Latijns-Amerikaanse universiteiten gaan samenwerkenrond duurzame ontwikkeling

Nieuws

Latijns-Amerikaanse universiteiten gaan samenwerkenrond duurzame ontwikkeling

Diana Cariboni

22 maart 2002

Negentien universiteiten uit
Latijns-Amerika en Spanje hebben deze week op een bijeenkomst in Costa Rica
een alliantie gevormd om meer rond duurzame ontwikkeling te gaan werken.
Onderwijs en onderzoek moet volgens de initiatiefnemers doordesemd raken van
ecologisch en sociaal denken. Universiteiten moeten de samenleving de
wetenschappelijke fundamenten en de technieken aanreiken om tot een
ontwikkelingsmodel te komen dat meer gelijkheid schept en niet langer de
belangen van de toekomstige generaties hypothekeert.

Volgens de Mexicaanse chemicus en Nobelprijswinnaar Mario Molina, één van de
deelnemers aan de bijeenkomst over universiteiten en duurzame ontwikkeling,
staat Latijns-Amerika voor de enorme uitdaging zijn ontwikkeling een andere
weg uit te sturen dan de rijke landen in Europa en Noord-Amerika. Een
grotere sociale gelijkheid en meer respect voor de draagkracht van de aarde
moeten daarbij leidinggevend zijn. De universiteiten moeten die uitdaging
aangaan door in hun onderwijs meer aandacht te besteden aan actuele
milieuproblemen en plaats in te ruimen voor het denken rond een ecologische
en sociale ethiek.

De ‘Alianza Latino e Iberoamericana de Universidades por el Desarrollo
Sustentable’ die op de bijeenkomst werd opgericht, wil onderzoek, onderwijs
en dienstverlening rond de ecologische, economische en sociale aspecten van
duurzame ontwikkeling bevorderen en verder helpen uitgroeien. De
oprichters van de alliantie zijn 19 hogescholen uit Argentinië, Colombia,
Costa Rica, Bolivia, Brazilië, Ecuador, El Salvador, Spanje, Guatemala,
Honduras, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, Venezuela en Uruguay.

Tijdens de vergaderingen in Alajuela werd een lans gebroken voor de uitbouw
van virtuele universiteiten. In de ontwikkelingslanden biedt alleen het
internet mensen die niet tot de elite behoren de kans academische kennis op
te doen en hun leven lang te blijven bijleren. Virtueel onderwijs helpt ook
de grenzen slechten - een andere voorwaarde voor duurzame ontwikkeling.