Cruiseschepen varen steeds vaker op vloeibaar aardgas (LNG)
Klacht tegen cruisemaatschappijen vanwege ‘greenwashing’
IPS
02 oktober 2023
Cruisemaatschappijen investeren steeds vaker in schepen op vloeibaar aardgas. Ze profileren die move als een ‘klimaatvriendelijke’ actie. Maar onderzoek toont aan dat dit niet de hele waarheid is, stelt de ngo Opportunity Green. Die dient klacht in wegens "greenwashing".
Cruises zijn de laatste jaren erg populair geworden, met vorig jaar alleen al wereldwijd bijna 20,4 miljoen passagiers.
DocLawson / Pixabay
Cruisemaatschappijen investeren steeds vaker in schepen op vloeibaar aardgas (LNG). Ze profileren die move als een ‘klimaatvriendelijke’ actie. Maar onderzoek toont aan dat dit niet de hele waarheid is, stelt de ngo Opportunity Green. Die dient klacht in wegens greenwashing.
Opportunity Green heeft deze week een officiële klacht ingediend bij de Britse Advertising Standards Authority (ASA). De ngo stelt dat enkele van de grootste internationale cruisemaatschappijen aan greenwashing doen door LNG voor te stellen als klimaatvriendelijk. ‘Dit is misleidend voor consumenten’, zeggen ze.
De claim van de ngo gaat gepaard met de publicatie van een rapport, (Un)Sustainable from Ship to Shore, waarin de schijnbaar misleidende reclame van de cruise-industrie wordt belicht. Ze nemen daarbij verschillende van de grootste cruisemaatschappijen op de korrel, zoals Carnival, MSC Cruises, Princess Cruises en Costa Cruises.
Populaire vakanties
Cruises zijn de laatste jaren erg populair geworden, met vorig jaar alleen al wereldwijd bijna 20,4 miljoen passagiers. Volgens de Cruise Lines International Association (CLIA) zijn de gasten vaak bewust bezig met duurzaam en milieuvriendelijk reizen. Dat kan, volgens het rapport, in de hand gewerkt worden als maatschappijen openlijk beweren dat ze voor LNG kiezen vanwege de milieuvoordelen of omdat LNG een manier is voor hen om klimaatneutraal te worden tegen 2050.
‘LNG is een fossiele brandstof en wordt op grote schaal gepromoot als een klimaatvriendelijk alternatief voor scheepsbrandstof.’
Onder meer maatschappijen als MSC en Princess Cruises beweren in hun communicatie dat de keuze voor natuurlijk, vloeibaar gas respectievelijk ‘een mijlpaal richting zero net’ en ‘het minimaliseren van de ecologische voetafdruk’ zijn.
‘LNG is een fossiele brandstof en wordt op grote schaal gepromoot als een klimaatvriendelijk alternatief voor scheepsbrandstof’, concludeert het rapport van Opportunity Green.
Miljarden aan investeringen
Cruisemaatschappijen investeren miljarden in nieuwe schepen die klaar zijn voor fossiele LNG. Vandaag varen drie van de vier cruisemaatschappijen die het grootste deel van de cruisemarkt in handen hebben - Carnival Corporation & plc, Royal Caribbean Group en MSC Cruises - op LNG.
‘Er zijn echter steeds meer aanwijzingen dat de brandstof desastreuze gevolgen heeft voor het klimaat. Fossiel LNG bestaat voornamelijk uit methaan en is een extreem krachtig broeikasgas met effecten die 80 keer groter zijn dan die van CO2 over een periode van twintig jaar. Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat, in tegenstelling tot wat de reclame suggereert, het gebruik van LNG geen klimaatvoordelen heeft over de hele levenscyclus’, stellen de onderzoekers.
‘Cruisemaatschappijen wijzen snel op de besparingen op CO2-uitstoot of de voordelen voor de luchtkwaliteit door het gebruik van LNG in cruiseschepen’, zegt Isabela Keuschnigg, juriste voor Opportunity Green. ‘Maar ze zwijgen over de methaanuitstoot, hoewel onderzoek heeft aangetoond dat deze de vermeende klimaatvoordelen teniet kan doen. Niet alleen leidt de productie van LNG tot aanzienlijke methaanemissies in de hele toeleveringsketen, bij de verbranding ervan op de schepen komt het in de atmosfeer terecht. En dat is verwoestend voor het klimaat.’