Vanaf 1 augustus volgt Jago Kosolosky huidig hoofdredacteur Gie Goris op
Jago Kosolosky wordt de nieuwe hoofdredacteur van MO*
MO*
17 maart 2020
Vanaf 1 augustus komt Jago Kosolosky (28) aan het hoofd te staan van MO* en MO.be, het kwartaalblad en de website uitgegeven door Wereldmediahuis vzw. Hij volgt Gie Goris (65) op, die hoofdredacteur van MO* is sinds het ontstaan van de publicatie in 2003.
Toekomstig hoofdredacteur Jago Kosolosky
© MO* / Iratxe Alvarez
Vanaf 1 augustus 2020 komt Jago Kosolosky (28) aan het hoofd te staan van MO* en MO.be, het kwartaalblad en de website uitgegeven door Wereldmediahuis vzw. Hij volgt Gie Goris (65) op, hoofdredacteur van MO* van bij het ontstaan van de publicatie in 2003. Gie Goris gaat na drie decennia in de mondiale journalistiek op pensioen, al betekent dat niet dat zijn stem en kennis over mondiale thema’s verdwijnen.
Jago Kosolosky begon zijn journalistieke loopbaan in 2014 bij MO* als webredacteur, maakte later deel uit van de multimediale cel van De Tijd/L’Echo, werd online hoofdredacteur Knack.be/LeVif.be en werkte als audience development editor bij POLITICO Europe.
Hiernaast heeft hij uitgebreide journalistieke ervaring in binnen- en buitenland (Zuid-Afrika, Rwanda, Congo, Madagascar…). Jago studeerde Internationale Politiek aan de Universiteit Gent, woonde eerder in Washington DC en Edinburgh, Schotland, en studeerde Internationale Researchjournalistiek en Webdevelopment.
‘Meer dan ooit is er nood aan onafhankelijke kwalitatieve (onderzoeks)journalistiek’
Jago Kosolosky: ‘MO* is al een erg sterk merk als het over klimaat, duurzame en rechtvaardige ontwikkeling of mondiale tendensen gaat. Een titel met veel en tevreden lezers. Ik wil alles geven om het beste Nederlandstalige mondiale medium verder te versterken en meer publiek te geven.’
‘Meer dan ooit is er immers nood aan onafhankelijke kwalitatieve (onderzoeks)journalistiek. In tijden van polarisering en desinformatie biedt correcte berichtgeving over mondiale tendensen en lokale realiteiten overal ter wereld een enorme meerwaarde, ook voor een breed publiek.’
Kosolosky weet dat hij niet alleen staat met die ambitie of met het werk: ‘MO* heeft een redactie vol sterke journalisten, maar kan ook een beroep doen op een divers team MO*columnisten, freelance medewerkers, wereldbloggers en experten. Samen is dat een schat aan getalenteerde mensen die zorgen voor een kwartaalblad dat zich met koppige keuzes onderscheidt, en een website die dagelijks inzicht biedt over klimaat en duurzame ontwikkeling, ongelijkheid en mensenrechten, migratie en diversiteit, macht en mondialisering, conflict en polarisering. Die kernthema’s van MO* zijn in 2020 relevanter dan ooit.’
Afscheidnemend hoofdredacteur Gie Goris
© MO* / Iratxe Alvarez
Gie Goris is heel blij met zijn opvolger: ‘Ik heb Jago leren kennen als een van de meest veelzijdige en beloftevolle journalisten van zijn generatie, en het doet me dan ook heel veel plezier dat hij terugkeert naar MO* om dit unieke project met zijn gedrevenheid, kennis en kunde nog een niveau hoger te tillen.’
‘Het is een ongelooflijk privilege geweest om dertig jaar lang gestalte te kunnen geven aan kritische, betrouwbare en veeleisende journalistiek met de hele wereld als onderwerp’
Over de periode die hij afsluit, zegt Gie Goris: ‘Het is een ongelooflijk privilege geweest om dertig jaar lang gestalte te kunnen geven aan kritische, betrouwbare en veeleisende journalistiek met de hele wereld als onderwerp. Men denkt wel eens dat het vroeger makkelijker was, maar dat is onzin. De middelen zijn vermenigvuldigd en héél grondig veranderd, maar mondiale journalistiek is altijd een enorme uitdaging geweest.’
‘Toch is er in Vlaanderen ook altijd veel interesse geweest in mondiale verhalen en heb ik altijd heel veel steun mogen ondervinden, van overheden, ngo’s en lezers. Het feit dat er nu meer dan 2300 proMO*s zijn, lezers die ons werk steunen, vind ik hartverwarmend én hoopgevend.’ Goris verwijst daarmee naar de actie waarmee lezers opgeroepen worden om 4 euro per maand bij te dragen om zo de mondiale journalistiek van MO* op duurzame manier mogelijk te maken.
Met het kwartaalmagazine (100 bladzijden per nummer) bereikt MO* bijna 190.000 lezers per nummer. Met de website bereikte MO* vorig jaar maandelijks meer dan 170.000 bezoekers. Van 2011 tot 2019 groeide dat bereik met 312 procent. MO* is ook gekend voor succesvolle evenementen en lezingen met nationale en internationale gasten van hoge kwaliteit.