Milieubeweging vernietigend voor nieuwe Euro 7-norm

Nieuws

Nieuwe normen flink afgezwakt onder meer na druk van autofabrikanten

Milieubeweging vernietigend voor nieuwe Euro 7-norm

Milieubeweging vernietigend voor nieuwe Euro 7-norm
Milieubeweging vernietigend voor nieuwe Euro 7-norm

IPS

10 november 2023

Het Europees Parlement heeft nieuwe, afgezwakte Euro 7-normen goedgekeurd voor personenwagens. Milieuorganisaties en groene partijen reageren vernietigend en noemen de nieuwe normen ‘erger dan nutteloos’.

Aleksandr Popov / Unsplash

‘Nog altijd overlijden elk jaar meer dan 70.000 Europeanen vroegtijdig aan luchtvervuiling door wegtransport’, zegt Europarlementslid Sara Matthieu.

Aleksandr Popov / Unsplash

De nieuwe Euro 7-norm moet de Euro 6-normen vervangen die na bijna vijftien jaar aan een update toe waren. De parlementsleden hebben donderdag hun goedkeuring gegeven aan een nieuw voorstel, met een meerderheid van 329 stemmen voor tegenover 230 tegen en 41 onthoudingen.

De nieuwe normen zijn flink afgezwakt onder meer na druk van autofabrikanten. In vergelijking met het oorspronkelijke voorstel zijn de stikstofnormen voor vrachtwagens vrijwel verdubbeld en voor bestelwagens 30 procent opgekrikt. Voor personenwagens zijn de testprocedures afgezwakt, onder meer wat acceleratie betreft. En voor vrachtwagens zijn die procedures quasi hetzelfde als onder de oude Euro 6-normen.

‘Erger dan nutteloos’

Milieuverenigingen en groene partijen zijn bijzonder hard voor het voorstel en zien nauwelijks een verbetering tegenover de oude norm.

‘Nog altijd overlijden elk jaar meer dan 70.000 Europeanen vroegtijdig aan luchtvervuiling door wegtransport’, zegt Europarlementslid Sara Matthieu. ‘Het oorspronkelijke Commissievoorstel was al niet ambitieus genoeg, en dat is onder zware druk van de auto-industrie nog afgezwakt, zodat deze amper verbeteren ten opzichte van de huidige regels.’

Milieukoepel Transport & Environment (T&E) noemt de nieuwe normen daardoor zelfs ‘erger dan nutteloos’.  Autofabrikanten zullen de norm immers gebruiken om modellen als milieuvriendelijk voor te stellen, terwijl ze nauwelijks schoner zijn dan de auto’s van vandaag, zegt de koepel.

De positie van het Europees Parlement betekent nog niet dat de normen definitief zijn. Nu beginnen de onderhandelingen met de lidstaten. Maar de kans dat zij voor strengere normen ijveren, is erg klein: de Europese Raad steunt een nog zwakker voorstel.