Europese autofabrikanten moeten sneller elektrificeren
Kwart van de verkochte elektrische auto’s gebouwd in China
IPS
28 maart 2024
Een kwart van de elektrische auto’s die dit jaar in Europa worden verkocht, zal in China geproduceerd zijn, blijkt uit een analyse van de ngo Transport & Environment. Hogere importheffingen kunnen helpen, maar de Europese autofabrikanten moeten vooral sneller elektrificeren om te overleven.
Een kwart van de elektrische auto’s die dit jaar in Europa worden verkocht, zal in China geproduceerd zijn, blijkt uit een analyse van de ngo Transport & Environment.
Ivan Radic (CC BY 2.0 DEED)
Vorig jaar was al bijna een vijfde (19,5 procent) van de verkochte elektrische auto’s in Europa gebouwd in China. Volgens Transport & Environment (T&E) zal dat aandeel dit jaar klimmen naar 25 procent.
Tot nog toe gaat het nog grotendeels om Tesla-, Dacia- en BMW-modellen die in China worden gebouwd. Maar de Chinese merken zijn in opmars, en dit jaar al goed voor zo’n 11 procent marktaandeel. Tegen 2027 kan dat verdubbelen naar 20 procent, en dat is een ‘conservatieve schatting’. Automerk BYD mikt zelf mikt volgend jaar al op een marktaandeel van 5 procent.
Banen veilig stellen
Europa overweegt hogere importheffingen om de riante Chinese subsidies voor de EV-industrie te counteren. Dat kan op korte termijn helpen, denkt T&E, maar het zijn vooral de Europese fabrikanten die hun productie van elektrische modellen moeten opvoeren om het tij te keren. Daarvoor moet ook volop geïnvesteerd worden in de Europese toeleveringsketen voor batterijen.
Een verhoging van het importtarief naar 25 procent zou middelgrote sedans en SUV’s uit China duurder maken dan hun Europese equivalenten, blijkt uit de T&E-analyse.
‘Chinese bedrijven zullen fabrieken in Europa bouwen en als dat gebeurt, moet onze auto-industrie er klaar voor zijn.’
‘Tarieven zullen autofabrikanten dwingen de productie in Europa te lokaliseren, en dat is een goede zaak, want we willen deze banen en vaardigheden veilig stellen’, zegt Julia Poliscanova, expert bij T&E. ‘Maar tarieven zullen de traditionele autofabrikanten niet lang beschermen. Chinese bedrijven zullen fabrieken in Europa bouwen en als dat gebeurt, moet onze auto-industrie er klaar voor zijn.’
Concurrentie
Importheffingen hebben als nadeel dat ze de concurrentie en zo de daling van de prijs van elektrische auto’s hinderen, zegt T&E. ‘Het is daarom van cruciaal belang dat een hogere importheffing gepaard gaat met een wetgevende impuls om de lokale productie van elektrische voertuigen op te drijven. Daarbij horen doelstellingen voor de elektrificatie van bedrijfswagens tegen 2030.’
Het probleem is breder dan enkel auto’s, want ook investeringen in lithium-ionbatterijen lopen gevaar, zegt T&E. In China geproduceerde cellen zijn minstens 20 procent goedkoper dan die in Europa, en de Chinese batterijfabrikanten lopen voorop op het gebied van technologie en toeleveringsketens. Ook de VS trekken investeringen in batterijen aan via genereuze subsidies.
Made in Europe
Maatregelen zoals subsidies voor circulaire productie en Made in Europe-doelstellingen kunnen helpen om de lokale productie van batterijen aantrekkelijker te maken. Zolang die er niet zijn, moeten importheffingen op batterijcellen worden overwogen, denkt Poliscanova. Vergeleken met de VS en China heeft de EU momenteel de laagste importtarieven.
‘Batterijen zijn de nieuwe zonne-energie’, zegt ze. ‘China loopt voorop en dankzij de staatssteun beschikken bedrijven over een enorme overcapaciteit. Als we ernstig willen werken aan een diverse en veerkrachtige toeleveringsketen voor batterijen in Europa, moeten we de daad bij het woord voegen. We krijgen geen tweede kans.’