Londense lage-emissiezone doet kinderen meer bewegen

Nieuws

Positieve impact op de volksgezondheid

Londense lage-emissiezone doet kinderen meer bewegen

Vier op de tien kinderen in Londen die met de auto naar school gingen, stapten na de invoering van de ultralage-emissiezone (ULEZ) over op ‘actievere’ vervoerswijzen, zoals lopen, fietsen of het openbaar vervoer.

Auto’s dragen bij aan luchtvervuiling, een belangrijke oorzaak van hart- en longziekten, waaronder astma-aanvallen. Maar ze maken het ook moeilijker voor kinderen om te bewegen, wat nadelig is voor hun ontwikkeling en mentale gezondheid en hun risico op obesitas en chronische ziekten vergroot. 

In april 2019 heeft Londen de ULEZ ingevoerd. Onderzoekers van Cambridge en de Queen Mary University of London hebben de effecten ervan bestudeerd op lagere school-kinderen. Van de kinderen in Londen die voorheen met de auto naar school gingen, stapte 4 op de 10 (42%) over op actieve vervoerswijzen.   

De impact van de ULEZ was het grootst bij kinderen die meer dan 800 meter van school wonen. Waarschijnlijk omdat veel kinderen die dichter bij school wonen al naar school liepen of fietsten, en er daarom meer potentieel was voor verandering bij kinderen die verder weg van hun school wonen.

Betere conditie

‘De invoering van de ULEZ heeft duidelijk positieve gevolgen voor hoe kinderen naar school gaan, met een veel groter aantal kinderen dat overstapte van inactieve naar actieve vervoerswijzen in Londen in vergelijking met kinderen in Luton, dat niet in de ultralage-emissiezone ligt’, verklaart auteur Christina Xiao van de Universiteit van Cambridge. 

‘Die verandering heeft niet alleen gevolgen voor de lichamelijke conditie van kinderen, maar biedt ook bijkomende voordelen zoals minder files en betere luchtkwaliteit - zeker als je weet dat ongeveer een kwart van de autoritten tijdens de ochtendspits in Londen wordt gemaakt om kinderen naar school te brengen’, stelt haar collega Jenna Panter. 

Na de invoering van de ULEZ in het centrum van Londen daalde het aantal voertuigen op de wegen met 9 procent in het algemeen en met een derde voor voertuigen die niet aan de uitstootnormen voldeden, zonder duidelijk bewijs dat het verkeer zich naar nabijgelegen gebieden heeft verplaatst.

Goed voor volksgezondheid

De robuuste opzet van de studie toont volgens hoogleraar Chris Griffiths van de Queen Mary University dat de ultralage-emissiezone de omschakeling naar actief reizen stimuleert. ‘Interventieprogramma's die gericht zijn op het verminderen van luchtvervuiling hebben dus het potentieel om ook de algehele volksgezondheid te verbeteren.’

De onderzoekers werkten op gegevens van bijna 2000 kinderen tussen 6 tot 9 jaar in 84 basisscholen in Londen en het controlegebied Luton. Ze verzamelden gegevens uit de periode juni 2018 tot april 2019, vóór de invoering van de ULEZ, en opnieuw in de periode juni 2019 tot maart 2020, het jaar na de invoering van de ULEZ maar vóór de covid-gerelateerde schoolsluitingen.