatagenda en dat engagement ook publiek maken, stellen de investeerders. Zo moeten ze ook hun eigen klimaatafdruk verminderen, actief samenwerken met de overheid en klimaatdeskundigen opnemen in hun raden van bestuur.
Voorbereid
Investeerders vragen de industrie om strategieën uit te werken die bestand zijn tegen de klimaatverandering.
‘Investeerders op lange termijn willen zeker zijn dat de auto-industrie klaar is voor de uitdagingen die de klimaatverandering met zich meebrengt, voor nieuwe technologieën, een veranderend beleid en verschuivingen in de vraag’, zegt Hans-Christoph Hirt, covoorzitter van de investeringsgroep Hermes EOS. ‘Ze vragen de industrie daarom om strategieën uit te werken die bestand zijn tegen de klimaatverandering en het veranderende beleidskader dat daaruit zal volgen.’
‘Een groeiend aantal institutionele investeerders erkent dat de klimaatverandering een invloed zal hebben op hun portfolio’s en de waardering van hun bezittingen op korte en lange termijn’, zegt ook Chris Davis, directeur van het Ceres Investor Network. ‘Om duurzame opbrengst te creëren voor hun cliënten moeten investeerders zich ervan verzekeren dat de autobedrijven waarin ze investeren klaar zijn om te bloeien in een CO2-arme economie.’
Tesla
Het is de investeerders niet ontgaan dat jonge bedrijven die wel agressief inspelen op innovatie erg succesvol zijn. Het Amerikaanse Tesla bijvoorbeeld noteerde in amper een week na de lancering van het nieuwste model meer dan 300.000 bestellingen, nog voor iemand de wagen in levende lijve had gezien. Ook technologiebedrijven als Google en Apple denken aan eigen voertuigen.
‘De bestaande autobedrijven zijn in hoge mate blootgesteld aan concurrentie van nieuwe spelers’, zegt Emma Herd, ceo van de Investor Group on Climate Change. ‘Zij bieden een antwoord op de groeiende vraag van de consument naar schonere voertuigen en slimme transportmethoden. Om aan te tonen dat ze interessant zijn op lange termijn voor investeerders, moeten autofabrikanten hun hele productie en toeleveringsketen diepgaand veranderen, om de voetafdruk van de hele industrie te doen krimpen.’